וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סניף רשת BBB דורש תשלום מעובדים שהתפטרו מוקדם

מועמד שהתקבל לעבודה בסניף של רשת ההמבורגרים BBB נתקל בסעיפים מוזרים בחוזי ההעסקה. בין היתר נדרשים העובדים להחזיר את התשלום שקיבלו עבור תקופת ההכשרה אם התפטרו אחרי 3 חודשים או פחות. "המעסיק אינו רשאי לקבוע באופן גורף השבה של מלוא המשאבים שהושקעו בהכשרה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזה ההעסקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עובדים באחד מסניפי רשת ההמבורגרים BBB במרכז הארץ חויבו לחתום על חוזה לא לגיטימי מבחינה משפטית. "אחרי שהתקבלתי לעבודה ולפני שעברתי את ההתלמדות שעוברים כל המלצרים ברשת, הגישו לי את החוזה ובו סעיף שאומר שעלי להחזיר את הכסף שארוויח במהלך ההתלמדות. זה וסעיפים נוספים נראו לי מוזרים ולא חוקיים", כך אמר מועמד לעבודה בסניף.

הנוסח המדויק של הסעיף שעליו חויבו לחתום העובדים, כינה את ההתלמדות המקובלת בתחום המלצרות כ"הכשרה מקצועית". "ידוע לי כי אקבל 20 שעות הכשרה מקצועית בתשלום מלא (לפי שכר מינימום). כמו כן ידוע לי כי במידה ואפסיק את עבודתי – מכל סיבה שהיא, לפני תום 3 חודשי עבודה ו/או 48 משמרות – עלי להחזיר תשלום על ההכשרה במלואה", נכתב בסעיף.

מבדיקה שערכנו מול עו"ד אלכס גרבר, מומחה לדיני עבודה מחברת בקרת שכר, עולה כי מדובר בסעיף בעייתי. "על אף הרצון המובן של כל מעסיק להימנע ממצב בו הוא משקיע זמן ומשאבים בגיוס והכשרה של עובדים ובסופו של דבר השקעה זו יורדת לטמיון בשל עזיבה מוקדמת של העובד, הפסיקה קבעה כי המעסיק אינו רשאי לקבוע באופן גורף השבה של מלוא המשאבים אשר הושקעו בהכשרת העובד במקרה של עזיבה מוקדמת. בפועל בית הדין יכשיר את הדרישה להחזר ההשקעה רק במקרים בהם המעסיק יכול להציג אסמכתאות לעלות ההכשרה ונחיצותה וממשותה, סביר להניח כי במקרה של מלצר בית הדין לא יתיר זאת", טוען עו"ד גרבר.

סעיף בעייתי נוסף בחוזה התייחס לעבודה בימי מנוחה: "ידוע לי כי חובה לעבוד בימי סופ"ש – שישי ושבת", נוסח החוזה. לדברי עו"ד גרבר חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, קובע בצורה מפורשת כי מעסיק אינו רשאי לא לקבל עובד לעבודה בשל כך בלבד שהודיע שאינו עובד בימי המנוחה השבועית וכן לא רשאי מעסיק לחייב עובד לתת התחייבות לעבודה בימי המנוחה, אי קבלת עובד לעבודה בגין כך מהווה אפליה אסורה.

כמו כן, התבקשו העובדים להצהיר בנוגע לעברם הפלילי, בעוד עצם הבקשה של המעסיק מהעובד לפרט ולהצהיר על קיומו של עבר פלילי באשר הוא עשויה להתפרש על ידי בית הדין כבקשה לא לגיטימית. "הפסיקה מאפשרת למעסיק לעשות זאת רק במקרים בהם קיימת רלוונטית בין אופי העבירה להגדרת התפקיד, וגם זאת תחת סייגים נוספים", מסביר עו"ד גרבר.

לבסוף התבקשו העובדים להצהיר כי הם נושאים באחריות מלאה על אופן הגעתם למקום העבודה וחזרה ממנו גם כשמדובר בשעות לא שגרתיות. "אני מאשר/ת שיש לי רכב או יכולת להגיע לעבודה ולחזור מהעבודה בכוחות עצמי או בעזרת חבר או בן משפחה גם בשעות מאוחרות או בימי שבת וחג", נוסח החוזה שגם עשוי להיתפס על ידי בית המשפט כלא לגיטימי.

מרשת BBB נמסר בתגובה: "אנו מודים לכם על הבאת הנושא לתשומת ליבנו. רשת BBB הינה רשת מזכה וכל התקשרות בין הזכיין לעובדי הסניף נעשית בין הצדדים הללו בלבד. יחד עם זאת, אנו רואים את המקרה בחומרה רבה ועם הבאת המקרה לידיעתנו, הנושא הועבר לבדיקה וטיפול מיידי מול הזכיין בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully