וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת ההחלטה החדשה נגד עיראק: התפרקות מהנשק או איום של מלחמה

שלמה שמיר

8.11.2002 / 11:29

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לאשרה היום אחה"צ, לאחר הסכמת ארה"ב וצרפת על ניסוחה; נשיא ארה"ב בוש: ההחלטה תתקבל



מועצת הביטחון של האו"ם אמורה לאשר היום (שישי) את הצעת ההחלטה החדשה נגד עיראק, שהציגו שלשום ארה"ב ובריטניה. זאת, לאחר שארה"ב וצרפת הגיעו אמש להסכמה על נוסח ההחלטה, המעניקה לעיראק סיכוי אחרון להתפרק מנשקה או לעמוד מול איום של מלחמה.



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הביע אתמול אופטימיות לגבי ההצבעה. בוש אמר כי אינו רוצה "לשים מלים בפי המנהיגים", אך הוא משוכנע כי ההחלטה תתקבל. נשיא עיראק, סדאם חוסיין, קרא אתמול לעולם לפעול לסיכול אישורה של ההחלטה והגדיר אותה "רשעית".

בעקבות שיחות שהתקיימו אתמול, מחקו פקידים אמריקאים מנוסח ההחלטה ביטוי שנוי במחלוקת בנוגע לשאלה בידי מי תהיה הסמכות להכריז כי עיראק ביצעה "הפרה משמעותית נוספת" של דרישות האו"ם. לדברי דיפלומטים, בעקבות השינויים הסכימה צרפת לחתום על ההחלטה. ההסכם הושג אחרי שנשיא צרפת, ז'אק שיראק, שוחח עם עמיתו האמריקאי על הסוגיות השנויות במחלוקת. הדוברת של שיראק, קתרין קולונה, אמרה כי שני המנהיגים שוחחו "כדי לסכם את הנקודות שבהן היו חילוקי דעות בין שתי המדינות".



מקורות במרכז האו"ם בניו יורק העריכו אתמול, כי ההחלטה תאושר. מעריכים שלהצעת ההחלטה מובטח לכל הפחות רוב של תשע חברות - הרוב המינימלי הנדרש לאישור החלטות - אך אמש העריכו במרכז האו"ם שההצעה אף תאושר ברוב גורף של 14 מ-15 חברות המועצה.



כל חמש החברות הקבועות אמורות להתלכד בתמיכתן בהחלטה החדשה. סוריה היא החברה היחידה במועצת הביטחון שאופן הצבעתה היה אתמול נושא להערכות סותרות. הדעה הרווחת היתה שסוריה, כמייצגת את קבוצת המדינות הערביות, תצביע נגד.



גם אם תצליח ארה"ב להשיג רוב בהצבעה, הנוסח העומד על הפרק מעניק לעיראק שבעה ימים להשיב להחלטה ו-30 יום למסור דו"ח מלא על מצב הנשק להשמדה המונית המצוי בתחומה. כלומר, המועד הקרוב ביותר לתחילת העבודה המעשית של הפקחים יכול להיות לקראת אמצע דצמבר. לאחר שייצאו הפקחים לעיראק, הם מחויבים על פי ההחלטה לדווח באופן מיידי על כל הפרה של ההחלטה, או על מקרים של הסתרת מידע הנוגע לנשק להשמדה המונית. אחרי דיווח על הפרה, אמורה מועצת הביטחון להתכנס שוב ולהחליט כיצד לטפל בבעיה. בשלב הזה יכולה ארה"ב כבר להפעיל כוח צבאי, מכיוון שמדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון, ואולם סביר כי ארה"ב תמתין עוד כמה ימים להשלמת הדיון במועצת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully