וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשואה זנקס: בתוך שנה יפוטרו כ-2,000 עובדים בחברות התקשורת בישראל

ערן גבאי

10.11.2002 / 14:11

בנשואה מעריכים כי ההשקעות בדור 3 יהיו חכמות יותר מבדור 2.5 ויתפרשו על פני יותר שנים; חברה שתצליח להציג תזרים חיובי נקי פר מנוי - תתוגמל, וחברה שתתחרה בנתח שוק - תיענש

"בטווח הזמן הקצר, כשנה מהיום, יפוטרו כ-2,000 עובדים בחברות התקשורת בארץ", כך מעריך חיים ישראל, ראש חטיבת המחקר ואנליסט התקשורת של נשואה זנקס.

בסקירה מקיפה שערך ישראל לבחינת דרכי ההתנהגות של שוק ההון בשוק התקשורת, טוען ישראל שיש לחזור לקרקע המציאות. לטענתו, על פי דו"ח של האו"ם משנת 2001, חצי מתושבי העולם לא עשו שימוש בשיחת טלפון, וכעשירית מאזרחי העולם לא יודעים כלל ששירות שיחה טלפונית אפשרי. ברוח זו, לדעתו, צריך לבחון את ההשקעות העתידיות של חברות התקשורת.

ישראל מציין שהשחקנים הגלובליים הגדולים בשוק התקשורת נכשלו בתחזית עקומת הביקוש, כך שבנו תחזיות למוצרים וטכנולוגיות שלא היו קיימים, וגם כשהתקיימו לא היה מי שישלם בעבורם. לטענתו, השוק לא ידע ולא הצליח לנתח נכון את עקומת הביקוש, וההתמקדות בהכנסות ובנתח שוק היתה שגיאה.

פרמיית הסיכון על שוקי התקשורת המתעוררים צומצמה אל מול פרמיית הסיכון בשוקי התקשורת המפותחים, קובע ישראל.

האנליסט מציין שהמכירות הן אמצעי ולא מטרה: "שוק ההון פוקח היום עין על כל דולר שמושקע ב-CAPAX (השקעות בתשתית - ע.ג), ומבקש לדעת האם ההשקעה נחוצה ומתי היא תוכל להיות מוחזרת".

ישראל בחן 7 חברות טלקום גדולות באירופה, והבליט את המגמה של החזרת מכפילי ה-EV/EBITDA לרמות ריאליות ואת חזרת השוק לצמיחה בתזרים. "ההשקעות בדור 3 יהיו חכמות יותר ויתפרשו על יותר שנים - כ-7-8 שנים, בהשוואה להשקעות בדור 2.5 המתפרסות על כ-5 שנים בלבד". בעוד שהיחס בין שווי החברות לתזרים הנקי בממוצע נאמד בכ-27 ב-1999, ב-2001 הוא ירד לכ-11 והשנה הוא צפוי להגיע לכ-8. ההשקעות בדור הביניים, הנאמדות היום בכ-9.5 מיליארד דולר, צפויות להגיע לכ-12 מיליארד דולר במחצית השנייה של 2004.

לגבי השוק הישראלי, אומר ישראל ש"וועדת קרול סגרה את השוק לתחרות". לדעתו, מבחינת שוק ההון לא מדובר בהכרח בבשורה שלילית, שכן ההמלצות מחזקות שחקנים קיימים, אך מבחינת משקי הבית מדובר בעצירת התחרות.

ישראל מעריך ששוק התקשורת הישראלי יצמח השנה בכ-8.6%, ובשנים הקרובות בכ-6% בממוצע שנתי. עוד מעריך ישראל שמיזוג הכבלים יתאפשר בתוך זמן קצר, אך הכבלים לא יציעו טלפוניה מעבר לרמה בסיסית באזורי עסקים, לפני 2006 - אז, להערכתו, יעברו החברות לתזרים חיובי.

לדברי ישראל, חברות התקשורת יתחילו להתמקד ברווח ובהשגת תזרים חיובי נקי פר מנוי. "שוק ההון יידע לתגמל חברה שתצליח להרים את הכפפה בעניין זה. מנגד, חברה שתפתח שוב בתחרות על נתח שוק - תיענש על ידי השוק".

ישראל סבור שאיחוד החברות בשוק התקשורת הישראלי לשתי קבוצות עיקריות - קבוצת בזק וקבוצת הכבלים-סלקום - הוא בלתי נמנע, אך פותח, מבחינת הרגולטור הישראלי, חזית נוספת למאבקים. "דואופול רע ממונופול", מסכם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully