וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת צרפת תומכת בהצעות לרפורמה בבנק המרכזי של אירופה

דפנה מאור

10.11.2002 / 16:14

מקדמת תוכנית לשנות את יעד האינפלציה של הבנק ל-1%-4%, לאפשר הורדות ריבית ולהקטין את המועצה המוניטרית



ממשלת צרפת מתכננת לתמוך בהצעות לרפורמות רדיקליות בבנק המרכזי של אירופה (ECB). הרפורמה נועדה לפשט את תהליך קבלת ההחלטות בבנק, לשנות את התייחסותו הנוקשה ליעדי אינפלציה ולאפשר הורדות ריבית ביתר קלות.



נשיא הבנק המרכזי של אירופה, וים דויזנברג, צפוי לפרוש מתפקידו ביולי, ואז צפוי להחליפו ז'אן קלוד טרישה הצרפתי. דויזנברג קידם במשך שנים את המדיניות הקשוחה לפיה מתמקד הבנק בריסון האינפלציה, ובשל כך נמנע ככל האפשר ממדיניות מוניטרית מרחיבה. בהתאם לכך, לא הלך הבנק בשבוע שעבר אחר האות שנתן הפדרל ריזרב בארה"ב, והותיר את הריבית בגוש היורו ללא שינוי למרות סימנים להאטה קשה באירופה.



השינויים ב-ECB הוצעו על ידי יועצים כלכליים מהמועצה הצרפתית, הכפופה לראש ממשלת צרפת, ז'אן פייר רפארי. כלכלני המועצה טוענים כי הבנק צריך לשנות את יעדי האינפלציה הסבוכים שלו במודל פשוט יותר, עם יעד אינפלציה של 1%-4%, בניגוד ליעד נוכחי של 2% או פחות. הצעה זו נועדה להפוך את יעד האינפלציה לסימטרי - כך שהבנק לא יהיה בעל הטיה להעלות ריבית במקרה של יתר-אינפלציה, אלא שיוכל לפעול גם להורדת ריבית כדי למנוע הידרדרות לדפלציה.



המועצה מציעה גם להקים ועדה מוניטרית קטנה בדומה לזו של בנק אוף אינגלנד, מכיוון שמועצת הבנק הנוכחית כוללת כבר 12 נציגים מכל ארצות גוש היורו, ובעתיד תידרש לכלול עוד 10 נציגים מארצות נוספות שיצטרפו לאיחוד האירופי.



ה-ECB התמקד לאחרונה ביעד אחר - אמנת היציבות והצמיחה עליו חתומות ממשלות האיחוד. ממשלת גרמניה עלולה לחרוג מיעד הגירעון התקציבי שנקבע באמנה, בשל ההאטה החריפה בצמיחתה והפגיעה בהכנסותיה. בהתבסס על תחזית לצמיחה אפסית השנה ו-1% בשנה הבאה, הגירעון של גרמניה עלול להגיע ל-3.7% - מעל ליעד מירבי של 3% שקבעה האמנה. אם אכן תחרוג גרמניה מהיעד, היא צפויה להיקנס בסכומים של עד 5% מהתמ"ג (60 מיליארד דולר). ממשלת גרמניה חותרת עתה לשנות את היעד, אולם ה-ECB מתנגד בתוקף.



מסיבה זו החליט הבנק בשבוע שעבר לא להוריד את הריבית בגוש היורו והותיר אותה ב-3.25%. הצעד ספג ביקורת עזה בשל חששות כי צמיחת גוש היורו תיפגע קשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully