וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר במשק קפוא? במקצועות הטכנולוגיים הוא דווקא רותח

בעוד שממוצע השכר במשק נמצא בשחיקה כבר זמן רב, שכרם של עובדי הטכנולוגיה נוסק משנה לשנה. מי הם העובדים ששכרם קפץ בשנה האחרונה ב-12%, ובאיזה ריאיון עבודה תוכלו לבקש (ולקבל) יותר מ-40 אלף שקל בחודש?

מערכת וואלה!

(בווידיאו: ריאיון באולפן וואלה! NEWS עם הילדים שהלכו להייטק בעקבות הוריהם)

חלומה של "האמא היהודייה" הופך אט-אט ללא רלוונטי. הורים רבים ממשיכים אמנם ללחוץ על ילדיהם להשתלב במקצועות ותיקים כגון משפטים או ראיית חשבון, אך טבלאות השכר מלמדות שהדבר לא בהכרח משתלם. בדיקרה שערכה עבור וואלה! עסקים חברת Experis, המתמחה בשירותים טכנולוגיים והון אנושי בענף הטכנולוגיה, מציגות תמונת ורודה במיוחד - מבחינת תנאי השכר לפחות.

"שוק העבודה הופך לדינמי יותר ויותר, וקרנם של המקצועות הוותיקים יורדת במהירות לטובת התחומים הטכנולוגיים", מסבירה חני יעקב מנהלת Experis Proffessional. "הדרישה למקצועות כגון חוקרי סייבר, שעד לפני עשור לא היו קיימים כלל, נוסקת משנה לשנה, וכך גם המשכורות המוצעות לעובדים בתחומים אלה".

מתקפת סייבר של האקרים, אילוסטרציה. רויטרס
מתקפת הסייבר העולמית הדגימה מדוע הדרישה לאנשי סייבר ואבטחת מידע מרקיעה שחקים/רויטרס

לא מדובר רק במשכורות התחלתיות גבוהות. המחסור בעובדי טכנולוגיה הופך לבעייתי משנה לשנה, והביקושים לעובדים רק גוברים. על פי הרשות לחדשנות, יחסרו לענף הטכנולוגיה הישראלי כ-10,000 עובדים בעשור הקרוב. "המחסור בעובדי טכנולוגיה, בד ובד עם צמיחת מגזר הטכנולוגיה הישראלי, גורמים לתחרות קשה בקרב החברות המגייסות, אשר מנסות למשוך את העובדים באמצעות תנאים מפתים, הבאים בראש ובראשונה לביטוי באמצעות תלוש שהולך וגדל", מוסיפה יעקב. "לעיתים, המשכורות מתעדכנות למעלה עוד בזמן תהליך הגיוס של המועמד".

מי הם, אם כן, העובדים שיכולים להיכנס בביטחון לשיחת השכר הבאה עם המנהל?

עלייה בשכרם של אנשי סייבר ואבטחת מידע

מתקפת הסייבר האחרונה, שפגעה בעשרות מדינות ברחבי העולם, הדגימה בצורה הטובה ביותר מדוע הדרישה לאנשי סייבר ואבטחת מידע מרקיעה שחקים. "העולם שלנו הופך למחובר יותר ויותר, גם ארגונים בינוניים וקטנים, ובוודאי ממשלות וארגונים גדולים, מסתמכים על מחשוב ענן ובעתיד הקרוב גם מיכשור מבוסס IOT (Internet of things), המחובר בכל עת לרשת", מסביר אלי כהן, מנכ"ל EXPERIS CYBER, חברת הסייבר של EXPERIS. "העולם הופך ל"גן שעשועים" עבור פושעי סייבר, שיכולים במאמץ קטן יחסית לפגוע משמעותית בארגונים ומדינות. התקנים החדשים, ורגולציית הסייבר על ענפי הפיננסים בישראל, מחייבים את הארגונים ליישר קו עם דרישות אבטחת המידע, ומקפיצים את הביקושים לעובדים בתחום".

שכרם של מנהלי אבטחת מידע לדוגמה נמצא במגמת נסיקה זה כמה שנים, והמגמה לא צפויה להתמתן בקרוב. מנהלי אבטחת מידע עם שנתיים ניסיון נהנים כיום משכר של בין 21-22 אלף שקל בחודש, כאשר לפני שנה שכרם הממוצע עמד על 19-20 אלף שקל, קפיצה של 9%. משכורתם של מנהלי אבטחת מידע מנוסים יותר, עם ניסיון של בין שלוש לחמש שנים, קפצה בשיעור של 4%, והממוצע עומד כיום על 24-25 אלף שקל. גם משכורתם של מנהלי אבטחת מידע עם ניסיון של יותר מחמש שנים קפצה בשיעור דומה של 4% בשנה האחרונה, וממוצע השכר שלהם עומד כיום על 27-28 אלף שקל.

גם חוקרי אבטחת מידע (Security Researcher) נהנים מנתוני שכר גבוהים, אך הנסיקה המשמעותית בשכרם מגיעה בשלב מאוחר יותר בקריירה. "חוקר אבטחת מידע הוא מקצוע אנליטי במהותו, ויש חשיבות רבה לניסיון של העובד. עובד צעיר ולא מנוסה יכול לפספס פרצות שעובד ותיק יותר יזהה", מסביר כהן.

על פי הנתונים, השכר הממוצע של חוקר אבטחת מידע עם ניסיון של כשנתיים עומד כיום על 23-25 אלף שקל, עלייה של 9% בשנה האחרונה. שכרו של חוקר בכיר, עם יותר מחמש שנות ניסיון, קפץ בשיעור של 11%, לעומת שכרו בשנה שעברה, ועומד כיום על 32 אלף שקל ומעלה.

שכרם של יועצי אבטחת מידע, לעומת זאת, נמוך בהשוואה לחוקרים, אך מציג גם הוא עלייה מתמדת. "יותר ויותר ארגונים וחברות במשק מצמצמים את מחלקות אבטחת המידע שלהם, ומעבירות את ניהולן לחברות סייבר חיצוניות, מה שמאפשר לחברות עצמן חיסכון משמעותי ומעטפת הגנה טובה יותר", מסביר כהן, "לכן, גם הביקוש ליועצי סייבר נמוך יותר מאשר מקצועות הסייבר האחרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
* השכר באלפי שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו אנשי הסייבר, גם מקצועות ה-DATA פרצו לחיינו בשנים האחרונות, ומאז הביקוש שלהם בשוק רק נוסק. "בניגוד למפתחי תוכנה או אפליקציות, שמועסקים בחברות טכנולוגיה בלבד, אנשי DATA מבוקשים על ידי כלל המשק, שכן כמעט כל ארגון, ציבורי או מסחרי, צובר היום נתונים ועושה בהם שימוש" מסבירה חני יעקב. למעשה, תפקידם של חוקרי ה-DATA הוא להסתכל על הנתונים שמפיק הארגון, כמו למשל נתוני מכירות, ולהפיק מהם תובנות שונות שיעזרו לארגון לשפר את תפקודו. הקפיצה המרשימה בהתפתחות טכנולוגיות הענן וה-IOT (INTERNET OF THINGS), מייצרות ביקושים גבוהים מאוד למקצועות אלה.

גם כאן, בדומה לחוקרי אבטחת מידע, יש חשיבות רבה לניסיון נצבר. כך למשל הקפיצה הגדולה ביותר בשכר של אלה, מתייחסת לעובדים עם ניסיון של מעל חמש שנים. חוקרי DATA מיומנים שהרוויחו לפני שנה סביב ה-30 אלף שקל, מבקשים ומקבלים היום קרוב ל-40 אלף שקל, קפיצה של 12% בשנה. עובדים מנוסים פחות, עם פחות משנתיים ניסיון ירוויחו היום 20 אלף שקל, לעומת 16 אלף שקל לפני שנה, עלייה של 5%.

21 אלף שקל בתחילת הדרך לאנשי Devops

התפקיד שהפך למבוקש מאוד בשנים האחרונות הוא DEVOPS. מהות תפקידם הוא לחבר בין צוותי הטכנולוגיה של הארגון, המפתחים, לבין אנשי השיווק, המוצר ומחלקות ה-OPERATIONS. "משרות DEVOPS מציגות אולי טוב יותר מכל את המהפך שעובר שוק העבודה המודרני, כאשר עובדי ה-DEVOPS של היום סיימו את התיכון או האוניברסיטה, התפקיד לא היה קיים בכלל", מסבירה יעקב.

בגלל ריבוי הסטארטאפים והבום הכלכלי שהביאה טכנולוגיית המובייל, שהצמיחה כמות אדירה של חברות לפיתוח אפליקציותף משכורתם של אנשי DEVOPS בתחילת דרכם, סובבת סביב 21 אלף שקל, כאשר לפני שנה עמדה על ממוצע של 18 אלף שקל, עליה של 7% . אנשי DEVOPS מנוסים יותר, עם 3-5 שנות ניסיון, יקבלו היום 32 אלף שקל, עלייה של 12% בהשוואה למשכורתם לפני שנה, שעמדה על 28 אלף שקל.

סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס. ShutterStock
השכר של מפתחי מובייל שומר על יציבות/ShutterStock

בעשור האחרון הפך הסמארטפון למרכז חיינו, וכיום אין כמעט פונקציה שהוא לא יודע למלא. בהתאמה, גם אנשי פיתוח למובייל הפכו להיות הבוננזה של שוק הטכנולוגיה, כאשר אין כמעט ארגון שלא עושה שימוש כלשהוא באפליקציות למובייל, או אתרים מותאמים. "לעומת תפקידי טכנולוגיה אחרים, שכרם של מפתחי מובייל שומר על יציבות מסוימת", מספרת יעקב, "אם כי רמות המשכורת שלהם עדיין נחשבות גבוהות מאוד ביחס לממוצע של כלל המשק".

מפתח מובייל ללא ניסיון ירוויח היום 16-17 אלף שקל בממוצע, כאשר לפני שנה שכרו עמד על 14 אלף שקל, עלייה של 3% בלבד. שכרם של אנשי מובייל מנוסים יותר, עם מעל 5 שנות ניסיון מתאפיין ביציבות, ועומד היום על 29 אלף שקל, לעומת 27 אלף שקל אשתקד.

ומה יקרה בעתיד? יעקב צופה שמגמת הביקושים רק תגדל, ואיתה השכר המוצע. "כבר כיום אנחנו מתקשים לעקוב אחרי נתוני השכר שמטפסים מידי חודש, וללא תוכנית ברורה של המשק הישראלי להגדלת מספר אנשי הטכנולוגיה, ימשיכו החברות המגייסות להציע סכומים גדולים לעובדים האיכותיים", היא אומרת.

גם שיטות הגיוס עוברות מהפכה, אם בעבר התבססו החברות על שיטות גיוס קונבנציונליות, יותר ויותר חברות מתבססות על HEAD HUNTING - פנייה ישירה למועמד מבוקש, עם הצעה אטרקטיבית במיוחד, מה שהופך את תחום הטכנולוגיה לאחד התחומים עם נאמנות העובדים הנמוכה ביותר. "על המעסיקים לזכור שלא רק שוק התעסוקה עצמו משתנה, אלא גם תפיסות המועסקים", מסכמת יעקב. "דור העובדים הצעיר לא מחפש רק משכורת גבוהה, אלא מחפש את הארגון והמשרה שיעניקו לו ערך מוסף, בדמות אופק התפתחותי ואפשרות לעבור בין תפקיד תפקיד בתוך החברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully