וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Gett עשויה לזכות בזיכיון המוניות בנתב"ג - בבלעדיות

נתי יפת ומיכל רז-חיימוביץ'

25.5.2017 / 16:28

ברש"ת מעריכים: ההתרחשויות מאפשרות לבטל את המכרז ולחתום על הסכם ישיר עם Gett. מקורב למוניות הדר: המכרז היה תפור מלכתחילה ל-Gett"

מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016/נועם מושקוביץ

על רקע פיצוץ מכרז המוניות בנתב"ג, רשות שדות התעופה מנהלת מגעים שבסיומם עשויה Gett, חברת המוניות הווירטואלית, לזכות בבלעדיות בהפעלת המוניות בנתב"ג. זאת, ככל הנראה, בלא מכרז.

אם יצליחו הצדדים למגעים להגיע להסכמה עד יום ראשון בערב, הודעת רש"ת על פתיחת נתב"ג לכלל המוניות החל מיום שני תהפוך לבלתי רלוונטית.

הגעה להסכמות וחתימת הסכם עם Gett תלויות בין השאר בשיעור ההנחה שתציע החברה בתמורה לבלעדיות בשדה. הנחה זאת היא הצידוק לקידום המהלך, משום שהיא אמורה להיות עדיפה לנוסעים מתחרות מלאה שאינה כוללת הנחות על המחירון.

ביום שני מסתיים חוזה הזיכיון של מוניות הדר לוד בנתב"ג, והוא היה אמור להיות מוחלף בזיכיון של התחנה הוותיקה בשיתוף עם Gett. השתיים ניגשו יחד כמתמודד יחיד במכרז, והציעו לרש"ת הנחה של 31% על מחירון הנסיעות של משרד התחבורה. כך, למשל, לפי מתווה ההנחה הזה, מחיר נסיעה מנתב"ג לתל-אביב בשעות היום היה אמור לרדת מ-129 שקל ל-89 שקל (כאשר על מחיר התוספות הנפוץ בנתב"ג, למשל על מזוודה או נוסע שלישי, אין הנחה, והן מחושבות על-פי תעריף משרד התחבורה).

אלא שהתמרמרות של נהגי מוניות הדר על הצעת הנהלת התחנה, בטענה כי המחירים החדשים הפסדיים, הובילה לפיצוץ הזכייה. התמרמרות נשמעה גם מכיוון נהגי Gett, האמורים להיכנס לעבודה בשדה התעופה. ביום שלישי ביקשה הדר מרש"ת ארכה של חודש כדי להגיע להבנות עם הנהגים ועם Gett, אך הבקשה נדחתה על הסף, ולפיכך באה הכרזת רש"ת הבוקר (ה') על פתיחת שערי נמל התעופה לכלל המוניות (הרשומות כדין).

במוניות הדר טענו כי הסיבה למשבר היא נסיגת Gett מהתחייבותה לסבסד את חלק הארי מהפסדי ההכנסות של הנהגים. ל"גלובס" נודע כי בהנהלת הדר הפקידו בידי Gett - המחזיקה 51% בשותפות - את הכנת ההצעה, ולא וידאו כי ההנחה שהחברה מציעה סבירה.

ב-Gett טענו השבוע כי ההנחה מוצדקת כלכלית, מכיוון שהאפליקציה תגדיל את מספר הנסיעות של הנהגים בדרך חזרה לשדה.

ביום שלישי נחקרו ברשות להגבלים עסקיים יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, ובכירים אחרים באיגוד, בחשד לעידוד הסדר כובל בשל קריאתם לנהגים לסרב למחירון החדש ולגבות תשלום על-פי המחירון הרשמי בלבד. עתה מתברר כי את התלונה לרשות ההגבלים הגישה רש"ת עצמה. ברש"ת מעריכים כי ככל הנראה ההתרחשויות מאפשרות לה לבטל את תוצאות המכרז ולחתום על הסכם ישיר מול Gett, אף שהסכם כזה צפוי להיתקל בהתנגדות משפטית.

מקורב לתחנת הדר טען היום כי הוא לא מופתע מהמהלך, והוסיף: "המכרז היה תפור מלכתחילה ל-Gett".

תרחיש אחר הוא שה"דד-ליין" של מוניות הדר עד לסיום המכרז, קרי יום שני, והאפשרות ש-Gett תזכה בכל הקופה, ילחיצו את התחנה הוותיקה להגיע להסכמות לשיתוף-פעולה בהתאם למכרז לפיו זכו השתיים, ייתכן שבהנחה מופחתת מזו שהם הציגו, 31% ממחיר המחירון, לכיוון הנחה של כ-20%.

ברשות שדות התעופה סיפרו היום כי בעקבות ההודעה בבוקר על פתיחה מוחלטת של השדה התקבלו פניות רבות של תחנות מוניות שמברכות על המהלך. הסיבה העיקרית לכך היא שהבלעדיות של מוניות הדר גורמת לכך שכ-40% מהמוניות שמורידות נוסעים בנתב"ג יוצאות מהנמל כשהן ריקות.

הדר, מצדה, הציעה בשנים האחרונות הנחות של 30% עבור נסיעות לנמל התעופה, כדי לספק לנהגים עבודה גם בדרך חזרה לשדה. כעת יש להניח כי הצרכנים יפסידו את הנסיעות בתעריפים המוזלים הללו.

נזכיר כי המכרז שהוציאה רש"ת בסוף מארס הפך את התחרות שהייתה נהוגה בעבר על גובה דמי הזיכיון (הדר שילמה 6 מיליון שקל בשנה) לתחרות על גובה ההנחות לנוסעים. דמי הזיכיון הומרו בתשלום של 5.8 שקל לכל מונית היוצאת מנתב"ג עם נוסעים, שאותו אסור לגלגל על הנוסעים. תשלום של 5 שקלים נוספים לכל יציאה, הנכלל בתעריף הנסיעה, נותר כשהיה.

הצפי בקיץ הנוכחי הוא לתנועת נוסעים חסרת תקדים בנתב"ג של 4.5 מיליון איש. גם בסוף השבוע הבא, בחג השבועות, צפויה תנועת נוסעים מוגברת, כשרק ביום שני לבדו צפויים לעבור בנתב"ג 65 אלף נוסעים. תנועת המוניות היוצאות מנתב"ג כיום מסתכמת ב-1.1 מיליון נסיעות בשנה - זו כאמור במגמת גידול לאור הגידול בתנועת הנוסעים, ישראלים ותיירים.

על-פי הודעת רשות שדות התעופה מהבוקר, החל ביום שני יעמוד לרשות הנוסעים מערך אוטובוסים חינם אין-כסף בשעות העומס או בשעות של מחסור במוניות, בעיקר לתל-אביב וירושלים. לא ברור אם מערך ההסעות יופעל במקרה של סיכום עם Gett.

תגובת רש"ת: "במסגרת ההיערכות ליום שני נבדקת כל אופציה אפשרית".

Gett בחרה שלא להגיב.

  • עוד באותו נושא:
  • Gett

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully