וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורות ה-EXIT של נוחי דנקנר

רותם שטרקמן

11.11.2002 / 9:00

האפשרויות שיש לנוחי דנקנר להחזר ההשקעה באי.די.בי מגוונות ביותר: חלוקת דיווידנדים אגרסיווית, עסקות בעלי עניין ועוד. על כוונת המכירות - האחזקות בסאיטקס, ECI ודיסקונט; * הופסקו המגעים בין נוחי דנקנר למגדל על מימון עסקת אי.די.בי * לאן הולכים 360 מיליון שקל



נוחי דנקנר קרוב יותר מתמיד לרכישת השליטה באי.די.בי , לאחר שבשבוע שעבר סיכמה הקבוצה שבראשותו את מרבית התנאים החשובים בעסקה, ובהם המחיר (434 מיליון דולר תמורת 51.7% מהמניות) והתאריך (פברואר 2003). עכשיו מוטלת עליו המשימה הקשה - פירעון החוב והחזר ההשקעה. ההערכה היא שהעסקה תמומן ב-40% בהון עצמי ובכ-60% (כ-270 מיליון דולר) בהלוואות, מבנק לאומי , מבטחים ומקורות נוספים.



בשוק ההון מנסים לנחש אילו מהלכים יבצע דנקנר בחודשים הראשונים כיו"ר אי.די.בי אחזקות, השולטת על כמה מהחברות היציבות, הרווחיות ועתירות הנכסים במשק, ואיך ינסה להחזיר את ההשקעה הגדולה. מה שמעניין בעיקר הוא כיצד יממן דנקנר את החזר ההלוואות שנטל לצורך רכישת מניות השליטה בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, ואם הוא יוכל בשנה הקרובה להקטין ולו במשהו את מינופה הגדול של קבוצת השליטה.



השאלות העולות הן אילו חברות ימכור דנקנר, מה יהיה היקף חלוקת הדיווידנדים ובאילו חברות, ובאיזה שלב יבוצעו עסקות בעלי עניין שישרתו את המטרות שלשמן נרכשה אי.די.בי. החזר מהיר של חלק מההלוואות, אפילו חלק קטן יחסית, יקנה לדנקנר תקופת רגיעה ארוכה ויאפשר לו לבצע שינויים ארגוניים בתהליך מסודר ולא תחת לחץ.



בתוך שנה-שנתיים, אם וכאשר מצב הכלכלה ושוקי ההון ישתפר, יעלו על הפרק גם הנפקות בחברות פרטיות, מהלך שעשוי לייצר רווחי הון נאים. קבוצת הרוכשים ממלאת פיה מים בשלב זה, ואינה מוכנה לגלות מה שגילתה, כנראה, למוסדות הפיננסיים לאומי ומבטחים שיממנו את העסקה. ואולם בשוק כבר מנסים לנחש מה יהיו המהלכים העסקיים הראשונים של דנקנר ומעלים ספקולציות בנוגע לעסקות בעלי עניין.







כיום פועל דנקנר בסדרי גודל משמעותיים בנדל"ן באמצעות החברות הפרטיות גנדן ונכסי אזורים , שאותה רכש מאי.די.בי ומחק מהמסחר בבורסה בתחילת 2002, וכן בתיירות באמצעות ישראייר. בשוק מעריכים כי בנוסף על עסקי המקרקעין והתיירות, הוא יעניק משקל רב גם לעסקי קמעונות ופיננסים. שופרסל , כלל ביטוח , סלקום ונשר - "פרות המזומנים" של אי.די.בי ומהעוגנים הפיננסיים שלה - ייוותרו בליבה העסקית. כל שאר האחזקות מועמדות למכירה. זאת, כמובן, רק אם יהיו קונים, אומרים האנליסטים שעוקבים אחרי אי.די.בי.



מבנה שליטה מגביל



עסקות בעלי עניין הן אחת האופציות העומדות בפני דנקנר לנסות להקל על המצב הפיננסי של קבוצת השליטה. בעסקות אלה ימכרו דנקנר ושותפיו לחברות הבנות באי.די.בי חלק מהעסקים והנכסים הפרטיים שלהם בתמורה למזומנים. מקורות בשוק המתארים את דנקנר כאיש עסקים הגון, צופים כי המחירים שבהם יעמיד את הנכסים שבבעלותו למכירה יהיו סבירים. עם זאת, החלפת נכסים ריאליים פרטיים במזומנים של אי.די.בי עלולה לא להתקבל יפה בקרב בעלי מניות המיעוט והגופים המוסדיים המחזיקים במניות בקבוצה.



דבר נוסף שעשוי לבלום במידה מסוימת עסקות בעלי עניין הוא מבנה גרעין השליטה החדש באי.די.בי, הכולל את אברהם (בונדי) לבנת ויצחק מנור. דנקנר ייאלץ לקבל את הסכמתם של שני שותפיו החדשים לכל עסקה שבה יימכרו נכסים פרטיים של גנדן לאי.די.בי. ניגודי העניינים בתוך גרעין השליטה עשויים איפוא להשפיע על אופי המהלכים העסקיים שמתכנן דנקנר ליום שלאחר ההשתלטות.



נראה כי תחום הנדל"ן יהיה מהראשונים שבהם יערוך דנקנר סדר מבני חדש. חוץ מהחברות הגדולות שבבעלותו העוסקות בתחום זה, גם באי.די.בי עצמה יש כמה חברות נדל"ן, כמו גב ים , נכסים ובניין ונכסי הדרים . שינוי ארגוני בתחום זה מתבקש. גנדן ונכסי הדרים משתפות פעולה כבר כיום בפרויקט בנייה גדול בנתניה. בין היתר צופים אנליסטים כי החברות הבנות באי.די.בי, דיסקונט השקעות או נכסים ובניין ירכשו את נכסי אזורים, וכן ירכשו נכסי מקרקעין המצויים כיום בבעלות גנדן. כן מעריכים כי כלל תיירות תרכוש את חברת התיירות של דנקנר ישראייר. ניתן להעריך כי כבר כיום עוסקים בגנדן בהערכות שווי כלכליות, שבבוא היום יוצמדו לעסקות המתוכננות ויעניקו להן אצטלה כלכלית.



גם הציבור ייהנה מהדיווידנדים



האפשרות המקובלת של העלאת מזומנים מעלה לעבר בעלי המניות היא באמצעות חלוקת דיווידנד. עם זאת, לחלוקת דיווידנד יש חיסרון בגלל השותפות עם בעלי מניות המיעוט בכל החברות בדרך, והעובדה שבגלל השרשור שבאחזקות רק חלק מהמזומן יגיע לבעלי השליטה. כלומר, סכומי הברוטו שיוצאים מהחברה מחלישים אותה ופוגעים בשוויה, אך הסכומים נטו שמגיעים לידי בעלי השליטה קטנים יחסית ומעמידים בספק את כדאיותו. היתרון הוא שמסכת האישורים לחלוקת דיווידנד אינה כה בעייתית כמו עסקות בעלי עניין, שאמנם בהן הכספים מגיעים נטו לבעלי השליטה אך הן מצטיירות פחות טוב מבחינה תדמיתית.



לכמה חברות בנות באי.די.בי יש עודפים צבורים לחלוקה בהיקף גדול. לנכסים ובניין יש עודפים בהיקף של 600 מיליון שקל, לשופרסל 1.4 מיליארד שקל ולסלקום 1.7 מיליארד. עם זאת, השליטה בסלקום אינה של אי.די.בי, ולכן כדי לזכות לדיווידנד מסלקום ייאלץ דנקנר להמתין לשינויים (הצפויים) בבעלות על חברת הסלולר הגדולה בישראל, דבר שיוביל כנראה לחלוקת דיווידנד גדולה.



לאחר שתמכור לגנדן את מניותיה באי.די.בי אחזקות (9%) תמורת 90 מיליון דולר, יהיו לדיסקונט השקעות כ-800 מיליון שקל לחלק לבעלי מניותיה. גם לחברות כמו כלל ביטוח, אזורים, נשר, נייר חדרה ואחרות יש עודפים צבורים לא קטנים. מדובר בסכום כולל של יותר מ-5 מיליארד שקל. ברור כי לא כל הסכום יכול להיות מחולק באופן מיידי, וגם כשיחולקו דיווידנדים - רק כ-1.2 מיליארד שקל יגיעו לאי.די.בי אחזקות. מתוך סכום זה כ-600 מיליון שקל יגיעו לקבוצת השליטה. ואולם גם כך מדובר בסכומים גדולים ביותר שעשויים לשרת חלק לא פעוט של החוב ושל הריבית.



אחת הבעיות הצפויות להעיב על הגעת דיווידנדים עד לאי.די.בי אחזקות הוא החוב בהיקף של 1.5 מיליארד שקל באי.די.בי פיתוח , המוחזקת על ידי אי.די.בי אחזקות בשיעור של 58%. אנליסטים מציינים כי ייתכן שדיווידנדים שיחולקו על ידי החברות הבנות "ייעצרו" באי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully