וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מימן קפץ למים

שגיא חמץ

11.11.2002 / 9:17

יעקב פרי, יוסי מימן ואילן שילוח בלטו בכנס היסוד של מפלגת ישראל אחרת. על פי תגובות הקהל בגני התערוכה, אנשי העסקים זוכים ליחס חם מאוד בדרכם לפוליטיקה



ספק אם היתה בישראל מפלגה שביום הכרזתה אוכלס מושב הכבוד שלה בכל כך הרבה אנשי עסקים. "ישראל אחרת" חרתה על דגלה את הפרדת הכוחות בין הממשלה לכנסת, ומבטיחה מינוי שרים מקרב אנשי מקצוע - כלומר מקהילות העסקים, האקדמיה והחינוך. המפלגה הצליחה - אולי בגלל הרעיון ואולי בגלל הייאוש הכללי - לגייס לכנס היסוד שלה שנערך בסוף השבוע כמה מהשמות הבולטים במשק, כאלה שגם המפלגות הגדולות היו שמחות לקלוט לשורותיהן.



במרכז השורה הראשונה ישב איש העסקים הישראלי החשאי - אולי הגדול מחוץ לגבולות המדינה - יוסי מימן. לידו ישב אחד המנהלים המוערכים במשק, מנכ"ל סלקום יעקב פרי, ולצדם אילן שילוח, מנכ"ל משרד הפרסום הגדול בישראל קשר בראל. בסמוך ישבו עוד כמה שמות בולטים כמו דודו טופז וראש עיריית רעננה, זאב ביילסקי.



מימן הוא הבולט באנשי העסקים התומכים בתנועה, והפעיל שבהם. דמויות מוכרות אחרות כמו שילוח, פרי, עופרה שטראוס ואבישי ברוורמן, תומכים בינתיים מבחוץ. על פי תגובות הקהל באולם בגני התערוכה שהיה עמוס ב-1,500-2,000 תומכים וסקרנים, אנשי העסקים זוכים ליחס חם מאוד בדרכם לפוליטיקה. נאומיהם של מימן ופרי זכו למחיאות כפיים סוערות.



פרי, עם עבר ביטחוני כראש השב"כ לשעבר ועם החשיפה הגבוהה ביותר בין אנשי העסקים, נחשב כמי שיכול לסחוב תנועה פוליטית על גבו. לכבודו הושמעה הקריאה "פרי קפוץ למים". מימן, ראשון הנואמים בין אנשי העסקים ומי שהזמין את פרי לבמה, סיכם את דברי הברכה למנכ"ל סלקום: "אם לא תקפוץ למים, אני אדחוף אותך לשם".



"אני לא קופץ לשום מים, לא עכשיו ובטח לא עד שתשונה שיטת הממשל בישראל", אמר פרי עם תום הכינוס. הוא התייחס לתוכנית שהציג, ולפיה יש לשנות את שיטת הממשל בישראל. "השיטה הפרלמנטרית שלנו היא עירוב לא מוצלח", אמר פרי. "לנו מתאימה יותר השיטה הנשיאותית". פרי הוזכר בעבר כמועמד לראשות מפלגה של אנשי עסקים, שכללה בין השאר את דב לאוטמן, אלי הורוביץ, מאיר שני ואחרים.



משיחות עם פרי, מימן, שילוח ויתר אנשי העסקים שהגיעו למושב הכבוד של "ישראל אחרת", נראה כי הם לא באו אליו מאהבת הפוליטיקה, כמו מהחשש שהמשק הישראלי עומד בפני התפוררות וקריסה. "המשק מידרדר במהירות וממה שאני רואה ושומע מאנשי עסקים, חברות נמצאות בסכנת קיום אמיתית", אמר פרי. "אין לי ספק שהמשך המצב הקיים והמשך הניהול הבעייתי של המשק יביאו לסגירת חברות ולנדידה של מנהלים ואנשי עסקים לחו"ל. ייקח לישראל שנים רבות לתקן את הנזק המתרחש כבר כיום, וצפוי להחריף באופן חד אם לא יהיה שינוי אמיתי בשטח".



בהתייחס לסלקום, אשר החלה אתמול בגל פיטורים נוסף שיכלול מאות עובדים, אמר פרי: "בסלקום מרגישים היטב את המיתון ואת הקושי הכלכלי של הלקוחות. הפער בין הציוד והחידושים שאנחנו מספקים כבר היום ויכולים לספק בעתיד הקרוב לבין יכולת הקנייה של הצרכנים הולך וגדל".



יוסי מימן אמר בנאומו כי אפילו בדרום אמריקה לא ממנים כבר גנרלים לשרים. מימן הביע נכונות לשמש שר אוצר - בתשובה לשאלה בעניין. "אם יקראו לי לשירות לאומי, אשים הכל בצד ואתגייס לתפקיד", אמר. לגבי תפקודו של שר האוצר, סילבן שלום, אמר מימן: "איני רוצה להתייחס באופן ספציפי לשר כזה או אחר, אבל לכולם ברור שאנחנו במצב קשה והמדיניות הכלכלית הובילה אותנו לדרך של אין מוצא. איני חושב שהאשם הוא בסילבן שלום כשר אוצר. שלום חי תחת אילוצים בלתי אפשריים של סחטנים מכל כיוון, וכך גם נראים תקציב המדינה והמדיניות הכלכלית. זו מדיניות של פוליטיקה בלבד, ללא שום דבר ענייני. זהו תקציב של סחטנויות".



היקף עסקיו של מימן מוערך בכ-2 מיליארד דולר. מרבית עסקיו מחוץ לישראל בתחומי האנרגיה והתשתיות. מימן הוא בעל השליטה בישראל 10, זכיינית ערוץ 10, ובעל השליטה בחברת האחזקות אמפ"ל.



בתשובה לשאלה אם אין חשש מהידוק הקשר בין המגזר העסקי למערכת השלטונית כתוצאה ממינוי של אנשי עסקים לתפקידי שרים, אמר מימן כי אינו רואה בכך בעיה. "וכיום אין קשר כזה בין פוליטקאים לאנשי עסקים?", השיב. "קשר בין פוליטיקאים לאנשי עסקים קיים כיום בלי שיהיו שרים מקצועיים. לדעתי דווקא שרים מקצועיים יצמצמו את הבעיה הזו. מדוע שבנקאים, אנשי אקדמיה, אנשי חינוך וכדומה לא יתמנו לתפקידי שרים בתחומים שבהם הם מתמחים. זה קורה בכל העולם המערבי ובשום מקום אין בעיה מיוחדת עם זה".



אילן שילוח, מנכ"ל ומבעלי קשר בראל, הגיע לכנס כתומך, ואינו מעורב לדבריו בפעילות הפוליטית של ישראל אחרת. שילוח סיפר על הדאגה ועל אווירת הנכאים בשוק הפרסום, ובאותה נשימה זרק עקיצה לכיוון ראשי ענף הפרסום המעורבים בייעוץ פוליטי, ובראשם ראובן אדלר יועצו של ראש הממשלה אריאל שרון. "הגעתי לכאן כתומך ברעיון וכאיש פרטי המודאג ממצבה של ישראל, ואני רואה בחיוב את הרוח החדשה שהתנועה מייצגת. אני לא יועץ, אני פרסומאי ואיני חושב שתפקידו של פרסומאי לקחת חלק בייעוץ פוליטי. פרסומאי אמור לעזור ללקוחותיו בתחום הפרסום ולא לייעץ לפוליטקאים", אמר שילוח.



לדבריו, ענף הפרסום המשקף במידה מסוימת את מצבם של רבים מהענפים במשק, נפגע באופן מהותי מהמיתון וממדיניותה הכלכלית והמדינית של הממשלה. "מי שהשתלט על המדינה זו קבוצת שוליים קיצונית המונעת משיקולים פוליטיים לחלוטין. המשק רוצה וצריך הורדת מסים, ובפועל המסים עולים. המשק רוצה וצריך טיפול יסודי בכלכלה ובגירעון התקציבי, ובפועל הגירעון גדל והכלכלה אינה מקבלת עדיפות אמיתית", אמר.



"ההנהגה הכלכלית הודיעה על פשיטת רגל, והורדת הדירוג של ישראל היא רק הוכחה לכך. סילבן שלום התגייס לעניין הכלכלי רק לאחר שהגענו למשבר חמור לפני כן. הוא כמו כל הפוליטיקאים. בכל חברה עסקית היו מעיפים מזמן את המנכ"ל, ופה המנהלים נמצאים בדרך לעוד קדנציה. ישראל היא מוצר שלא ניתן למכור בשום מקום בעולם. יש פער אדיר בין המוצר לבין התדמית של מנהליו. בעוד המוצר פגום - עם אבטלה אדירה, מיתון והיעדר ביטחון ויציבות - המנהלים נתפשים כאילו אינם קשורים אליו. המשקיעים הזרים, ובכלל זה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully