וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 אלף עובדים פוטרו ברבעון ה-3 בשל צמצומים או תום פרויקטים

עינב בן יהודה

11.11.2002 / 16:29

בהשוואה ל-33 אלף ברבעון המקביל; מסקר ציפיות מעסיקים של הרשות לתכנון כוח אדם עולה כי 85% מהמעסיקים אינם צופים שינוי במצבת כוח האדם ברבעון הרביעי


ברבעון השלישי של 2002 נמשכה מגמת ההאטה בשוק העבודה שאיפיינה את המשק בשנתיים האחרונות, כך עולה מנתוני סקר המעסיקים של הרשות לתכנון כח אדם במשרד העבודה. ברשות מצביעים, עם זאת, על היחלשות ההאטה המוסברת בחלקה על ידי סיבות עונתיות.

מנתוני הסקר עולה כי ברבעון השלישי חלה ירידה במספר העובדים שנפלטו ממקום עבודתם בעקבות צמצוצים או גמר פרויקטים כ-25 אלף עובדים - 42% מתוך 64 אלף עובדים שנפלטו ברבעון. זאת, בהשוואה ל-33 אלף עובדים שנפלטו עקב צמצומים ברבעון המקביל והיוו כ-54% מכלל העובדים שנפלטו באותה תקופה. ברבעון השני של השנה, לעומת זאת, נפלטו 46 אלף עובדים, מתוכם 21 אלף בעקבות צמצומים. ברשות לתכנון כח אדם מציינים כי הרבעון השלישי, הכולל את תקופת הקיץ והחגים, מתאפיין מדי שנה בעלייה בכמות העובדים הנפלטים ועלייה בכמות המשרות המאוישות.

מספר המשרות שאוישו ברבעון השלישי של השנה היה בממוצע 62 אלף בחודש, לעומת 41 אלף בממוצע לחודש ברבעון השני, ו-53 אלף בממוצע לחודש ברבעון המקביל.

מספר המשרות הפנויות עלה ל-55 אלף בממוצע יומי בהשוואה ל-38 אלף ברבעון הקודם ו-43 אלף ברבעון המקביל אשתקד. ברשות לתכנון כח אדם מציינים כי עלייה זו נבעה מגידול הביקוש לעובדים בענפי הבנייה שעיקרו מופנה לעובדים זרים, גידול הקשור לסיבות מנהליות של חידוש היתרים לעובדים זרים המטופל לרוב בסוף השנה.

מספר המשרות הפנויות ללא ענפי הבנייה עמד על 28 אלף בממוצע יומי, מספר הגבוה ב-10% מהרבעון הקודם, אולם דומה למספר שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. מהרשות מציינים כי עלייה זו ברבעון השלישי נבעה כנראה בעיקר מגורמים עונתיים ואינה מבטאת בהכרח שינוי מהותי בביקוש.

משך זמן האיוש של משרות פנויות עמד בממוצע על 10.4 שבועות ברבעון השלישי לעומת 6.1 שבועות ברבעון הקודם ו-6.3 ברבעון המקביל. בניכוי ענפי הבנייה והחקלאות, שהמשרות הפנויות בהן מיועדות בחלקן הגדול לעובדים זרים, ירד משך האיוש ל-8.7 שבועות. ברשות מעריכים כי ייתכן והעלייה במשך זמן האיוש נובעת מהירידה בשכר הממוצע. מנתוני הרשות עולה כי השכר ההתחלתי שהוצע ברבעון השלישי של השנה היה נמוך ב-7% בערכים נומינליים מהשכר ההתחלתי שהוצע ברבעון המקביל אשתקד ונמוך ב-11% בערכים נומינליים מהשכר שהוצע ברבעון השלישי של 2000.

מאזן התעסוקה, המוגדר כמספר המשרות שאוישו פחות מספר העובדים שנפלטו, המשיך להיות שלילי ברבעון השלישי של השנה ועמד על מינוס אלפיים. ברבעון השני של השנה עמד מאזן התעסוקה על מינוס 4.8 אלף וברבעון המקביל על מינוס 8.7 אלף. ענפי האירוח והאוכל והשירותים העסקיים (שענף האבטחה והשמירה נכלל בהם) התאפיינו במאזן תעסוקה חיובי.

עוד עולה מהסקר כי 85% מהמעסיקים אינם צופים שינוי במצבת כח האדם ברבעון הרביעי של השנה, בדומה לרבעון הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully