וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים לעבוד בחופש? כך תדאגו שהמעסיקים לא יעבדו עליכם

יעל דולב

13.6.2017 / 8:34

מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער? באילו עבודות מותר להעסיק אותם? וכמה צריך לשלם להם? לקראת חופשת הקיץ המתקרבת ריכזנו את זכויות בני הנוער וחובות המעסיקים כלפיהם

מלצרית נושאת שלישיית צלחות. MNStudio, ShutterStock
מלצרית נושאת שלישיית צלחות/ShutterStock, MNStudio

החופש הגדול מתקרב בצעדי ענק ורבים מבני הנוער מתכוונים לנצל את החופש ממוסדות החינוך כדי להרוויח כסף בעבודות זמניות. מצד אחד רבים מהמעסיקים אינם מודעים לחובותיהם בנוע להעסקת בני נוער ואילו מצד שני בני הנוער עצמם לא תמיד מודעים למלוא זכויותיהם. אז בואו נעשה קצת סדר.

גיל

בתקופת החופש הגדול בקיץ מותר להעסיק בני נוער שמלאו להם 14 שנה אך בני נוער שעוד לא הגיעו לגיל 15 מותר להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק להתפתחותם ולבריאותם. במשך שנת הלימודים מותר להעסיק נערים שמלאו להם 15 שנה ולא חל עליהם חוק לימוד חובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אישה עובדת במשרד. ShutterStock
אין להעסיק בני נוער בשעות נוספות/ShutterStock

שכר עבודה

שכר המינימום לנוער עובד נמוך משכר המינימום לבוגרים במשק. עד גיל 16 עומד שכר המינימום על 70% שכר המינימום הכללי במשק – 3,500 שקל לחודש (עד 40 שעות בשבוע) או 20.23 שקל לשעה (לפי 173 שעות בחודש). עד גיל 17 יעמוד השכר על 75% משכר המינימום הכללי –3,750שקל בחודש או 21.68 שקל בשעה. עד גיל 18 יעמוד השכר על 83% משכר המינימום הכללי – 4,150 שקל בחודש או 23.99 שקל לשעה. חניכים ישתכרו 60% משכר המינימום במשק - 3,000 שקל לחודש או 17.37 שקל לשעה.

שעות עבודה ומנוחה

מותר להעסיק בני נוער מקסימום 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. נער בן 16 ומעלה מותר להעסיק עד 9 שעות ביום, במקומות עבודה בהם נהוג יום עבודה באורך זה ומעלה, בתנאי שיש הסכם קיבוצי החל על המעסיק ומאשר זאת ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות.חובה על המעסיק לנהל רישום שעות עבודה.

הפסקות

ביום עבודה בו הנער עובד 6 שעות ומעלה הוא זכאי להפסקה בת 45 דקות, שלפחות חצי שעה ממנה תהיה רצופה. ביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג, ההפסקה היא של חצי שעה לפחות.

עבודת לילה

אין להעסיק נער מתחת לגיל 16, או נער מעל גיל 16 שחוק חינוך חובה עדיין חל עליו, בלילה, בשעות שבין 20:00 לבין 08:00, ונער שבין הגילאים 16-18, בשעות שבין 22:00 לבין 06:00 אלא באישור מיוחד מטעם משרד העבודה. במהלך החופשה מהלימודים מותר להעסיק נערים בין הגילאים 16-18, בעבודת לילה עד השעה 23:00 או עד חצות - בתנאי שהמעסיק דאג להסעת בני הנוער לביתם מיד בתום שעות עבודתם. מעסיק המעביד נער עד חצות מחוייב להבטיח כי תתקיים הפסקה של 14 שעות בין יום עבודה אחד למשנהו.

שעות נוספות

אין להעסיק נער בשעות נוספות.

עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
בני הנוער זכאים להחזר נסיעות עד לסכום של חופשי חודשי/קובי ליאני

מנוחה שבועית

אסור להעסיק בני נוער במנוחה השבועית. המנוחה השבועית של בני נוער הינה 36 שעות רצופות.

תנאים נוספים

בני נוער זכאים ל-18 ימי חופשה שנתית בשנה, בתנאי שעבדו מעל 200 ימים ויחסי העבודה התקיימו במהלך שנה שלמה. במקרים אחרים יבוצע חישוב יחסי, כשהבסיס לחישוב הוא 18 ימים. נער שמקבל שכר על בסיס יום/שעה שעבד פחות מ-75 ימים רצופים - תשולם לו תמורת חופשה, בגובה של 4% לפחות משכר העבודה.

החזר הוצאות נסיעה

כמו לעובד בוגר. הנער זכאי לקבל החזר בגין הוצאות נסיעה עד סכום של 22.60 שקל ליום או בסכום חודשי השווה למחיר של כרטיס חופשי חודשי / כרטיס נוער.

בדיקה רפואית

בני נוער חייבים להיבדק בדיקה רפואית בטרם החלו לעבוד אצל המעסיק, ובנוסף לעבור בדיקה רפואית מדי שנה (ובמקומות עבודה מסוימים פעם בחצי שנה), ולהצטייד באישור רפואי על הבדיקה.

תקופת הכשרה

על המעסיק לשלם לבני הנוער אותם הוא מעסיק החל מיום העבודה הראשון. אין באפשרות המעסיק להעסיק את הנער ב"תקופת התלמדות", "ימי הכנה", או "תקופות ניסיון" ללא תשלום. כמו כן השתלמויות וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה ועל המעסיק לשלם בעבורם שכר.

מסירת הודעה לנער עובד על תנאי עבודתו

המעסיק מחוייב למסור לנער הודעה בכתב, שבה יפורטו תנאי העבודה של הנער, וזאת לא יאוחר משבעה ימים מהיום שהנער התחיל לעבוד אצלו.

הצגת תמצית החוק

על מעסיק המעסיק בני נוער מוטלת חובה להציג במקום העבודה את תמצית חוק עבודת נוער, תשי"ג-1953 וחוק החניכות, תשי"ג-1953.

עו"ד יעל דולב, ראש תחום דיני עבודה במשרד גרוס (GKH)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully