וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

B2C בישראל: לא רק לקוחות, גם עסקים

צורי דאר

11.11.2002 / 18:03

אם להאמין לדברי מנהלי אולסייל, וואלה שופס ונטאקשן - שנת 2003 צפויה להיות שנת התפנית של הענף בישראל * מנכ"ל וואלה: "וואלה שופס צפויה לעבור לאיזון כבר ברבעון הבא"



בשבוע שעבר אמר אילן ישראלי, המנכ"ל החדש של וואלה, בראיון ל-TheMarker כי חברות בנות של וואלה כוואלה שופס ולוח העיר, שהפסידו עד כה והצריכו את וואלה להפנות אליהם כספים, צפויות להתאזן מבחינה תזרימית ברבעון הרביעי, ולהפוך למקור רווח חשוב לוואלה.



אבל לא צריך לדבר עם המנכ"ל כדי להבין שוואלה מאמינה מאוד בעתידו של המסחר האלקטרוני בישראל. מספיק להדליק טלוויזיה מדי ערב בפריים טיים ולראות כמה כסף החברה שופכת על פרסומות לוואלה שופס בכיכובם של שי ודרור.



לאחר קריסת פורסייל וקומבינה, והיעלמות מיזם XXL - במקביל להתפוצצות בועת האינטרנט, נראה היה כי ה-B2C הוא בעיקר Customers אבל לא ממש Business. מדובר בענף שהרווחים עליו מושגים דרך גביית עמלות על כל עסקה. גובה העמלה משתנה ממוצר למוצר אולם לא מביא לרווחי עתק, אם בכלל.



אלא שעתה, ניכר סוג של תפנית במסחר האלקטרוני בישראל. לדברי יוסי טל, סמנכ"ל מגזר פרטי וסחר אלקטרוני בנטוויז'ן, האי-קומרס בישראל תופס כיום כ-1.3% מעוגת המסחר הכללית.



"זה אומנם כמחצית מהנפח היחסי של הסחר האלקטרוני בארה"ב, אבל למרות זאת יש פה בהחלט ביזנס, מספר העסקות המקוונות בישראל ממשיך ועולה. בשלוש השנים האחרונות מחזור המכירות הכפיל את עצמו פי 2 מדי שנה. בשנת 2000 הסתכמו מכירות המסחר האלקטרוני בישראל בכ-50 מיליון דולר. שנה לאחר מכן הסתכמו המכירות בכ-100 מיליון דולר והשנה הנוכחית צפויה להסתכם בכ-200 מיליון דולר", אומר טל.







אורי נדלר, מנכ"ל וואלה שופס, אומר כי ההייפ של המסחר האלקטרוני בשנים 1999-2000 לא היה מוצדק. "המסחר באינטרנט לא יחליף את הקניונים, אבל גם המשבר בענף לא היה פרופורציונלי, האמת היא איפשהו באמצע. יש פה בהחלט ביזנס. נוכחותם ברשת של אתרי מכרזים ומכירות בהחלט משפיעה על השוק. מה אנחנו עושים בעצם? אין לנו מחסנים מלאים במוצרים, אנחנו פשוט מתווכים בין הספקים לצרכנים. כיוון שעלויות המכירה יורדות גם המחירים יותר נוחים, וכך גם החנויות הפיזיות נאלצות להוריד מחירים - עד כמה שהן יכולות", אומר נדלר.



המוצרים הפופולריים ביותר בקנייה מקוונת בישראל הם מוצרי חשמל. במקום השני נמצאים המחשבים והציוד ההיקפי ובמקום השלישי - ריהוט. מנהלי חנויות מקוונות אומרים כי התיירות הינו תחום שמתפתח יפה במסחר אלקטרוני בישראל. "קנינו סוף שבוע במלונות ישרוטל והצלחנו למכור 300 חדרים בארבעה ימים", אומר טל.



קרוב ל-80% מנפח הסחר האלקטרוני בישראל נעשה על ידי 4 אתרי מכרזים ומכירות פומביות - אולסייל, נטאקשן, וואלה שופס ופי-1000. את 20% הנותרים תופסות כ-500 חנויות קטלוגיות ברשת האינטרנט הישראלית.







בארה"ב המצב הפוך. את מרבית נפח המכירות תופסות החנויות הקטלוגיות ורק חלק קטן נתפס על ידי אתרי מכירות פומביות ומכרזים.



"אם נשווה לחו"ל, נראה ששם תחומים כמו הלבשה, צעצועים ואביזרי תינוקות מאוד חזקים. גם כלי רכב נמכרים טוב בארה"ב כי שם הדילרים מאוד עצמאיים. זה מאוד תלוי בהרגלי הצריכה שיש בכל מדינה. גאפ באינטרנט, למשל, זה אתר מאוד רווחי", אומר נדלר.



על פי מקורות בענף, מבין ארבעת האתרים הגדולים את נפח המכירות הגדול ביותר תופס אתר אולסייל, שמחזור מכירותיו ב-2002 צפוי להסתכם בכ-220 מיליון שקל. יאיר שמש, מנכ"ל אולסייל, אומר כי החברה היתה רווחית ברבעון האחרון של 2001 וברבעון הראשון של 2002. בשני הרבעונים האחרונים החברה מפסידה, אבל שמש טוען כי הדבר נובע מהתרחבות החברה, ובהתאם לתוכניתה העסקית היא צפויה לחזור לרווחיות ברבעון הנוכחי.



לדברי שמש, אולסייל צופה כי מחזור המכירות שלה ב-2003 יסתכם בכ-280 מיליון שקל וכי תהיה רווחית לאורך כל השנה. הרווחים צפויים להיות כ-2% מן המחזור - כ-5.6 מיליון שקל. "זה אולי לא נראה כסף כל כך גדול, אבל אנחנו מחפשים כיוונים חדשים לשיפור הרווחיות. אנחנו נכנסים עכשיו ליבוא ישיר של ריהוט וצעצועים - תחומים בהן הרווחיות גבוהה יחסית".







אבל לאולסייל, בניגוד למתחריו, יש הרבה עובדים - 55 - ואין לה גב. לנטאקשן יש את נענע ונטוויז'ן, לוואלה שופס יש את וואלה ואת אליעזר פישמן, ל-1000-P יש את אינטרנט זהב ו-MSN. באולסייל יודעים זאת ועל פי מקורות, החברה ניהלה מגעים למיזוג או שותפות עם YNET ועם מספר גופים נוספים. "אולסייל הוא מותג מוכר וידוע. אנחנו לא צריכים גב. הפניות לשיתופי פעולה לא באו מצדנו אלא דווקא מן הצד השני", אומר שמש.



דווקא החברה הממוקמת במקום השני, נטאקשן, נראית כחברה הבריאה ביותר. יתרונה של נטאקשן הוא שהיא יושבת במשרדי נטוויז'ן בחיפה, נסמכת על חלק משירותיה - כגון מוקד שירות לקוחות, ניהול כספים ושיווק - וחוסכת עלויות רבות. וואלה שופס ממוקמת במקום השלישי ומשקיעה המון כסף בפרסום. הסיבה - 1000-P, הנמצאת במקום הרביעי, סוגרת פערים במהירות ומתחילה לנשוף בערפה.



יוסי טל, סמנכ"ל מגזר פרטי וסחר אלקטרוני בנטוויז'ן: "נטאקשן סיימה מספר חודשים בשנה האחרונה ברווח ואנו צופים כי נסיים את 2002 עם מחזור מכירות של כ-200 מיליון שקל. ב-2003 אנחנו צופים שנהפוך לאתר שמרוויח על בסיס קבוע".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully