וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במה תעבדו כשתהיו גדולים? המקצוע שיגרום לכולם לרדוף אחריכם

וואלה! NEWS בשיתוף רשת מכללות אורט, בשיתוף רשת מכללות אורט

2.8.2017 / 8:22

מייצור ספינרים ועד רובוטים של חדרי ניתוח - ההתפתחות הטכנולוגית המהירה יוצרת ביקוש גדול בישראל ובעולם להנדסאים. ד"ר ולדימיר אורליק, ראש מחלקה להנדסת מכונות במכללת אורט: "בכל שנה אנחנו מכשירים מאות הנדסאי מכונות ורובם עובדים בתחום"

מהנדס מכונות. ShutterStock
"מנהלי סטארטאפים פונים אליי ואין לי את מי להפנות אליהם כי כולם עובדים"/ShutterStock

שוק העבודה של המאה ה?21 הוא זירה מורכבת. מקצועות ישנים נעלמים מהעולם, מקצועות חדשים תופסים את מקומם. בשל טבעה המסורתי של האקדמיה לא תמיד מתקיימת חפיפה בין התחומים הנלמדים בה ובין המציאות ולכן אקדמאים רבים נאלצים להתפשר ולפנות לתחומים אחרים מאלו שלמדו. אבל יש תחום אחד שבו יש מחסור אדיר ותמידי בכוח אדם ולמי שילמד אותו מובטחת תעסוקה. חברות כמו אינטל, טבע ואל על צמאות להנדסאי מכונות איכותיים.

לדברי ד"ר ולדימיר אורליק, ראש המחלקה להנדסת מכונות במכללת אורט סינגאלובסקי, לא מדובר במחסור של בודדים ואפילו לא של עשרות. "בכל שנה אנחנו מכשירים מאות סטודנטים ורובם מוצאים עבודה", הוא אומר, ובעצם מתכוון לכך שהעבודה מוצאת אותם. "חברות רבות פונות אלינו ואנחנו שמחים להציג להם את הבוגרים שלנו. מנהלי סטארטאפים פונים אליי ואין לי את מי להפנות אליהם כי כולם עובדים".

לדעת ד"ר אורליק, הסיבה לביקוש האדיר שנוצר בשוק היא בראש ובראשונה ואקום שמקורו בהתחלפות הדורות. "בתחילת שנות ה?90 הגיעו לישראל מחבר העמים מהנדסים רבים, רובם בעלי תואר שני", הוא מספר, "בגלל מגבלת השפה הם התחילו לעבוד במשק בתור הנדסאים. במשך 20?25 שנה השוק היה רווי, אבל האנשים האלו יוצאים עכשיו לפנסיה ומשאירים מאחוריהם הרבה מקומות עבודה".

מהנדסי מכונות. ShutterStock
"ככל שהפעולה של המשתמש פשוטה יותר - הפעולה של המכונה מורכבת יותר"/ShutterStock

לגמרי הייטק

"אנשים תופסים את זה כ'לואו טק', אבל זה לגמרי הייטק. בארצות הברית הנדסאי מכונות מרוויח היום יותר ממהנדס תוכנה"

הדורות התחלפו ואתם גם הטכנולוגיה. "מכונות כביסה שוקלות היום את הכביסה ומודדות את ה?PH כדי לדעת כמה אבקת כביסה להוסיף", מסביר אורליק, "המכונות מחליפות את האדם בפעולות בסיסיות, אבל ככל שהפעולה של המשתמש פשוטה יותר - הפעולה של המכונה מורכבת יותר וכך גם עבודת הבקרה והתחזוקה. הנדסת מכונות היא כבר מזמן לא חיזוק ברגים".

בגלל קצב התפתחות הטכנולוגיה נהייתה גם ההכשרה מורכבת יותר. "להכשיר הנדסאי מכונות יקר יותר מאשר להכשיר איש שיווק. בתחום שלנו יש מעבדות עם ציוד יקר שצריך לחדש כל הזמן. רק בשנה האחרונה השקענו יותר ממיליון שקלים בשדרוג המעבדות".

ד"ר אורליק מספר שלמרות ההתפתחות האדירה והביקוש האדיר לכוח אדם איכותי, המוניטין של המקצוע עדיין לא מתיישב עם המציאות. "אנשים תופסים את זה כ'לואו טק', אבל זה לגמרי הייטק. בארצות הברית הנדסאי מכונות מרוויח היום יותר ממהנדס תוכנה".

אין ספק שהאינטרנט של הדברים (IoT), המגמה הטכנולוגית הבולטת של השנים האחרונות, תורם למורכבות המקצוע. מכשירים אוטונומיים כמו בתים חכמים ומקררים ששולחים לנו הודעה כשנגמר החלב מבוססים על מערכות בקרה משוכללות. ולפיכך, אנשי המקצוע שמטפלים בהן נדרשים לידע רב. "זה לא תואר ראשון. זה השכלה ברמה גבוהה מאוד, בזמן קצר יחסית, שמאפשרת לך להתחיל לעבוד עם סיום הלימודים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כבר לא מדע בדיוני

תחום נוסף שכנראה יגדיל את הביקוש להנדסאים בעשורים הקרובים הוא תחום האנרגיה המתחדשת, וכאן בישראל מדשדשים מעט מאחור. "צר לי להגיד שהשוק בארץ עוד לא מוכן לזה. לעומת אירופה, שבה 30 אחוז מהאנרגיה מופקת מאנרגיה מתחדשת, בארץ מדובר רק בשמונה אחוזים, בעיקר משום שהטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה. יש לנו שמש ורוח בשפע והשימוש בהם הרבה יותר זול משריפת דלק, אבל אנחנו לא מנצלים את המקורות האלה. הונדה פיתחה אוטו עם לוחות סולריים על הגג. זה כבר לא מדע בדיוני, זה אתמול, ומחר נצטרך אנשים מיומנים גם לתחום הזה".

בניגוד לסטיגמה, הנדסאי מכונות צריך להיות גמיש, יצירתי ולהגיב לשינויים. "אנחנו מלמדים אנשים שיכולים לתחזק ולשדרג מערכות אוטונומיות. אלו מערכות גמישות שפניהן ללקוח. כשהמוצר כבר לא רלוונטי מחליפים אותו, ולכן דרושה גם יצירתיות בעבודה, רצון ונטייה ללמוד כל הזמן משהו חדש. הנדסאי מכונות הוא גם אינטגרטור כי הוא מכיר המון תחומים ויודע איך להביא לידי ניצולת מלאה של מכונה או טכנולוגיה. הוא יכול להיות מוקד ידע בצוות פיתוח".

"התחום אינסופי", מסכם ד"ר אורליק, "הסינים כבר מדפיסים בתים במדפסות תלת ממד. צריך אנשים טובים לפיתוח ולבקרה של מגוון טכנולוגיות - מספינרים ועד רובוטים של חדרי ניתוח. אני צריך אנשים טובים. אני צריך רצון. את היכולת אני אתן להם".

רשת מכללות אורט בפריסה ארצית, היא רשת המכללות הוותיקה בישראל עם 40 שנות ניסיון בתחום. כ?80 אחוז מהבוגרים עובדים במקצוע שלמדו. לאורט שיתופי פעולה עם מפעלים מרכזיים בתעשייה, המסייעים בהעסקת סטודנטים בסיום הלימודים ואף במהלכם, ומעניקים מלגות לימודים ומחייה. הלימודים ברשת מכללות אורט נגישים, חדשניים ומלווים ביחס אישי קרוב.

למידע על לימודים במסלול הנדסאי מכונות ברשת מכללות אורט הקליקו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף רשת מכללות אורט, בשיתוף רשת מכללות אורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully