וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכפוף לשימוע: גרגורי גורטובוי יועמד לדין בגין גניבה

אלה לוי-וינריב

15.6.2017 / 14:55

ההחלטה התקבלה בעקבות חקירתו של גורטובוי ברשות ני"ע בחשד כי הציג נתונים כוזבים בהיקף מאות מיליוני דולרים וביצע משיכות אסורות מהחברות שבשליטתו

גרגורי גורטובוי. צילום: שירי חביב ולדהורן, גלובס
גרגורי גורטובוי/גלובס, צילום: שירי חביב ולדהורן

גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד, יועמד לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון, עבירות דיווח ועוד, אשר בוצעו לכאורה באשכול החברות שבבעלותו - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהחלטה שהתקבלה בפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, בעקבות חקירתו של גורטובוי ברשות ניירות ערך בחשד כי הציג נתונים כוזבים בהיקף של מאות מיליוני דולרים וביצע משיכות כספים אסורות מהחברות שבשליטתו.

גורטובוי נעצר בפברואר אשתקד על-ידי חוקרי רשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות דיווח כדי להטעות משקיעים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון, ומעצרו הוארך למשך מספר ימים על-ידי בית המשפט. באותו יום פשטו חוקרי רשות ניירות ערך על משרדי חברת ויליפוד.

במסגרת הליכי המעצר צוין כי "בבסיס חקירה זו אשכול חברות ציבוריות ופרטיות הקשורות בשרשור, כאשר עניינה של החקירה הוא בחשדות לפעילות מירמה מתוחכמת וגלובלית בשתי פרשות: האחת עניינה בהצגת נתונים כוזבים בדוחות כספיים באשר לנכסי החברה, בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, שבניגוד למצב בדוחות הכספיים אינם זמינים לרשות החברה. הפרשה השנייה עוסקת במשיכות כספים אסורות מקופות החברות, בהיקפים משמעותיים ללא קבלת אישורים כדין ממוסדות החברה".

גורטובוי משמש כבעל השליטה בפירמידת BGI מאז קיץ 2015, אז רכש בסכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית ישראל 18 (השולטת בפירמידה) מאיש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות. מכיוון שההסכם בין גרנובסקי וגורטובוי לא גלוי לציבור המשקיעים והנושים, עולות גם ספקולציות ושמועות שנוגעות לעניין, ואחת מהן הייתה שגרנובסקי עדיין שולט בפירמידה מאחורי הקלעים, וגורטובוי הוא מעין איש-קש שלו; עם זאת, במפגש עם עיתונאים לאחר הרכישה גורטובוי הכחיש זאת בתוקף.

במסגרת הליכי המעצר של גורטובוי כונה איש העסקים על-ידי בא-כוח רשות ניירות ערך "תמנון, שידו בכל ויד כל בו". לפי בקשת המעצר שהוגשה לבית המשפט, "הפעילות העבריינית" בחברות שבשליטתו בוצעה עוד בימי גרנובסקי - ראשיתה בשנת 2013, והמשכה עד לימים שקדמו למעצר. ככל הידוע, מדובר בין היתר על העברת כספים חשודה שבוצעה בראשית שנת 2016 מקופת חברה-בת של ויליפוד, כנראה במטרה להשקיע בבית מלון באירופה שמצבו כלל לא ברור. זאת, כך נראה, ללא ידיעת חברי הדירקטוריון ובזמן שעיסוקה של החברה אמור להיות תחום המזון.

רשות ניירות ערך טענה בדיון המעצר כי "לאור חומרת העבירות, אופן ביצוען המתוחכם והיקפן, ולאור הסנקציה החמורה הקבועה בגינן, מתקיים במקרה דנן חשש ממשי לשיבוש מהלכי משפט בדרך של תיאום גרסאות, השפעה על עדים ומעורבים פוטנציאליים, השמדת ראיות וכדומה. החשש מתחדד נוכח מערכת היחסים המקצועית ההדוקה בין החשוד ובין מעורבים נוספים בארץ ובחו"ל".


עוד צוינה העובדה כי גורטובוי הוא בעל אזרחות זרה ואמצעי מחיה בחו"ל, ולכן "מתחדד החשש הממשי להימלטות מאימת הדין".

ממצאי החקירה של רשות ניירות ערך העלו כי לחברת "ישראל 18" יש חובות משוערים של כ-50 מיליון שקל לגורמים שמהם רכשה כ-20% ממניות בי.אס.די (לשעבר אמבלייז; גרנובסקי, באמצעות ישראל 18 ו-BGI, רכש את השליטה בחברה מנפתלי שני וקרן פורטיסימו). נוסף על כך, ל-BGI יש חוב של 7.2 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

"על-פי ממצאי החקירה, פיקדונות החברה, המוצגים בדוחות הכספיים המאוחדים של BGI כנכסים שוטפים, אינם נזילים", נכתב בבקשת המעצר, וכן נטען כי "מממצאי החקירה עולה חשד כי בתקופה הרלוונטית פעל גורטובוי ביחד עם נוספים כדי למשוך שלא כדין מקופת חברת-הבת של ויליפוד סכומים משמעותיים בסך מיליוני דולרים".

כך למשל, בינואר הועברו 3 מיליון דולר מחשבון של החברה-בת "לטובת השקעה לכאורה באג"ח של חברה במדינה אירופית", וברשות חושדים כי השקעה זו "שימשה כמעין ערובה להלוואה שניתנה לצרכיו האישיים של גורטובוי או אחר".

נוסף על כך נחקרה כאמור, פרשה נוספת, וברשות ניירות ערך טענו בפני בית המשפט כי "קיימים ממצאים שלפיהם משנת 2013 גרם החשוד לעיוות הדוחות הכספיים של חברת בי.אס.די בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, וזאת בהצגת יתרת נכסים שוטפים שנמצאים בחו"ל ושעתידים לשמש לפירעון חובות החברה... כאשר בפועל סכומים אלה אינם זמינים לרשות החברה ואינם מהווים נכסים שוטפים. בנוסף, על-פי החשד השתמש החשוד במסמכים שאינם מקוריים לצורך זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully