וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון התערב בהחלטת המינהל על קרקעות החקלאים

צבי זרחיה

12.11.2002 / 7:37

ההתערבות, ככל הנראה, בסתירה להנחיות מבקר המדינה; לשרון חווה חקלאית בדרום והוא רשום במינהל כבעל זכויות בחלקה בכפר מל"ל



מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, אמר אתמול בוועדה לביקורת המדינה כי ראש הממשלה אריאל שרון ביקש ממנו בשיחת טלפון להתייחס להצעת שר החקלאות הקודם, שלום שמחון, ולפעול לשינוי ההחלטה של המינהל (החלטה 755) על איסור שימוש חורג בקרקע חקלאית בלא היתר. הוועדה דנה בבקשתה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ), לקבל חוות דעת ממבקר המדינה על מעורבותו של שרון בקבלת החלטות על קרקעות חקלאיות, אך לא קיבלה החלטה.



החלטה 755 עוסקת בתנאים לשימוש לא חקלאי בקרקע בשטח הנחלות - שטח הקרקע הסמוך ליחידות המגורים במושב. ההחלטה קובעת כי זכות השימוש בקרקע או במבנה שייבנה עליה תהיה של החקלאי בלבד. שמחון ושרון ביקשו להקל על החקלאים ולאפשר את העברת הזכויות גם לצד שלישי - באמצעות השכרה לגוף חיצוני או הכנסת שותף. לשרון חווה חקלאית בדרום - "חוות השקמים" - והוא רשום במינהל כבעל זכויות בחלקה בת 5-4 דונם בכפר מל"ל, בשם נעוריו, אריאל שינרמן.



אפרתי אמר כי היוזמה לשינוי החלטה 755 של המינהל באה משר החקלאות היוצא, מאחר שבפועל קיימות חריגות שמוכשרות בדיעבד.



יושב ראש הוועדה, ח"כ רן כהן, הודיע כי יפנה בשם הוועדה ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה לשרון להפסיק לאלתר את כהונתו כיו"ר מינהל מקרקעי ישראל.



מבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, אמר בדיון כי השתתפותו של ראש הממשלה בהחלטות ממשלה על קרקעות חקלאיות אינה נעדרת ניגוד עניינים. המבקר הסביר כי ב-11 בדצמבר 2001 הסב את תשומת לבו של רה"מ לחשש לניגוד עניינים אם ישתתף בישיבות שבהן מתקבלות החלטות על הפשרת קרקעות והקצאת מים לחקלאות. המבקר הוסיף כי הנחה את שרון להימנע מכל מעורבות בעניינים אלה.



גולדברג ציין כי במכתב ששלח אליו שרון ב-4 בינואר 2002 כתב רה"מ כי להחלטות הממשלה על ייעוד קרקע חקלאית יש חשיבות לאומית עליונה שתשפיע על חקלאות ישראל ולכן הוא מעדיף ליטול חלק בהחלטות האלה. המבקר הדגיש כי הפנה את תשומת ליבו של רה"מ להוראות סעיף 7א בכללים למניעת ניגוד עניינים של חברי ממשלה, שאוסר על שר להשתתף בקבלת ההחלטה הקשורה לעניין אישי שלו או של צאצאיו.



ח"כ כהן הביע זעם על כך שמשרד רה"מ לא העביר לידי מבקר המדינה את פרוטוקול הישיבה שבה הוחלט לפעול לשינוי החלטת מועצת מינהל מקרקעי ישראל. הוא אמר כי הדבר גובל בהרס שלטון החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully