וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר איגוד הקרנות, דרור נגל: העברת הרפורמה במס מתנהלת כמו בחנות מכולת

רותם שטרקמן

12.11.2002 / 7:51

תקנות הרפורמה במס יובאו הבוקר לוועדת הכספים; פעילים בשוק ההון: האוצר מבצע מחטף ומעביר תקנות בלא התייעצות ובלא לתת שהות ללמוד את הדברים



בימים האחרונים עבדו באוצר שעות לא מעטות, כדי להביא הבוקר לוועדת הכספים את מרבית התקנות החסרות לחוק הרפורמה שייכנס לתוקף בתחילת ינואר 2003. אתמול הופצו לגופים בשוק ההון התקנות שעברו שלשום בוועדת שרים לענייני הרפורמה במס, והבוקר צפויה ועדת הכספים לאשרן. עם התקנות החדשות נמנות כמה תקנות שאינן מקובלות על אנשי שוק ההון.



אחת התקנות, למשל, קובעת כי קיזוז הפסדים בקרנות נאמנות המשקיעות בניירות ערך זרים ייעשה בתוך עשר שנים. כלומר, בכל שנה יקוזזו 10% מההפסדים, והמשקיעים שירצו לקזז את כל ההפסד שלהם ייאלצו להישאר בקרן עשר שנים. יו"ר איגוד הקרנות, דרור נגל, אמר כי מדובר בתקנה שערורייתית שלא תאושר בבג"ץ. לדבריו, "מתקיים דו שיח קבוע עם מס הכנסה ופתאום הם מבצעים מחטף כזה בלי לשאול ולהתייעץ". לדעת נגל, היה ראוי שרשות ניירות ערך תוציא מכתב למשקיעים שאינם יודעים כיצד לנהוג. "הכל מתנהל כאן כמו בחנות מכולת", הוסיף.



"באוצר חוששים מהצפוי ועושים הכל כדי להעביר את הרפורמה במהירות. הכל פוליטי, אין חשיבות למצב המשק או לגירעון שגורמת הרפורמה", אמר מקור משפטי המעורה בהליך החקיקה. לדבריו, הלחץ של האוצר ושל יו"ר ועדת הכספים יעקב ליצמן להעביר את החוק הוא גדול מאוד, ולכן הרפורמה תעבור. המקור הוסיף כי לוועדת הכספים אין מספיק זמן כדי לדון לגופו של כל סעיף וכי הדברים מתקבלים בלא כל בדיקה עניינית. "רק לפני שעתיים קיבלנו עוד תיקונים לחוק, ומחר אנחנו צריכים לבוא לוועדה עם המלצות. זה לא הגיוני". בנוגע לקרנות אמר המקור כי הוועדה עשתה עבודה לא טובה. "זהו מכשיר השקעה עממי המנהל עשרות מיליארדי שקלים, ואולם הרפורמה מסבכת את ההשקעה בקרונות ויוצרת עיוותים. מצאנו את עצמנו עומדים במסדרונות הכנסת עם דפי תיקונים בכתב יד ומנסים לשכנע ח"כים. רבים מחברי הכנסת וחברי ועדת רבינוביץ לא הבינו את הדקויות בתחום הקרנות ואת הנזק שייגרם למשקיעים".



מנכ"ל חברת מיטב, צבי סטפק, אמר כי באוצר עובדים בשיטת המחטף, ועושים הכל במהירות ומתוך זלזול בסדרי מנהל תקינים. "חוק הרפורמה כולו עבר במחטף, כאשר רק שניים או שלושה חברי כנסת נוכחים בדיון, וכך הם ממשיכים גם עתה", הוסיף. "כשרואים איך מתקבלות החלטות בנוגע לרפורמה, מפחיד לחשוב איך מקבלים החלטות בנושאים חשובים יותר".



אתמול נקבע כי ב-21 בנובמבר ייערך בבג"ץ בפורום של שלושה שופטים הדיון בנוגע לבקשה שהגישו קרנות הנאמנות לדחות את הרפורמה. סטפק ציין כי הסעיפים הנוגעים לקרנות ברפורמה לא הגיוניים, ולא נראה כי יהיה ניתן להפעילם במועד. למנהלי הקרנות טענות קשות כנגד הרפורמה. בין היתר הם טוענים כי הזמן הקצר העומד לרשותם, כאשר עדיין לא פורסמו תקנות, מכניס אותם למצב בלתי אפשרי שבו לא ניתן להתכונן כראוי.



הטענה העיקרית קשורה לפגיעה שיספגו בעלי יחידות ההשתתפות בגלל ההחלטה המתחייבת של כל קרן לאיזה מסלול מס מתוך שלושה אפשריים לפנות. המסלול הראשון - קרן פטורה - שאינה משלמת מס. המשקיעים בקרן זו יהיו גופים מוסדיים, חברות ומוסדות המתחשבנים עם רשויות המס באופן קבוע. המסלול השני - קרן חייבת - שבה ישקיעו משקיעים פרטיים שמעדיפים להימנע מקשרים עם הרשויות. המסלול השלישי - קרן מעורבת - שנתפרה בעבור משקיעים מתוחכמים יותר אשר מעוניינים לקזז הפסדים בין ניירות ערך שונים.



הטענה היא שכאשר קרן נאמנות תבחר באחד המסלולים, שני סוגי המשקיעים האחרים בה ייאלצו לעבור לקרן אחרת ולאבד בכך את נכסי המס הצבורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully