וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 אלף לא יקבלו דמי אבטלה בשל העיצומים

חיים ביאור

12.11.2002 / 12:21

נציגי ההסתדרות והאוצר מנסחים הסכם לסיום העיצומים במשרדי הממשלה; אין מגעים לסיום השביתה ברשויות



מאת רותי סיני, חיים ביאור וחיים שדמי



כ-100 אלף מובטלים לא יקבלו כנראה את דמי האבטלה שלהם בעוד שישה ימים, בגלל העיצומים במשרדי הממשלה. זאת, משום שהם אינם יכולים להתייצב בלשכות התעסוקה זה חודש - תנאי לקבלת דמי אבטלה - ושירות התעסוקה לא העביר את פרטיהם לביטוח הלאומי. עם זאת, אמש החלו נציגי הסתדרות עובדי המדינה ומשרד האוצר בניסוח הסכם קיבוצי לסיום העיצומים.



במוסד לביטוח לאומי אומרים כי יש אפשרות לשלם את דמי האבטלה על סמך תוכנת מחשב, שעורכת הדמיה של רשימות המובטלים ומביאה בחשבון כמה זמן הם כבר מקבלים דמי אבטלה ואיזו תקופת זכאות נותרה להם. אולם, הנתונים אינם יכולים לכלול משתנים כגון סרבנות - קנסות שנרשמים למובטלים שסירבו לקבל עבודה שהוצעה להם - והביטוח הלאומי גם אינו יכול לדעת מי מהמובטלים מצא עבודה בחודש האחרון ולכן כבר אינו זכאי לקבלת דמי האבטלה.



לנוכח זאת, קיים חשש שאם ישולמו דמי אבטלה על סמך ההדמיה בלבד, ישולם סכום עודף של בין 20 ל-25 מיליון שקלים, שאותם יתקשה הביטוח הלאומי לגבות בתום העיצומים. מנכ"ל הביטוח הלאומי, יוחנן שטסמן, ביקש אתמול משר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, הנחיות בשאלה אם להפעיל את תוכנת המחשב בכל מקרה.



גם אם ייעשה שימוש בהדמיית המחשב, היא לא תפתור את בעייתם של אלו שפוטרו ממקום עבודתם באוקטובר, ואינם יכולים להירשם כלל בשירות התעסוקה. בתום העיצומים הם יוכלו להתייצב ולתבוע דמי אבטלה באופן רטרואקטיווי למועד פיטוריהם, לאחר שיצהירו כי לא עבדו באותה תקופה, אך הם לא יקבלו את כספם לפני אמצע דצמבר.



ראש ענף דמי אבטלה בביטוח הלאומי, אבי צרפתי, אמר כי ברגע שהעיצומים יסתיימו והנתונים יועברו על ידי שירות התעסוקה, יידרשו שבוע או שמונה ימים כדי להזינם ולשלם את הקצבאות.



העיצומים ב-20 משרדי ממשלה וביחידות הסמך עשויים להסתיים היום נציגי הסתדרות עובדי המדינה ומשרד האוצר החלו אתמול לקראת חצות בניסוח הסכם לסיום העיצומים, אך עד הבוקר עדיין לא הגיעו לידי חתימה.



על פי עקרונות ההסכם שגובשו בין מזכ"ל הסתדרות עובדי המדינה, עופר עייני, לבין הממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, הממשלה תקפיא ל-30 יום את מימוש תוכניתה לבצע שינויים מבניים במשרדי הממשלה ולקצץ במכסת השעות הנוספות של העובדים. בתקופה זו יתנהל מו"מ בין הצדדים על האופן שבו תיושם תוכנית הממשלה. רק אם תושג הסכמה, תצא התוכנית אל הפועל.



לעומת זאת, שביתת עובדי הרשויות המקומיות, המועצות האיזוריות והמועצות הדתיות תימשך גם היום. זאת בשל נתק במגעים בין מרכז השלטון המקומי לבין משרד האוצר והסתדרות הפקידים.



ראשי הרשויות המקומיות יקיימו היום בבית מרכז השלטון המקומי בתל-אביב, כנס "חירום" כדי להחליט על הערכותם לנוכח העדר פתרון למשבר. צפוי שראשי הרשויות יעניקו גיבוי ליו"ר המרכז, עדי אלדר, בעימות שהתפתח בינו לבין משרד האוצר מאז החלה ההחרפה בשביתה.



מרכז השלטון המקומי דורש שמשרד האוצר יממן את העלות הכרוכה במימוש הדרישות של הסתדרות הפקידים, המסתכמות, לטענת אלדר, בכרבע מיליארד שקל. אלדר אמר כי קופותיהן של רוב הרשויות ריקות, עקב הגירעונות שהן צברו במשך שנים רבות והן אינן מסוגלות לממן תוספות שכר. "האחריות על שביתת עובדי הרשויות המקומיות מוטלת על הממשלה", טען. ואולם שר האוצר, סילבן שלום, הבהיר כי הרשויות המקומיות חייבות לממן ממקורותיהן את מילוי הדרישות. בכירים באוצר אמרו כי "מציאת מקורות מימון היא מעניינה של כל רשות ואינה מעניינו של האוצר".



עקב השביתה, גם היום לא תאסף אשפה מרחובות הערים, אף כי בעשרות רשויות מקומיות בגוש דן ובשרון שאינן גרעוניות, נשכרו חברות קבלניות למטרת איסוף האשפה והבטחת הניקיון ברחובות הראשיים ובשווקים. לטענת אלדר, מתחילת השביתה נערמו ברחבי הרשויות המקומיות כ-53 טונות של אשפה.



משרדי הרשויות המקומיות סגורים לקהל, והעובדים אינם משיבים לפניות טלפוניות. הפיקוח ההנדסי והפיקוח העירוני אינם פועלים, לא ניתנים שרותים סוציאליים, העוזרות לגננות אינן מתייצבות בגני הילדים וברחובות הערים אין אכיפה של חוקי העזר העירוניים, לרבות רישום דו"חות על עבירות חנייה. עם זאת, חלק מהעיריות מתכוונות להזעיק את משטרת התנועה כדי שלגרור כלי רכב או לרשום דו"ח לבעלי רכב במקרים בהן חנייה שלא כדין גורמת להפרעה משמעותית בתנועה.



האחיות בתחנות טיפות החלב בנצרת, צפת ופתח תקוה יינקטו היום בעיצומים ויימנעו ממתן חיסונים ליוצאים לחו"ל. הרקע לעיצומים - במחסור של כ-350 תקנים של אחיות בריאות הציבור. אתמול הושבתו השירותים בתחנות טיפות החלב אשר בלשכות הבריאות בחדרה ובעכו.



שביתת עובדי הרשויות המקומיות אינה כוללת את מוסדות החינוך המיוחד, הפועלים כסדרם. עובדי עיריית ירושלים הודיעו אמש כי מהיום ישתקו גם את השירותים למוסדות החינוך המיוחד בבירה. עוד בירושלים, נענה בית הדין האזורי לעבודה לבקשת העירייה, והוציא צו המחייב את עובדי התברואה לפנות אשפה ממקומות מרכזיים מסיבות ביטחוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully