וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה היום את התיקון לחוק המו"פ

TheMarker

13.11.2002 / 16:55

מנכ"ל תמ"ס, אמיר חייק: מדובר בחלק ממהלך כולל שנועד להתאים את חוק המו"פ לסביבה הגלובלית ולעודד השקעות בתחום התעשייה הטכנולוגי



ועדת הכספים אישרה היום תיקון חלקי לחוק המו"פ לקריאה שנייה ושלישית. תיקון החוק שיובא לקריאה שנייה ושלישית מתייחס לכל הנושאים שלא היו שנויים במחלוקת בוועדה המשותפת - כספים ומדע - בראשות ח"כ ליצמן.



התיקון לחוק, שייכנס לתוקף ב-1.4.03, כולל את השינויים הבאים: בסעיף מטרות החוק נוספה מטרה חדשה של יצירת תשואה עודפת למשק, שמשמעה מדידת בקשות למו"פ גם עפ"י התועלת הכלכלית למשק, במובנה הרחב.



שיעורי המענקים הקודמים שהיו קבועים בתוספת לחוק בוטלו ובמקומם נקבע כי המענק יהיה בשיעורים של 20%, 30%, 40% ו-50% עפ"י כללים שייקבעו מראש ע"י ועדת המחקר (עד עתה המענקים הסתכמו ב-50% למוצר חדש, 30% לשיפור מוצר קיים ו-20% למוצר צבאי). שרי התעשייה והאוצר רשאים לקבוע את שיעור התוספת לאזורי עדיפות לאומית.



התיקון כולל אפשרות לקביעת מסלולי הטבות נוספים. הכוונה לאפשר יצירת מסלולים שהקריטריונים שלהם ותנאי התוכנית יהיו שונים מאלו הנהוגים מכוח החוק כיום. כיום פועלים לצד החוק מספר תוכניות מנהליות אשר הכוונה לכלול אותם בעתיד במסגרת זו (לדוגמא, תוכנית מגנ"ט, תנופה ועוד).



הגדלת הדגש בשיקול דעת ועדת המחקר באישור תוכניות מו"פ על פיתוח ויצוא מוצרים שיוצרו בישראל, ועל ידי עובדים ישראלים.



היקפה הכספי של הקרן לקידום טכנולוגי יצומצם - עד עתה הופרש מתקציב המדינה 1% ו-1% מתקציבי החברות שזכו במענקים. ומעתה יעמוד התקציב על 0.6% מתקציב החברות בלבד.



מסלול דיון חוזר בועדת המחקר, שהיה סעיף מנהלי, יעוגן בחוק עצמו. הקטנת מספר חברי ועדת המחקר מ- 10 ל- 9 חברים, ושינוי בהגדרה של נציגי הציבור עם דגש על רקע טכנולוגי, עסקי ותעשייתי. בוטלה מועצת המחקר אשר לא פעלה במשך שנים רבות.



במסגרת החדשה של החוק נקבעו קנסות אשר יכולים להיות מוטלים הן על החברה והן על נושא משרה (דירקטור, מנהל) עקב הפרת חובות הקבועים בחוק. כך למשל, אי עמידה בחובת דיווח על אחזקה בחברות (6,000 ש"ח); אי הגשת דו"חות תמלוגים (12 אלף שקל); אי המצאת ידיעות ומסמכים הנדרשים במסגרת ביצוע התוכנית (24,000 ש"ח).



בשל העדר הסכמה בועדה הוחלט להמשיך בדיונים בנושא העברת ידע והעברת זכויות יצור לחו"ל ולא לכלול אותם במסגרת התיקונים הנוכחיים.



מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, אמיר חייק אמר כי מדובר בחלק ממהלך כולל אשר נועד להתאים את חוק המו"פ לסביבה הגלובלית ולעודד השקעות בתחום התעשייה הטכנולוגי.



עוד הוסיף חייק כי מאז חוקק החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה עברו למעלה מ-17 שנים. בתקופה זו חלו שינויים מהותיים ובכללם האצת תהליך הגלובליזציה, זמינותם של מקורות המימון לחברות ושינויים טכנולוגיים תעשייתיים אשר משפיעים על מידת התאמתו של החוק הקיים לתנאים בהם פועלות החברות הטכנולוגיות, ומחייבים את תיקונו בהתאם.



המדען הראשי של משרד התעשייה והמסחר, ד"ר אלי אופר, מסביר כי מטרות החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה הינן חיזוק התשתית הטכנולוגית בישראל, שיפור מאזן התשלומים ויצירת מקומות עבודה. לשם הגשמת מטרות אלה הוקם בחוק המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי, הידוע גם כלשכת המדען הראשי, אשר באמצעות ועדת המחקר משתתף בסיכון (בדרך של מענקים) של חברות המבקשות סיוע בפיתוח מוצרים בעלי חדשנות טכנולוגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully