וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבל: "נפעל לחקר האמת - איך ייתכן שמיליארדים נעלמו?"

26.7.2017 / 10:45

ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת נושא הסדרי החוב ללווים גדולים, שהוקמה בעקבות פשיטת הרגל של הטייקון אליעזר פישמן, התכנסה לישיבתה הראשונה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "אין בכוונתנו להגן לא על בנק כזה או אחר - לא ניפגש עם בנקאים ולוביסטים"

יח"צ - חד פעמי

"אנחנו יוצאים הבוקר למסע. במהלך המסע הזה נפגוש את האמת, אך גם את השקר. נפעל להגיע לחקר האמת - איך ייתכן שמיליארדי שקלים נמחקו בצורה כזו?". כך פתח היום (רביעי) ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, את הדיון הראשון בנושא. וואלה! עסקים העביר את הדיון בשידור חי.

ועדת החקירה הפרלמנטרית הוקמה בעקבות הפרשות הכלכליות האחרונות, ובראשן פשיטת הרגל של הטייקון אליעזר פישמן. היו"ר כבל פנה בשבוע שעבר לחברי הוועדה ולשאר חברי הכנסת וקרא להם להגיע לדיון, להביע את עמדתם ולהציג את תפיסתם בנושא הסדרי האשראי. "אני קורא לכם להגיע לישיבה הראשונה של הוועדה ולהביע את עמדתכם באופן ברור - הציבור נושא אלינו את עיניו", כתב להם היו"ר כבל.

בפתח הדיון אמר כבל: "נפגוש את הכלכלה והמדיניות של גופי הרגולציה, הבנקים והגופים המוסדיים, אך גם את הפוליטיקה שבהם - ויש שם הרבה פוליטיקה. נפגוש באופן אישי את אלה שנתנו את הכסף - הבנקאיים בעבר ובהווה. נפגוש גם את אלה שהיו אמורים לשמור על הכסף - הרגולטורים המכהנים ואת אלה שכיהנו באותן השנים. הציבור יזכה לראות במו עיניו את ראשי המערכת הפיננסית, הציבורית והפרטית, נדרשים לספק תשובות על ההחלטות ותהליכי קבלת ההחלטות שלהם שהשפיעו על הכסף שלנו".

איתן כבל דיון ועדת חקירה להסדרי חוב. יצחק הררי, דוברות הכנסת,
ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה/יצחק הררי, דוברות הכנסת

כבל: חברי הוועדה לא יפגשו עם בנקאים ולוביסטים

לדברי כבל, "המנדט שניתן לנו על ידי הכנסת הוא לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות והשיקולים שנשקלו מאז שנת 2003 בכל הנוגע לאשראי שניתן ללווים עסקיים גדולים". עוד אמר: " אין בכוונתנו להגן לא על בנק כזה או אחר, לא על מפקח כזה או אחר ולא על רשות כזו או אחרת. נפעל בנחישות ובאומץ על מנת להגיע לאמת - מה קרה שם במשך כל השנים הללו? איך ייתכן שמיליארדי שקלים נמחקו בצורה הזו?".

כבל התחייב לגייס צוות מקצועי של מומחים בתחומי המימון, המדיניות, החקירות הכלכליות, האשראי והממשל התאגידי. הוא ציין כי הוועדה תזמן בעלי תפקידים מגופי הפיקוח, בעבר ובהווה, כמו גם בעלי תפקידים מכהנים וכאלה שכיהנו בבנקים ובגופים המוסדיים, שיגיעו כדי לענות על שאלות הוועדה. הוא הבהיר כי בכוונתו להחיל את כללי האתיקה על חברי הוועדה, לפיהם אסור יהיה להם להיפגש עם בנקאים ולוביסטים מחוץ לכותלי הוועדה.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), חבר הוועדה אמר כי "ועדת החקירה הזאת הייתה צריכה לקום מזמן, אבל לצערי היא לא תמנע את המשך תופעת התספורות, כמו שהמגנומטר לא ימנע פיגועים. יש לנו הזדמנות לעשות שינוי מבני ומעמיק, אבל בשביל זה הוועדה צריכה שני דברים: שיניים ואומץ לפעול לדאגת כלל הציבור מול כל אלה המאיימים על ערעור היציבות במשק ורוצים לשמר את המצב הקיים לטובת החזקים והמחוברים".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ פולקמן, אמר כי "הייתה לי הזכות לעמוד בראש וועדה בנושא השירות הציבורי ויש קו מקשר גם לוועדה פה היום. חברה מתוקנת וכלכלה בריאה תלויות באמון הציבור במערכת. בעיני הדבר הכי מהותי בוועדה הזו היא ליצור נורמות, כמו שאני רוצה שאזרח יידע שהמערכת הציבורית עובדת בשבילו ולא בשביל מקורבים, באופן דומה המערכת הבנקאית גם היא עובדת למען האזרח ולא למען אינטרסים או טייקונים.

מותר לטעות. גם למערכת הבנקאית מותר, ויש טווח טעות לגיטימי. אבל בין זה לבין מערכת שפועלת לפי אינטרסים יש פער גדול. הכנסת אישרה שצריך לבחון את מערכת היחסים הזאת והסיבה שאני תמכתי בוועדת חקירה פרלמנטרית , למרות שיש לה פחות כלים במובן החקירתי, היא שיש לה הרבה יותר כלים משמעותיים במובן האמון. גם אם נהיה פחות מדויקים במובן המחקרי, במידה ונעשה עבודה נכונה בבניית הנורמות, עשינו שירות אמיתי לאזרח הישראלי".

בראש הוועדה עומד ח"כ כבל (המחנה הציוני) וחברים בה 11 חברי כנסת - שישה מהקואליציה וחמישה מהאופוזיציה: יואב קיש (הליכוד), איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), דב חנין (הרשימה המשותפת), חיים ילין (יש עתיד), רועי פולקמן (כולנו), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יגאל גואטה (ש"ס) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

הוועדה תחקור את התנהלותם של הבנקים והגופים המוסדיים בעניין הקצאת אשראי ללווים עסקיים גדולים משנת 2003 ואילך. כמו כן תחקור הוועדה גם את התנהלות הגופים המפקחים - הרגולטורים בהקשר זה.

עדכון ראשון: 09:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully