וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פייננשל טיימס" על הכוונת של "ניו יורק טיימס"

דפנה מאור

14.11.2002 / 16:04

לפי הערכות של "גרדיאן", שוקל העיתון מניו יורק את המהלך הבא אחר רכישת "הראלד טריביון"

ניו יורק טיימס (סימול NYT), המו"לית של העיתון באותו שם, אשר רכשה לאחרונה את מלוא מניות "הראלד טריביון", עשויה להיות מעוניינת ברכישת "פייננשל טיימס" כחלק ממאמץ התרחבות בינלאומי אותו מוביל המו"ל, ארתור סולצברגר. כך מעריך ה"גרדיאן".

השמועות על רכישה או מיזוג תודלקו בשיתוף פעולה שביצעו שני העיתונים לאחרונה. "ניו יורק טיימס" קיים לאחרונה מגעים עם "פייננשל טיימס" באשר להפצת העיתון הכלכלי בארה"ב, ובמקביל החלו העיתונים לשתף פעולה בתחום התוכן ופירסמו מאמרים משותפים באתרי האינטרנט שלהם.

סולצברגר הוביל את מהלך הרכישה של הראלד טריביון ושיכנע את שותפו לעיתון הבינ"ל, ה"וושינגטון פוסט", למכור לו ב-70 מיליון דולר את מחצית ההחזקות בחברה. באוקטובר השנה נחתמה העסקה, אשר נתנה בידי ה"ניו יורק טיימס" את העיתון הבינ"ל שבסיסו בפאריס.

על רקע המיתון הקשה בענף העיתונות, מפתיע לגלות כי מניית ניו יורק טיימס עלתה מתחילת השנה ב-9.3%. לשם השוואה, המו"ל המתחרה דאו ג'ונס, המפרסם את "וול סטריט ג'ורנל", סבל מנפילה של 34% מתחילת השנה; פירסון, המו"לית של "FT" ירדה בקרוב ל-50%.

בעוד שתפוצתם הכוללת של עיתונים בארה"ב ירדה ב-0.3% במהלך חצי השנה האחרונה, צמחה תפוצתו של ה"ניו יורק טיימס" בשיעור דומה, והוא היומון השלישי בתפוצתו בארה"ב. החברה ניו יורק טיימס איננה רק מוציאה לאור של העיתון הזה ועיתונים אחרים, אלא גם מפעילה של תחנות טלוויזיה ורדיו.

אולם הצמיחה של ניו יורק טיימס בארה"ב נבלמה בשנה האחרונה מבחינה עסקית, והיא הורידה את תחזיות הרווח שלה לשנה זו. אולי בשל כך נאבק סולצברגר להרחיב את אחיזת ידו של העיתון בשווקים נוספים.

המצב לא מפתה


רכישת "FT" נראית כבעלת סיכויים נמוכים. מרג'ורי סקרדינו, מנכ"לית פירסון, המו"לית של FT, אמרה זה מכבר כי ה"פייננשל טיימס" יימכר על גופתה המתה, לאחר שמועות על רכישה אפשרית של העיתון הבריטי הנודע בידי המו"לית דאו ג'ונס. בתגובה לשאלות בנושא אמר סולצברגר כי הוא אכן שוחח עם סקרדינו ועם דאו ג'ונס, כשם שדיבר עם וושינגטון פוסט.

מצבו של FT איננו מפתה הרבה יותר משל עיתונים אחרים, וכמו האחרים נדרש לקיצוצי עלויות וכוח אדם. אולם המשקיפים מהמרים כי ניו יורק טיימס מעוניין לצאת לשווקים הבינלאומיים וה-FT עשוי להיות קפיצת מדרגה נוספת. הצעד הראשון צפוי להיות על ידי מיזוג של ממש עם ה"הראלד טריביון", ביטול המותג שנרכש או איחוד שני המותגים על עיתון אחד, או השקת מהדורה חדשה של ניו יורק טיימס לצידו של הראלד טריביון.

"ניו יורק טיימס" לכאורה איננו פועל באותו שוק כמו "FT". אולם תמונת התפוצה של עיתוני ארה"ב מראה כי המתחרה הרשמי של פייננשל טיימס, הוול סטריט ג'ורנל, מוביל בתפוצתו על פני הניו יורק טיימס. השווקים עליהם מתחרים העיתונים הללו אינם שונים במהותם, ועיקרם קוראים משכבות מבוססות ועסקיות.

הדימיון בין העיתונים גדל במהלך העשור האחרון, גם מכיוון ש"ניו יורק טיימס" הרחיב את תפוצתו מעבר לגבולות ניו יורק והציג מוספים כלכליים הדומים במתכונתם ל"פייננשל טיימס". מנגד, העיתונים הכלכליים כבר הפכו לרחבים יותר בגישתם, והכניסו תחומי בידור, פנאי ותרבות המכוונים לקהל קוראים רחב יותר, כמו זה שקורא את "USA טודיי".

היתרון העיקרי הנמצא היום בידי סולצברגר הוא כוח המניה של ה"ניו יורק טיימס". לפי טענות של מנהלים ב"וושינגטון פוסט", כפה סולצברגר את מכירת "הראלד טריביון" כשאיים להפסיק להזרים מימון לעיתון המשותף. אולם כדי להשיג את "פייננשל טיימס" הוא יידרש לאמצעים קצת יותר נכבדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully