וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יינות ביתן ממחזרת חוב של מאות מיליוני שקלים בבנקים

רון שטיין ואביב לוי

15.8.2017 / 8:17

הקץ לשמועות על משבר ברשת המזון? החברה גם פורעת בפירעון מוקדם חוב להראל. הפועלים ומזרחי טפחות העניקו אשראי בחלקים דומים, בהיקף כולל שמוערך ב-300-400 מיליון שקל

עמדת אריזת הקנייה, סניף יינות ביתן, חדרה. 1 בינואר 2017. שלומי גבאי
יינות ביתן/שלומי גבאי

רשת יינות ביתן של נחום ביתן השלימה לאחרונה הליך מימון מחדש, במסגרתו חידשה הלוואות מהבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, תוך שביצעה פדיון מוקדם לחוב שלה לקבוצת הביטוח הראל. הפועלים ומזרחי טפחות העניקו אשראי בחלקים דומים, בהיקף כולל שמוערך ב-300-400 מיליון שקל. האשראי הינו לטובת פעילות יינות ביתן וגם כמעט חינם, במטרה לאחד את הפעילויות ולממן את צרכיה.

גורמים המעורים בנושא הדגישו עם זאת כי האשראי החדש לא נועד לטובת מימון רשת מגה בעיר, אותה רכשה יינות ביתן אשתקד ב-485 מיליון שקל, לאחר שזו קרסה תחת הבעלים הקודמים שלה, קבוצת אלון.

האשראי החדש הועמד ליינות ביתן לפני שבועות ספורים, בתום מו"מ של כחצי שנה, ובמסגרתו איחד ביתן שלוש הלוואות שונות - אשראי בגין רכישת כמעט חינם מידי האחים צים שהועמד על-ידי בנק הפועלים, ואשראים מהמזרחי טפחות והראל בגין יינות ביתן ומגה בעיר.

הסכסוך עם נטו: "לא באמת משפיע"

לאחרונה נפוצו בשוק שמועות אודות הרעה במצב הרשתות של ביתן, וזאת על רקע עימות בין ביתן לבין קבוצת המזון נטו של דודי עזרא. ביינות ביתן טענו כי נטו הפסיקה את אספקת הסחורה לרשתות יינות ביתן ומגה בעיר בגלל הצמצום בפעילות מולה, ואילו נטו, שבראשה עומד עדי עזרא (בנו של דודי) טענה כי הפסיקה את אספקת הסחורה בשל חשיפה לסיכון פיננסי ובשאיפה לצמצם את הנזקים במקרה של נפילת הרשתות של ביתן.

אגב, מאז חודש מאי נפלה מניית נטו ב-25%, בעיקר בשל הסכסוך עם ביתן והיא נסחרת בשווי של 1.27 מיליארד שקל.

גורם בשוק אמר ש"אין שום מידע חדש שקשור ביינות ביתן שלא ידענו אותו קודם". בהתייחסו לסכסוך מול קבוצת נטו. "מדובר בסכסוך מסחרי, שעושה יותר רעש מכפי שהוא משפיע באמת, מה גם שנראה שהמימון מחדש אצל הבנקים מראה על אמון מצידם. החוב שגולגל הוא בן כמה שנים וזה חלק מהעסקים הרגילים.

"המצב של יינות ביתן ושל מגה ידוע: יינות ביתן היא רשת טובה יחסית ואילו רמת הסיכון במגה היא לא מהנמוכות שיש בשוק, אבל לא מדובר במשהו חדש".

רשת יינות ביתן מחזיקה כיום בכ-200 סניפים, הנחלקים לסניפי שוק מהדרין, סניפי יינות ביתן וסניפי מגה בעיר. ב-2016 ניצל ביתן את קריסת מגה כדי לקנות את רשת "מגה בעיר" ובכך הפך לקמעונאי השני בגודלו בישראל, לאחר שופרסל, עם מכירות מצרפיות של כ-5 מיליארד שקל בשנה.

נציין כי בעוד שביתן הלך בגדול על ניצול ההזדמנות, לדידו, בקריסת מגה, הרי שרשתות השיווק האחרות הסתפקו ברכישת מספר סניפים מועט של הרשת שקרסה. עוד קודם לכן, ב-2012 רכש ביתן את רשת מחסני כמעט חינם הציבורית מידי האחים עדי ורני צים, לפי שווי של 350 מיליון שקל.

המגה הימור מצליח?

כאמור, ההימור הגדול האחרון של ביתן היה עם מגה בעיר, הגם שרכישת כמעט חינם אף היא נתפסה כצעד לא טריוויאלי. לפני פחות משבועיים פרסמו נאמני מגה, שבשליטת יינות ביתן, את הדוח שלהם, כשנה לאחר מכירת הרשת, ובו אמרו כי "מצבה של מגה איתן" וש"כמחצית מהחובות שולמו לנושים", תוך שלמעשה התייצבו לימין יינות ביתן בעימות עם נטו באומרם ש"אין שחר לטענות נטו".

לטענת נאמני מגה "בתום שנה בודדת ממועד אישור ההסדר, שולם לכיסם של הנושים דיבידנד מצטבר בסך מאות מיליוני שקלים, וכן הנתונים הכלכליים והתפעוליים האובייקטיבים, בשנה החולפת, מצביעים על המשך הליכי ההבראה של מגה, על התפתחותה ועל היותה יציבה ואיתנה עסקית".

לפי הנאמנים, המדדים הכלכליים והתפעולים האובייקטיביים שמגה מציגה, מעידים שמצבה העסקי איתן, היא רווחית ובמגמת עלייה ושיפור, כשגם מגה וביתן בעיר מקיימות את כל התחייבויותיהן על פי הסכם הרכישה והסדר הנושים.

רשת מגה קרסה ברעש גדול בינואר 2016, נכנסה להליך הקפאת הליכים, ומונו לה שלושה נאמנים - רו"ח גבי טרבלסי ועוה"ד אהוד (אודי) גינדס ואמיר ברטוב. לאחר הליך התמחרות מורכב, שראשיתו בהצעות של 140-160 מיליון שקל עבור הרשת, נמכר חלק הארי של מגה לרשת יינות ביתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully