וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: פחות מ-2% מבעלי שכר גבוה בענף ההיי טק הם ערבים

27.8.2017 / 15:43

על פי האוצר, שיעור העובדים המשתכרים מעל השכר החציוני בענף מהמגזר הערבי עומד על 1.4% בלבד. על פי האוצר, יש לפעול לעידוד בני המגזר לפנות למקצועות הלימוד הרלוונטיים

משרד היי טק. ShutterStock
משרד היי טק/ShutterStock

הסקירה השבועית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (ראשון), מתמקדת במצב שוק ההיי טק ובדרכים להזרים אליו הון אנושי חדש, נוכח התרעות גורמים בתעשייה על מחסור בענף, במקביל ליציבות במספר המועסקים בענף. כפתרון אפשרי לבעיה זו, מצביעה הסקירה על הצורך בקליטת עובדים ממגזרים המיוצגים פחות בשוק.

כדוגמא, מביאה הסקירה את המגזר הערבי. על פי הנתונים, מספר העובדים הערבים בהיי טק נמוך ושיעור הערבים ילידי 1985-1975 מבין עובדי ההיי טק המשתכרים מעל השכר החציוני (16,7272 שקל בחודש) בענף עומד על 1.4%. זאת לעומת שיעור של 17.4% בסך העובדים. לפי הסקירה, בוגרי המקצועות הרלוונטיים באקדמיה זוכים לשכר גבוה גם במגזר הערבי, ובשנים האחרונות חל מפנה במספר הערבים הנרשמים ללימודי מקצועות אלה.

בשנת הלימודים תשע"ו (2016) שיעור הערבים מקרב לומדי התארים הרלוונטיים גדל לכמעט פי ארבעה מבעבר - השיעור עלה מ-2.3% ל-9.5%. למעשה, בשנת תשע"ו לבדה למדו יותר ערבים את התארים הרלוונטיים מאשר כלל מקבלי התארים הרלוונטיים בשנים 2014-1985.

למרות שינוי זה במגמה, נתוני עבר מראים כי שיעורי הנשירה מהתארים הרלוונטיים באקדמיה גבוהים בקרב ערבים יחסית לשאר האוכלוסייה. כמו כן, שיעורי ההשתלבות של ערבים בוגרי התארים הרלוונטיים בתעשייה נמוך מהנתון המקביל לבוגרים יהודים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין: חלוקת העובדים בהיי טק; משמאל: חלוקת העובדים בהיי טק שמרוויחים מעל השכר החציוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפערים בהשתלבות בתעשייה - סטריאוטיפים

הנתונים מציגים פערים בסיכויים של מקבלי ציון פסיכומטרי גבוה (נתון המעיד על מוכנות ללימודים אקדמיים) להשתלב בתעשיית ההיי טק בהתחשב במינם ומוצאם. בקרב גברים יהודים עם ציון פסיכומטרי כמותי קרוב למקסימלי (סביב 150 נקודות), הסיכוי להשתלב בתעשייה עומד על כמעט 50%. הנתון המקביל לנשים יהודיות הוא כ-30%, לגברים ערבים 28% ולנשים ערביות הנתון עומד על פחות מ- 10%.

נתונים אלה עשויים ללמד כי חלק מהפערים בהשתלבות בתעשייה, נובעים גם מחסמים כמו סטראוטיפים, מחסור בדמויות חיקוי, מיעוט בקשרים ועוד. לתובנה זו, על פי הסקירה, משמעות רבה מכיוון שהיא מעידה על הצורך לגבש מדיניות ספציפית לקידום הכנתם של בני ובנות המגזר הערבי ללימודים אקדמיים ולהשתלבות בשוק ההיי טק - מעבר לצעדים אותם נוקטת המדינה לקידום האוכלוסייה הכללית.

סימולציות שערכו במשרד האוצר העלו כי אם שיעורי סיום התואר וההשתלבות של ערבים בתעשייה יישארו כפי שהיו, אז מקרב 2,222 הסטודנטים הערבים שלמדו את מקצועות ההיי טק בשנת תשע"ו - 657 ישתלבו לבסוף בעבודה בתעשיית ההיי טק (51% שהם 1,133 סטודנטים יהיו זכאים לתואר, ומתוכם 58% ישתלבו בתעשייה). לעומת זאת, אם שיעורי הנשירה וההשתלבות של ערבים יהיו זהים לאלו של היהודים, אז מבין 2,222 הסטודנטים - 1,150 ישתלבו בעבודה בתעשייה. מדובר בהפרש של כמעט 500 עובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully