וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה דרישת רשות ניירות ערך לפרסום תשקיף בהסדר אג"ח

רותם שטרקמן

15.11.2002 / 10:48



בפסק דין חד-משמעי וחריג בהתבטאויותיו נגד רשות ני"ע, החליט אתמול נשיא בית המשפט המחוזי בת"א אורי גורן לדחות את דרישת הרשות לפרסום תשקיף בחתימה על הסדר נושים. "עמדתה העקרונית של הרשות, לפיה כל שינוי בתנאי נייר ערך יוצר נייר ערך חדש המחייב פרסום תשקיף על כל הכרוך בכך, היא עמדה בעייתית למדי", כתב גורן והטיל על הרשות את תשלום הוצאות משפט.



מדובר בפסק דין עקרוני בדיון שנסב על דרישת רשות ני"ע מהחברה הבורסאית אלרוד, שבשליטת הקבלן ראובן אלה, לפרסם תשקיף לפני חתימת הסדר עם בעלי האג"ח. ההסדר באלרוד, שנקלעה לקשיים תזרימיים, התקבל ברוב של 85% ממחזיקי האג"ח באסיפה הכללית. ואולם, הרשות ביקשה מבית המשפט לדחותו. לטענתה, שינוי במועד ובהיקף התשלומים יוצר נייר ערך חדש שנושא בחובו הרעה במצבם של מחזיקי האג"ח. לפיכך, על החברה לפרסם תשקיף שיכלול מידע רב ככל האפשר, בדומה לזה שפירסמה החברה כאשר הנפיקה את האג"ח.



"לאחר שעיינתי במכלול החומר שלפני ובטענות הצדדים, דעתי היא כי בנסיבות המקרה אין כל חובה וגם אין כל צורך בפרסום תשקיף", כתב גורן. פסק הדין שזור בביטויים נגד עמדת הרשות. בין היתר כתב גורן: "עמדתה של הרשות ניצבת בפני קושי ממשי. נראה לי שעמדתה של הרשות אינה משכנעת. עמדתה הפרשנית של הרשות אינה מקובלת עלי. לעמדתה של הרשות, לא זו בלבד שאין כל אחיזה בלשון החוק, אלא היא אף עומדת בסתירה אליו. פרשנותה לחוק הופכת למעשה את הכלל לחריג ואת החריג לכלל. לא שוכנעתי בטענתה של הרשות. טענתה של הרשות תמוהה ואינה מקובלת. הרשות לא הביאה כל תשתית ממשית התומכת בעמדתה".



בגלל העלות הכספית הגבוהה והזמן הרב הכרוכים בפרסום תשקיף, ביקשו גם חברות נוספות, בהן צמנטכל, בולוס וכפריס, להגיע להסדר בלא לפרסם תשקיף, אך הרשות סירבה להן.



בחברות אחדות אף מצאו מחזיקי אג"ח מתוחכמים דרך עוקפת להסדר שיהיה ביוזמת מחזיקי האג"ח. ההסדר אמור היה להיכפות בכוח החלטת מחזיקי האג"ח על החברה שאיום הפירוק מעליה, ולכן תיאלץ לקיים אותו.



תרגיל מסוג זה יכול למנוע פרסום תשקיף מכיוון שהמחזיקים אינם כפופים רגולטורית לרשות. ואולם, בעקבות ביצוע המעקף בשתי חברות (בולוס וכפריס), פתחה הרשות במאבק משפטי נגד חברות הנאמנות בדרישה שלא יתנו להסדר כזה חסות, ויסרבו לקיימו. מאבק זה טרם הוכר.



גורן מסביר כי השינוי בתנאי האג"ח אינו פוגע בהכרח בבעלי האג"ח, והמקרה של אלרוד הוא דוגמה טובה לכך. במקרה זה השינוי עשוי דווקא להיטיב עם מחזיקי האג"ח מכיוון שעל הכף מונחת האפשרות שהחברה לא תיפרע אפילו חלק מחובה.



גורן הדגיש את ההגיון הכלכלי התומך במציאת הסדר מהיר ולא יקר. לדבריו, הוצאות הכנת תשקיף כבדות במיוחד כאשר מדובר בחברה בקשיים כלכליים. "ואילו הסדר הנושים נועד להציל החברה, כאשר העיתוי והיקף ההוצאות הכספיות הכרוכות בהסדר הם קריטיים עבורה, ולא פחות מכך - גם עבור נושיה".



טענת הרשות היתה כי לצורך גיבוש החלטתם אם לתמוך בהסדר, נדרשים מחזיקי האג"ח לאינפורמציה בסדר גודל של תשקיף, מכיוון שלמעשה עומדת בפניהם החלטת השקעה חדשה.



גורן מתנגד לגישה זו ואומר כי מחזיקי האג"ח אינם זרים לחברה, ומצבם אינו זהה ואף אינו דומה למצבו של מי ששוקל לראשונה אם להשקיע בחברה. "את החלטת ההשקעה שלהם עשו מחזיקי האג"ח בעבר, שעה שרכשו את האג"ח". גורן מזכיר גם כי לאחר שמחליטים באסיפה על הסדר מביאים אותו לאישור בית משפט המפקח על קיומו.



גורן שעיין בפרוטוקולים של שתי אסיפות בעלי האג"ח שבמסגרתן אושר ההסכם, מציין עוד כי התקיים במסגרתן דיון ער ונוקב במצבה של המבקשת, בשווי הבטחות שניתנו בהסדר המוצע וכן בחלופות האפשריות. "ניתן להסתפק ולומר כי אם לא היה די במידע על החברה שהצטבר אצל מחזיקי האג"ח מעת רכישת האג"ח על ידם, ואם לא היה די גם בדיווח השוטף בו מחויבת החברה, הנה באסיפות מחזיקי האג"ח שהתקיימו נדונו פרטי ההסדר המוצע, לרבות החלופות לו, ונראה כי לנגד עיניהם של המחזיקים עמד מידע אשר איפשר להם להגיע להחלטה מושכלת בדבר אישורו של ההסדר".



גורן מוסיף כי יש להניח שחלק ממחזיקי האג"ח רכשו את האג"ח במהלך המסחר בבורסה ולא במסגרת התשקיף, ולכן קיבלו החלטת השקעה בהתבסס על המידע השוטף ולא על בסיס תשקיף. "מדוע כעת - כאשר אין מדובר בהחלטת השקעה אלא בהחלטה על צמצום נזקים בעקבות המשבר אליו נקלעה החברה - קם צורך מיוחד במידע מקיף יותר", תהה גורן.



את אלרוד יצגו במשפט עורכי הדין אהרון מיכאלי, לאה פסרמן-יוספוב וגולן קשי ממשרד מ.זליגמן ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully