וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות יישובים במאמץ אחרון לאשר עסקות הפשרה במאות מ' ש'

זיו מאור

15.11.2002 / 10:49



עשרות נציגי יישובים חקלאיים עסקו אתמול בלילה וימשיכו לעסוק במהלך היום במאמצים אינטנסיוויים של הרגע האחרון לחתום עם נציגי המינהל על עסקות להפשרת קרקע חקלאית, לפני הביטול הצפוי היום של הפיצויים הגבוהים; במסגרת המגבלות שנקבעו בבג"ץ החקלאים על הפיצויים הניתנים להם, היום הוא המועד האחרון שבו ניתן לחתום על מרבית העסקות שבהן שיעור הפיצויים הוא גבוה. על עסקות אחרות ניתן יהיה לחתום עד אישור הוראות המעבר על ידי מועצת מקרקעי ישראל, שצפוי להינתן ביום ב', ולכן יום א' יהיה המועד האחרון לכך.



להערכת רו"ח בועז מקלר, המייצג מושבים רבים (ראה מפה), ומי שפעל לקידום אותן עסקות, יאושרו במסגרת מאמץ הימים האחרונים בין 20 ל-30 עסקות, רובן בהרחבות במושבים (מגרשים לבניית קוטג'ים). מדובר בתוספת של כ-1,000 מגרשים לבנייה עצמית (בשווי ממוצע של 150 אלף דולר למגרש), חלק גדול מהם באזורי הביקוש. שוויין הכולל של ההרחבות יגיע לכ-750 מיליון שקל, והכנסות המדינה יסתכמו במקרה כזה בכ-550 מיליון שקל.



העסקות הצפויות להיחתם בימים הקרובים הן עסקות הרחבה לפי החלטה 10 ג' של המינהל. לפי החלטה זו, הפיצוי בהרחבות יהיה דומה לפיצוי הניתן בהפשרות הקרקע הרגילות (החלטה 727). כלומר, במקום האפשרות לקנות את כל הקרקעות במחיר מופחת, יקצה המינהל לחקלאים רק 27% מהקרקע, ללא כל תמורה. יתרת השטח (73%) תחזור למינהל לצורך שיווק לכלל הציבור. על פי הערכות ייחתמו גם שתי עסקות הפשרת קרקע גדולות הכוללות כ-3,000 יחידות דיור במצליח ובמבוא ביתר. מבוא ביתר גם צפוי לחתום על עסקה במסגרת ההרחבות.



אישור התוכניות התאפשר בעקבות החלטת היועצת המשפטית של המינהל, רחל זכאי, לאפשר חתימה על ההסכמים עוד לפני שנתקבלו כל האישורים הדרושים. למשל אישור הסוכנות היהודית דרוש במקרים בהם היא שותפה בחוזה החכירה; אישור מינהלת ההסדרים דרוש כשמדובר ביישוב שנכלל בהסדרי החובות.



ואולם, מדובר למעשה בהסכמים על תנאי. לאחר חתימת ההסכמים, ועד ל-15 במארס 2003, יהיה צורך להציג את כל האישורים הדרושים. אם לא יושגו כל האישורים עד למועד זה, יבוטלו ההסכמים הנחתמים בימים אלה עם המינהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully