וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבא אבן מת בגיל 87

הארץ

17.11.2002 / 20:19

אבא אבן כיהן כשגריר ישראל באו"ם ובארה"ב וכשר החוץ בשתי ממשלות, ונחשב למעצב מדיניות החוץ וההסברה של ישראל; ב-2001 זכה בפרס ישראל על פעילות ציבורית



אבא אבן, שהיה אחד המעצבים הראשונים של מדיניות החוץ של ישראל ושר החוץ במשך שנים, הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 87. אבן מת במרכז הרפואי "רבין" בפתח תקוה.



אבן נולד ב-1915 בקייפטאון בדרום אפריקה וגדל והתחנך באנגליה. הוא עלה לארץ ב-1946, לאחר ששירת במודיעין הבריטי בעת המלחמה. אבן החל לעבוד במחלקה המדינית של הסוכנות היהודית והיה שותף לדיונים לקראת הקמת המדינה.



עם הקמת המדינה התמנה אבן לשגריר ישראל באו"ם, ובשנת 1950 מונה גם לתפקיד שגריר ישראל בוואשינגטון. הוא כיהן בשני התפקידים עד 1959 ועיצב את הפעילות הדיפלומטית ואת מערכת ההסברה של ישראל. אבן הוכתר כאחד מעשרת הנואמים הטובים בעולם.



עם שובו לישראל נבחר אבן לכהן כנשיא מכון ויצמן. אבן הצטרף לכנסת הרביעית מטעם רשימת מפא"י ומונה על ידי דוד בן גוריון לתפקיד שר החינוך והתרבות. ב-1963, בממשלתו של לוי אשכול, התמנה לסגן ראש הממשלה, וב-1966 לשר החוץ. עד 1974 כיהן כשר החוץ בממשלות אשכול וגולדה מאיר. משנת 1974, לאחר הקמת ממשלת רבין הראשונה, לא כיהן יותר אבן בממשלה אך המשיך בפעילותו בכנסת, שבה כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון. אבן פרש מהכנסת בשנת 1988 אך המשיך בפעילות הסברה בחו"ל.



אבן נודע ברהיטות דיבורו ובאמרותיו. על יאסר ערפאת אמר אבן לאחר הסכמי קמפ דיויד ב-1978 שהוא "מעולם לא החמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות". אבן, שהרבה להתבטא גם בענייני מדיניות עולמית, אמר כי "אנשים ומדינות נוהגות בחוכמה רק לאחר שמיצו את כל האלטרנטיוות האחרות".



אבן קיבל כעשרים תוארי דוקטור כבוד מאוניברסיטאות בחו"ל, וכן תוארי דוקטור כבוד מהאוניברסיטה העברית, מאוניברסיטת תל אביב, ממכון ויצמן ומאוניברסיטת בן גוריון. אבן כתב וערך עשרות ספרים על תולדות מדינת ישראל והעם היהודי, וכן אוטוביוגרפיה. בשנים האחרונות עסק בהוראה באוניברסיטאות בארה"ב ובהפקת סדרות טלוויזיה על תולדות מדינת ישראל והיהודים.



בשנת 2001 זכה אבן בפרס ישראל על פעילותו הציבורית.



אבא אבן היה נשוי לסוזי, ואב לבן ובת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully