וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומדן זהיר של הלמ"ס: צמיחה חיובית של 0.5% ברבעון השלישי של השנה

ליאור כגן

18.11.2002 / 14:33

העלייה בתוצר - בעקבות ירידה חדה של 23.6% ביבוא הסחורות שהביאה לגידול בייצור המקומי; ירידה של 2.7% בצריכה הפרטית לנפש וירידה של 30% ברכישת מוצרים בני קיימא;



לאחר שברבעון השני נרשמה צמיחה שלילית, הסתיים הרבעון השלישי של השנה עם צמיחה חיובית בשיעור של 0.5%- כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ברבעון השני של השנה ירד התוצר המקומי ב-0.7% לאחר שברבעון הראשון נרשמה צמיחה חיובית של 2.4%.



העלייה בתוצר המקומי ברבעון השלישי מפתיעה לנוכח המיתון הקשה וההאטה בפעילות הכלכלית, אך היא מוסברת בירידה חדה של של 23.6% ביבוא שהביאה לגידול בייצור המקומי. במלים אחרות, העלייה בתוצר אינה נובעת מעלייה בביקושים מקומיים, אלא מגידול במשקל הייצור המקומי על חשבון היבוא.



בלמ"ס מדגישים כי יש להתייחס לממצאים בזהירות, וזאת מפני שקיימת אי סדירות גבוהה יחסית בסדרות הסטטיסטיקה הכלכלית בארץ. הדבר מתבטא בתנודות חריפות בנתונים הרבעוניים שמקשות על ניתוח המגמה בסדרות העתיות השונות, ובמיוחד על איתור נקודות מפנה בפעילות הכלכלית.



סך המקורות שעמדו לרשות המשק מתוצר מקומי ומיבוא הצטמצמו ברבעון השלישי של 2002 ב-6.1% לאחר
עליות של 1.2% ברבעון השני ו-4% ברבעון הראשון. הצמצום במקורות ברבעון השלישי נובע בעיקר מירידה חדה של 23.6% ביבוא סחורות ושירותים, לאחר עליות של 16.6% ברבעון השני ו-4.6% ברבעון הראשון.



ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ברבעון השלישי של השנה בשיעור שנתי של 0.9% שפירושה ירידה של 2.7% בצריכה הפרטית לנפש, בהמשך לירידה של 6.2% לנפש ברבעון השני וירידה של 1.8% לנפש ברבעון הראשון.



פירוט מרכיבי הצריכה הפרטית מראה שרכישות מוצרים בני קיימא (מכוניות פרטיות, וריהוט וציוד
למשק הבית - מקררים, מקלטי טלוויזיה, וידיאו וכד') ירדו בשיעור בולט של 30.2% לנפש לאחר
התייצבות ברבעון השני ועלייה של 5.7% ברבעון הראשון.



הירידה ברבעון השלישי משקפת צמצום חד ברכישות כלי רכב לשימוש פרטי של 63.5% לנפש, וברכישות
ריהוט ירידה של 20.4% לנפש בשיעור שנתי. לעומת זאת, נרשם גידול ברכישות הציוד למשקי בית - מקררים, מזגנים, מכונות כביסה וכיו"ב, בשיעור של 2.6%.



בהוצאה לצריכה פרטית שוטפת (סך הצריכה למעט מוצרים בני קיימא) נרשמה עלייה בשיעור שנתי של
3.8% לנפש. העלייה ברבעון השלישי משקפת עליות גבוהות יחסית בהוצאות לשירותים השונים - חינוך, בריאות, בידור, עזרה בבית וכד'. כמו כן, נרשמה עלייה של 3.7% בצריכת שירותי דיור, ועלייה דומה בהוצאות לדלק.



ההשקעה בנכסים קבועים - בנייה, מכונות, ציוד וכלי תחבורה, ברבעון השלישי השנה ירדה ב-17%
בשיעור שנתי, לעומת עלייה של 4.8% ברבעון השני ובהשוואה לירידה של 6.2% ברבעון הראשון.



יצוא סחורות ושירותים ירד ברבעון השלישי ב-16.6% בשיעור שנתי, לאחר עלייה של 15.5% ברבעון
השני וירידה של 5.4% ברבעון הראשון. היצוא ללא חברות הסטארט אפ ירד בשיעור נמוך יותר של 10.7%, לעומת עלייה של 13.6% ברבעון השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully