וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה החליטה: קיבוץ האון יפורק עקב מצוקה כלכלית

עמירם כהן

18.11.2002 / 19:48

הקרקע החקלאית, המשותפת לקיבוץ, וכן הרכוש היצרני והצרכני יופרטו לנחלות ויחולקו בין החברים. הנחלות ישוחחרו למסחור לפי מכירי השוק



הממשלה החליטה כי קיבוץ האון שעל שפת הכנרת יפורק, והנכסים היצרניים והצרכניים שבבעלותו ישמשו להחזר חובות ולהבטחת דיור ופנסיה לחבריו. 80% מחברי האון תומכים במהלך הפירוק (למהלך דרוש רוב מיוחס של 75%). ועדה בראשות יועץ ראש הממשלה להתיישבות עוזי קרן, תבחן בתוך 60 יום את המבנה הסטטוטורי החדש שיינתן ליישוב, כשהקו המנחה הוא הבטחת דיור וקיום פנסיוני לחברי הקיבוץ הוותיקים.



קיבוץ האון שהוקם בראשית שנות ה-50 מונה 62 חברים בגילאים 50-70, ומצוי במצוקה כלכלית, חברתית ודמוגרפית קשה. הקיבוץ, שצבר חוב עתק לבנקים, לא הצליח להשתקם גם לאחר מחיקת חובות גדולה שנעשתה במסגרת הסדר חובות הקיבוצים. הוועדה בראשות עוזי קרן, תבחן מספר אלטרנטיבות להבטחת קיום החברים.



משמעות ההחלטה היא שהקרקע החקלאית, המשותפת לקיבוץ, וכן הרכוש היצרני והצרכני יופרטו לנחלות ויחולקו בין החברים (כ-30 דונם לכל חבר, בכלל זה מבני המשק והדיור). הנחלות ישוחחרו למסחור לפי מכירי השוק.



שווי נחלה חקלאית (כולל מבנה מגורים) עשוי לנוע בין 300 ל-500 אלף דולר. בעלי הנחלה גם יוכלו לבנות (או למכור את זכויות הבנייה) על שטח בן 2.5 דונם. התמורה ממכירת הנחלה ושיווק הקרקע לבנייה תיועד להחזר חובות ולהבטיח לחברים דיור וקיום פנסיוני.



אפשרות אחרת היא הרחבת הקיבוץ ליישוב קהילתי. במסגרת זו יתקיים הליך של פינוי ובינוי מחדש של כל היישוב. התמורה תיועד להחזר חובות, הבטחת דיור וזכויות פנסיה. במסגרת זו עשוי הקיבוץ להמשיך במסגרת של אגודה שיתופית חקלאית ולנהל במשותף את המשק החקלאי.



לפחות שלושה קיבוצים בתנועה הקיבוצית נמצאים במשבר קשה המחייב הליך של פירוק (משמר דוד, נוה ים, האון). כ-100 מתוך 270 קיבוצים נמצאים בהליך שינוי, שאינו פירוק, שבמסגרתו מופרטים כל השירותים הצרכניים והקיבוץ משלם משכורת לחבריו (תגמול) לפי תרומתם הכלכלית. חברים שעובדים בחוץ זכאים לשמור לעצמם את המשכורת להוציא מס קהילה, לקיום השירותים המשותפים ולהבטחת קיום מינימלי לאוכלוסייה החלשה (קשישים וחסרי יכולת פרנסה). קיבוץ שמוביל בהצלחה גדולה את המודל הזה הוא קיבוץ גשר הזיו מצפון לנהריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully