וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות יהלומנים בעולם ובישראל יוצאו מרשימת הלקוחות הקבועים של דה בירס

אורה קורן

19.11.2002 / 11:34

אושרה התוכנית העסקית החדשה של מונופול היהלומים ע"י הנציבות האירופית; ב-2002 פוטרו בישראל כ-1,000 עובדים בענף



רשות ההגבלים העסקיים של הנציבות האירופית אישרה את התוכנית העסקית האסטרטגית החדשה של מונופול היהלומים העולמי, חברת דה בירס, לאחר שהכניסה בה שינויים; יהלומנים ישראלים ציינו, כי יישום התוכנית צפוי לגרום למהפכה בסחר ביהלומים בעולם ובישראל.



לדבריהם, עשרות חברות יהלומים בעולם ובישראל יוצאו מרשימת הלקוחות הקבועים ("בעלי סייט") של דה בירס. ההערכות בענף הן, כי דה בירס תצרף מספר מצומצם של לקוחות חדשים וכי מכ-120 לקוחותיה הקבועים בעולם (מהם כ-35 בישראל) יישארו כמחצית. בנוסף, הענף העולמי יעבור מהתבססות על התקשרויות עסקיות חודשיות להתקשרויות לטווח שבין חצי שנה לשנתיים, צעד שיצריך היערכות חדשה בתחומי מימון, ייצור ושיווק.



התוכנית האסטרטגית של דה בירס מבוססת על חוזה התקשרות לשנתיים שבמסגרתו יכינו יהלומנים תוכניות שיווק לטווח של חצי שנה לפחות ועל בסיסן יבקשו יהלומי גלם מדה בירס. דה בירס תפעל לעמוד בדרישותיהם במידת האפשר, כדי לשמור על מעמדה כספק המרכזי שלהם. מטרת התוכנית היא להגביר את מאמצי השיווק של היהלומנים ובמיוחד את ההתקשרויות שלהם עם ספקים קבועים תוך היענות למגוון הביקוש מצידם, ובכך להגדיל את מכירות היהלומים בעולם. בכך תיצור דה בירס רצף "במורד הזרם" בין הפקת יהלומי הגלם לליטושם, שילובם בתכשיט ומכירתם ללקוח הסופי.



בעלי הסייט החדשים ייבחרו על בסיס קריטריונים הכוללים יציבות פיננסית, אמינות, יכולות שיווק מוכחות, יכולות ייצור בהיקפים הנדרשים ותדמית עסקית בענף. כמו כן יהיה עליהם לעמוד בהתחייבותה של דה בירס לא לסחור ביהלומי מריבה שמקורם באיזורי המורדים באפריקה, לא להעסיק ילדים ולהקפיד על דיווחים אמינים.



בעקבות בדיקת התוכנית האסטרטגית על ידי הנציבות האירופית הוכנסו בה שינויים שהביאו להחלשת ההשפעה של דה בירס על בעלי הסייט שלה. במסגרתם נקבע כי יהיה מנגנון לטיפול בתלונות יהלומנים הסבורים שנעשה להם עוול על ידי דה בירס, שיכלול נציב תלונות ברמת שופט לשעבר או עו"ד בכיר לשעבר ואפשרות ליישוב סכסוכים בבית הדין הבינלאומי לבוררות בלונדון.



חברת היהלומים העולמית דה בירס נמצאת בבעלות פרטית של משפחת אופנהיימר וממשלת בוטסואנה; החברה שולטת על כ-60% משוק יהלומי הגלם העולמי. במשך עשרות שנים שיווקה דה בירס יהלומי גלם ללקוחות קבועים על בסיס חודשי באמצעות עשר הקצאות בשנה.



ההערכה בענף היא, כי החל באמצע 2003 יתחילו בעלי הסייט לקבל יהלומים במסגרת ההסדר החדש. בעלי סייט נוכחיים שיוצאו מהרשימה יקבלו ארכה של שישה חודשים לפני שדה בירס תפסיק לספק להם יהלומי גלם.



נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, אורי שורץ אישר אתמול, כי ב-2002 פוטרו מענף היהלומים הישראלי כאלף עובדים. לדבריו, ב-2001 הגיע מספר העובדים בענף לכ-4,500, וכיום הוא כ-3,600. הסיבות לפיטורים הן בעיקר עלות שכר עבודה גבוה יחסית למדינות אחרות בעולם. לדבריו, נמשכת המגמה של הוצאת ליטוש יהלומים מישראל למדינות כסין, הודו, תאילנד, רוסיה, אוקראינה ורומניה.



גל הפיטורים צפוי להימשך למרות העלייה ביצוא היהלומים בעולם. ההערכות בענף הן, כי היצוא ב-2002 יהיה גבוה בכ-15% מהיצוא ב-2001 שעמד על 4.5 מיליארד דולר והוא יחזור לרמתו בשנת 2000. שורץ ציין, כי חלק מהגידול ביצוא אינו מכירות בפועל אלא נובע מהצורך להוציא סחורה לתצוגה בחו"ל, לאחר שקניינים צמצמו את ביקוריהם בישראל עקב המצב הביטחוני. לדבריו, הענף סובל בנוסף מהתייקרויות של עד מאות אחוזים בתעריפי ביטוח ומצמצום כמות היהלומים שמתירות חברות הביטוח להעביר במשלוח אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully