וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יחלק ציונים לתעשיית ההון סיכון?

סן חוזה מרקיורי

17.11.2002 / 7:10

הרעיון להקים "גוף הערכה עצמאי" של תעשיית ההון סיכון מעורר הדים בקרב קרנות ההון סיכון; אך האם אפשר לסמוך על הילד שיספר את הציונים האמיתיים שבתעודה



מאת מט מרשל



כשחברת הון סיכון מעריכה חברה פרטית, זה כמו לסמוך על ילד שיספר את האמת על הציונים בתעודה. והחברות, כפי שילדים עושים, יתרברבו בנוגע לציונים הטובים וישכחו את הציונים הגרועים. זו אחת הסיבות שהאמהות תמיד רוצות לראות את הציונים בעצמן.



הבעיה היא שההורים של התעשייה - המשקיעים בהון סיכון - לא דורשים לראות את התעודה. חלקם פוחדים לבקש אותה, שמה קרנות ההון סיכון ינשלו אותם מהשקעות עתידיות.



זהו מצב בעייתי במהלך מיתון. הבא ניקח לדוגמה את חברת הסטארט אפ סאנטרה סיסטמס. אחת מהמשקיעות בחברה, קרן אוסטין ונצ'רס, מעריכה את מניית החברה ב-4.42 דולרים, בעוד קרן סאקויה הורידה את ערך המניה ל-46 סנט.



סיבות לדאגה



אף אחת מהקרנות לא הגיבה. עובדי השירות הציבורי בקליפורניה צריכים לדאוג. קרן הפנסיה שלהם California Public Employees Retirement System השקיעה מיליוני דולרים באוסטין ונצ'רס, ומצפה ממנה לספק ציונים גבוהים. הבעיה היא, שאוסטין אינה שמרנית כסאנטרה וכרבות מחברותיה. כאשר מתחילים לסכום את ההשפעה של עשרות הקרנות של עובדי השירות הציבורי בקליפורניה, מתחילים להבין שלעובדים עלולה להיות פנסיה קטנה בהרבה מכפי שציפו.



(מרקיורי ניוז הגישה תביעה כנגד קרן הפנסיה של עובדי השירות הציבורי בקליפורניה בדרישה לקבל פרטים נוספים בנוגע להשקעותיה).



הוויכוח בנוגע לשקיפות עורר הדים בתעשיית ההון סיכון לאחר שבשבוע שעבר הציע פרופסור פול גומפרס מאוניברסיטת הארווארד את המקבילה ל"חלוקת תעודות" של התעשייה. בעודו נואם בפני 150 מנהלי קרנות הון סיכון בסאן פרנסיסקו אמר כי יש להקים "גוף הערכה עצמאי" אשר יעריך ויאשר את הערכות השווי של קרנות ההון סיכון.



לעמוד בחזית



על הגוף הציבורי לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם האיגוד הארצי לקרנות הון סיכון (National Venture Capital Association), אמר פרופסור גומפרס, ועליו להימנע מלאפשר לפוליטיקאים לחוקק חוקים שמרניים אשר יפגעו ביוזמות בתעשייה. "במשך הזמן דברים נחשפים", הוא אמר. "על תעשיית ההון סיכון לצאת ולהוביל את המחנה".



הצעתו עוררה ויכוח חריף. מארק הסן, נשיא ה-NVCA, אמר כי הוא חושש שגוף עצמאי שכזה לא יוכל להעריך חברות כיאות, שעובדיו לא יהיו מספיק מקצועיים בנושא ועלולים ללכת שולל בעקבות גחמות של פוליטיקאים. היתה התנגדות רבה בקרב רבים ממנהלי הקרנות אך מספר מנהלים - הצעירים יותר - דווקא הראו עניין.



פיל סנדרסון מ-WaldenVC אמר כי הוא עצמו ומנהלי קרנות נוספים לא יפעלו באופן אישי לקידום הנושא, אך הוסיף כי "אנו מאוד פתוחים ליוזמות מגוף שלישי".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully