וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש הון אנושי - אז למה קשה למצוא עבודה בפריפריה?

ליאת וייסבוך

9.11.2017 / 9:03

למרות השקעה ממשלתית בעידוד תעסוקה בפריפריה, התוצאות בשטח עדיין לא ניכרות. עמותת "אופק לתעסוקה מעברים בעמק" פועלת לשינוי המצב על ידי חיזוק הכלכלה המקומית

הרי הגלבוע הנישאים מעל עמק יזרעאל. ShutterStock
עמק יזרעאל/ShutterStock

יש כאן הכל: אנשים מצוינים, סביבה ירוקה ופורייה, אזורי תעשייה מתפתחים וניסיון רב שנים בענף החקלאות לצד ביקוש גואה למגורים. אז למה קשה למצוא כאן, בעמק יזרעאל, עבודה?

כמעט 8 שנים עברו מאז החלטתי לחזור ולהתגורר בעמק יזרעאל, אחרי למעלה מ-25 שנה בתפקידי ניהול ופיתוח עסקי באזור המרכז, וכיום, כמנהלת עמותת "אופק לתעסוקה מעברים בעמק" עמותה עירונית השייכת ל- 4 מועצות אזורית, השאלה הזו נמצאת על שלחני כל בוקר.

התשובה מורכבת, אבל אפשר אולי להתייחס ל-2 סוגיות מרכזיות המשפיעות על מציאת עבודה אצלנו, בעמקים - ובפריפריה בכלל: הסיבה הראשונה - הדילמה בין איכות החיים שהאזור מציע, לקריירה, ועד כמה אנו מוכנים לעבוד שעות ארוכות ולנסוע רחוק על מנת לעבוד בעבודת חלומותינו. הסיבה השנייה - הפער בין הביקוש מצד המעסיקים – סוג המשרות שהם שמחפשים, לבין ההיצע – מגוון משלחי היד של מחפשי העבודה.

אנחנו מציעים היום למפעלים, למוסדות עוגן כמו מכללות ובתי חולים תהליך מוסדר בו יש חשיפה הן להון האנושי הקיים באזור והן למגוון ספקים היכולים לתת מענה לרכש של המפעל

למדינה תפקיד משמעותי ומחייב בכל הנוגע לתחום התעסוקה. הרבה מחשבה וכספים הושקעו במהלך השנים במאמצים להביא לצמיחה כלכלית וחברתית של הפריפריה. חלקם נשאו פרי, חלקם לא. אבל המתנה רבה כל כך אינה מציאותית. לכן, החלטנו לפעול לפיתוח וחיזוק הכלכלה המקומית בפריפריה: ב-3 השנים האחרונות יזמה העמותה פרויקטים ארוכי טווח, או כמו שאני מגדירה זאת העמותה מחנכת ל"תפיסת עולם חדשה ומסיונרית" לקידום הכלכלה המקומית באזור.

כשהתגוררתי במרכז, הזיהוי האישי שלי היה מקצועי ומשפחתי. כאן, בעמק, חזרתי לשורשים. והשורשים האלה הצמיחו בי גם את האחריות לקהילה ולאזור שאני גרה בו - זו בדיוק המסיונריות שאני מנסה להחדיר. המנדט שאני קיבלתי כשמוניתי לתפקיד מנכ"ל העמותה היה לדאוג לפרנסה – של שכירים או יזמים - אבל מהר מאוד הבנו בעמותה שיש פער גדול בין מחפשי העבודה לביקוש מצד המעסיקים. ההגירה לאזור וחזרת המשפחות הביאה עמה אוכלוסייה חזקה, רבים מבין השבים רכשו כבר השכלה וניסיון מקצועי, בעוד שהביקוש לעובדים היה שונה. התעשיות המסורתיות משוועות לעובדי ייצור, ובהרחבות הישובים יש מנהלים מובטלים.

למה? כי המפעל שעבר לאזור התעשייה שלנו "מייצא" את המנהלים מהמרכז, ומחפש את עובדי רצפת הייצור כאן. ולכן, כשאנחנו בעמותה מדברים על כלכלה מקומית אנחנו מדברים גם על העסקה של כח אדם מקומי, וגם על מעבר לרכש מספקים מקומיים. אי אפשר לעשות את זה לבד. לקידום כלכלה מקומית נדרשת שותפות של כל המגזרים: המגזר הציבורי, המגזר העסקי והקהילות והתושבים.

כולנו בנויים מהרגלים, בוודאי כשמדובר בעולם העסקי. עובדים עם אותו ספק הרבה שנים, נעזרים באותה חברת השמה ומנציחים את הקיים. אנחנו מציעים היום למפעלים, למוסדות עוגן כמו מכללות ובתי חולים תהליך מוסדר בו יש חשיפה הן להון האנושי הקיים באזור והן למגוון ספקים היכולים לתת מענה לרכש של המפעל. סיפרו לי פעם על סופר גדול באזור ברוקלין, אשר מגביל את המרחק ממנו ספק יכול להגיע כדי לספק סחורה לחנות. מהלך כזה עונה על 2 מטרות עיקריות עליהן מדברת כלכלה מקומית: רכש מקומי ורגישות לסביבה (דלק וכו'). לכן, בין היתר, הקמנו את אתר "ירוק לבן בעמקים" המשמש זירה מקומית המחברת בין ארגונים, קהילות ועסקים קטנים.

כמי שבאה מעולם השיווק, אני מאמינה גדולה במיתוג. החלום שלי מאז שחזרתי להתגורר בעמק הוא להפוך את האזור למוביל בתחומי חדשנות חקלאית. יש כאן הכל – הון אנושי ניסיון ואדמה פורייה במיוחד. את השלב הראשון של החלום אנחנו כבר מתחילים להגשים – בימים אלה אנו בוחנים הקמת מרכז חדשנות בנושאי חקלאות וקהילה. כן, צוות היועצים מורכב גם מיועצים מקומיים.
כלכלה מקומית אמרנו.

עוד בעסקים

אנחנו נשארים בארץ: ירידה ביציאת ישראלים לרילוקיישן

לכתבה המלאה

הכותבת היא מנכ"לית עמותת אופק לתעסוקה מעברים בעמק, המקיימת ב-16.11 את הוועידה הכלכלית של העמקים במכללת עמק יזרעאל בה יטלו חלק בכירים במערכת הפוליטית בישראל, ראשי רשויות ועיתונאים בכירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully