וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: הלווים הישראלים נאלצים לשלם ריבית גבוהה יותר על אשראי במט"ח בעקבות ההרעה במצב המשק

ליאור כגן

19.11.2002 / 10:06

הפער בין הריבית על האשראי במט"ח והריבית הבינלאומית ללווים עלה מרמה של 0.9% בשנת 2000 ל-1.2% השנה



"ההרעה במצב המשק, כתוצאה מהאירועים הבטחוניים ומהמיתון בארה"ב, השתקפה בגידול בריבית שנדרשו לשלם לווים ישראלים על אשראי במט"ח" - כך עולה ממאמר שפירסם היום בנק ישראל, שנכתב ע"י הכלכלנים יחיאל רחבי ומארק יוחאי ממחלקת הפיקוח על מטבע חוץ. המאמר בוחן את התפתחות הריביות על הפקדונות השונים במטבע חוץ בבנקים בישראל ועל האשראי במט"ח, בפרספקטיווה ארוכת טווח.



הכותבים הגיעו לשני ממצאים עיקריים:



1. הפער הממוצע המשוקלל שבין ממוצע הריביות על הפקדונות השונים במטבע חוץ בבנקים בישראל לבין הריבית הבינלאומית למפקידים (ליביד) ירד מכ-0.8% בשנים 1998 ו-1999 עד לכ-0.4% בממוצע במחצית הראשונה של 2002. כמו כן ניכר צמצום בין הריביות על הפקדונות למפקידים שונים במטבע חוץ. תהליכים אלה משקפים את האינטגרציה הגוברת של המשק עם חו"ל בתחום הפיננסי ואת ביטול הסגמנטציה בין הסקטורים המפקידים.



2. הפער בין הריבית על האשראי במט"ח והריבית הבינלאומית ללווים (לייבור) ירד מרמה של 1.2% בתחילת 1998 ל-0.9% בשנת 2000, ועלה שוב לרמה של 1.2% בשנת 2002. העלייה בפער זה בתקופה האחרונה משקפת גידול בסיכון, המיוחס למשק הישראלי, וכתוצאה מכך ייקור מקורות המט"ח של הבנקים ושל הלווים במשק.



בבנק ישראל מסבירים כי ברקע ההתפתחות בשערי הריבית על הפקדונות במט"ח ובעלות האשראי עומדים מספר תהליכים:



1. החל בשנת 1998, כתוצאה מביצוע שלב נוסף בליברליזציה במטבע חוץ, גדלה פתיחות המשק לתנועות הון חופשיות. תהליך הלמידה וההטמעה של האפשרויות הגלומות בליברליזציה התרחש בהדרגה בקרב השחקנים השונים. תהליך זה השתקף בהרחבה הדרגתית של הפעילות הפיננסית של תושבי ישראל מול חו"ל בתחומים כגון גיוס הון של הסקטור הפרטי באמצעות הנפקת ניירות ערך בחו"ל, הפקדות מטבע חוץ בחו"ל, ועוד.



2. הבנקים הישראליים נחשפו לתחרות גוברת מצד מוסדות פיננסיים זרים שפתחו סניפים ונציגויות בישראל, ונאלצו להתמודד עם מציאות חדשה בה בפני חברות ישראליות ויחידים עומדות החלופות של הפקדות בבנקים בחו"ל ובפני חלקם אף אפשרות נטילת אשראי במטבע חוץ מחו"ל (לרבות באמצעות הנפקת אג"ח).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully