וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע: חברה יכולה לבצע איחוד הון גם ללא פנייה לביהמ"ש בתנאי שנשמרות זכויות כל בעלי המניות

אמיר הלמר

20.11.2002 / 11:29

הרשות קבעה שאין להסתפק בכינוס אסיפות של 2 סוגי המניות, אלא יש לכנס גם אסיפות של כל סוג מניות שבהן לא ישתתפו בעלי מניות המחזיקים במניות מהסוג השני



רשות ניירות ערך קבעה השבוע כי חברה יכולה לבצע איחוד הון של שני סוגי מניות שאינו כרוך במתן פיצוי לבעלי המניות גם בהתאם לתקנון שלה - בתנאי שתינתן הגנה לזכויותיהם של כלל בעלי המניות.



הרשות הודיעה כי על מנת להבטיח את זכויות בעלי המניות, יש לאשר את איחוד ההון במספר סוגי אסיפות: אסיפה כללית של כל בעלי המניות, אסיפה נפרדת לכל סוג מניות ואסיפה של כל סוג מניות שבה לא ישתתפו בעלי מניות המחזיקים גם במניות מהסוג השני.



הנושא התעורר בעקבות פנייתה של חברה ציבורית לרשות. החברה החזיקה בהון מניות הנחלק לשני סוגים - מניות בנות 1 ש"ח ומניות בנות 0.1 ש"ח. לפי תקנון החברה, יש קול אחד לכל מניה בהצבעות באסיפות החברה. כך יוצא שבחברה יש לבעלי המניות בנות 0.1 ש"ח יתרון ביחס 1:10 על פני מניות בנות 1 ש"ח, בזכויות הצבעה, יחסית לערכן הנקוב. לפיכך, איחוד הון ללא פיצוי בחברה זו ישנה את יחסי הכוחות בחברה ועלול לפגוע בבעלי מניות 0.1 ש"ח, שזכויותיהם ייוותרו ללא שינוי.



לפי חוק החברות, ניתן לבצע איחוד הון בהליך של פשרה או הסדר שמקבל את אישור בית המשפט. החברה הציבורית ביקשה לדעת אם היא יכולה לפעול בהתאם לתקנונה ולאשר את איחוד ההון באסיפה של כלל בעלי המניות ובאסיפות של שני סוגי המניות, גם מבלי לפנות לבית המשפט. תקנון החברה קבע כי ניתן לשנות זכויות הנלוות לסוג כלשהו של מניות בהסכמה בכתב של כל המחזיקים במניות המונפקות מאותו סוג או באישור אסיפה כללית נפרדת של המחזיקים במניות מאותו סוג.



סגל הרשות החליט כי אין מניעה שהחברה תבצע איחוד הון על פי התקנון שלה, גם ללא פנייה לבית המשפט. זאת, כל עוד אין בהליך המתבצע על ידה ניגוד אינטרסים מובנה וסכנה לפגיעה בעניינם של בעלי המניות העדיפות.



החשש בהקשר זה הוא כי בעלי מניות המחזיקים בשני סוגי המניות יפעלו לאישור איחוד ההון באסיפת הסוג של בעלי המניות העדיפות, בהתאם לאינטרס הנובע מהחזקתם בשני סוגי המניות, ובניגוד לאינטרסים של אלו המחזיקים במניות העדיפות בלבד.



לפיכך קבע סגל הרשות כי אין להסתפק בכינוס אסיפות של שני סוגי המניות, אלא יש לכנס גם אסיפות של כל סוג מניות אשר בהן לא ישתתפו בעלי מניות המחזיקים במניות מן הסוג השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully