וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "עד שנת 2030 נפסיק את השימוש בדלק ובפחם"

סוניה גורודיסקי

4.12.2017 / 10:50

שר האנרגיה אמר בוועידת אנרגיה ועסקים כי נכפה על התעשייה לעשות שימוש בגז: "מי שיוכל להתחבר יהיה חייב להתחבר". בעשור הקרוב: "נהפוך ליצואנית אנרגיה לאירופה המערבית"

יובל שטייניץ. צילום: איל יצהר, גלובס
יובל שטייניץ/גלובס, צילום: איל יצהר

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, נאם הבוקר (ב') בוועידת אנרגיה ועסקים במלון כבר המכביה ברמת-גן והציג את החזון ארוך-הטווח של משק האנרגיה בישראל. "עד שנת 2030 תהיה גמילה מלאה של מדינת ישראל מדלק ומפחם", אמר שטייניץ.

"הנתונים על זיהום האוויר במדינת ישראל כמדינה צפופה מדאיגים. כל שנה נפטרים בישראל 2,200 איש מזיהום האוויר, פי 7 מתאונות הדרכים. אנו משקיעים מיליארדים במניעת תאונות דרכים, אך אין להקל ראש במתים מזיהום האוויר (חשמל, תחבורה, תעשייה כללית)".

שטייניץ המשיך: "המשימה הלאומית החדשה שלנו, מאחר שמאגרי הגז והאנרגיה המתחדשת מאפשרים לנו לקדם את המשימה, זה לגמול את ישראל מהדלקים המזהמים. הכוונה שלי היא לאמץ את החזון ההולנדי – עד שנת 2030 במדינת ישראל לא יהיה זיהום אוויר. מדובר בגמילה של יצור החשמל, תחבורה ותעשייה מהדלקים המזהמים: פחם, מזות וסולר".

שטייניץ פירט בהמשך את רשימת ההחלטות שהתקבלה לאחרונה על ידי הממשלה כדי לקדם את נושא הפחתת השימוש בדלקים המזהמים – כמו למשל, "קביעת סדר העמסה", כלומר מתן עדיפות לשימוש בגז טבעי על פני פחם בהפעלת תחנות כוח, סגירת יחידות 1-4 בתחנת הכוח של חברת החשמל 'אורות רבין' בחדרה עד שנת 2022. לדבריו, לאחר שהתחנות 1-4 ייסגרו השימוש בפחם יירד למינימום הנדרש לשעת חירום, שישמר את הפעילות בתחנות כוח של חברת החשמל באשקלון ויחידות 5-6 בחדרה.

"בתחום החשמל אנחנו כבר מצויים בעיצומו של התהליך, עברנו את מחצית הדרך. בסיכום השנתי 65% מסך החשמל מיוצר בגז טבעי, שיעור הפחם ירד ל-33%. מקווה שכבר בשנה הבאה הפחם ירד מתחת ל 30%", אמר שטייניץ.

בנוגע למעבר התעשייה לגז טבעי אמר שטייניץ ש"זה היה אמור לרוץ מהר יותר". כזכור לפני כחודש וחצי הכריזה הממשלה על תוכנית שאפתנית שאמורה לזרז את חיבור המפעלים לגז טבעי, פרוייקט שעד היום היה תקוע ומתוך פוטנציאל של 500 מפעילים חוברו רק עשרות בודדות. "מי שיוכל להתחבר לגז טבעי יהיה חייב להתחבר. מדובר בשיקול לאומי", הדגיש שטייניץ.

באשר לתחום התחבורה , בו ישראל מתקדמת בקצב זוחל בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, שטייניץ אמר: "התחלנו את הדרך – ישנן תכניות לעידוד התחבורה הכבדה לעבור לגז טבעי, מכוניות חשמליות (מחשמל בגז טבעי) או תדלוק ישיר בגז טבעי".

יצוא הגז

כפי שפורסם אמש ב"גלובס" שטייניץ ציין כי מחר ייחתם מזכר הבנות על פרויקט להנחת צינור הגז מישראל לאירופה. בפסגה אליה ימריא שטייניץ מחר שתתקיים בניקוסיה שבקפריסין ישתתפו שרי האנרגיה של ישראל, קפריסין, יוון איטליה והאיחוד האירופי. הצינור באורך של כ-2,000 ק"מ שעלותו נאמדת בכ-6 מיליארד שקל, מתוכנן לקום עד שנת 2025 ויהווה אפשרות יצוא נוספת של גז טבעי מישראל לאירופה.

"ישנה מחויבות של ארבע המדינות בגיבוי האיחוד האירופי, לעשות הכל כדי לסלול את הדרך להקמת צינור הגז – מישראל לאירופה. בעשור הקרוב נהפוך ליצואני אנרגיה לאירופה המערבית. יש בכך חשיבות כלכלית עצומה, מדובר בחלום שעושה צעד גדול לקראת הפיכתו למציאות", כך שטייניץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully