וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל רשות המסים על הפיטורים בטבע: "זה לא מגיע למדינה"

14.12.2017 / 12:00

משה אשר התייחס למשבר בטבע. מניית ענקית התרופות ירדה ב-2.5% במסחר המוקדם בניו יורק, אך לאחר ההודעה על תוכנית הקיצוצים התהפכה המגמה והיא זינקה ב-17%. בבורסה בת"א מתנהל המסחר על רקע הטלטלה והודעת ההסתדרות על שביתה

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית, הילה ציאון, בדיווח על תוכנית הקיצוצים של טבע במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

בצל תוכנית הקיצוצים הנרחבת שפורסמה היום (חמישי) בשעה 14:00 בצהריים, ענקית התרופות טבע - המניה של מי שהייתה ספינת הדגל של התעשייה הישראלית - זינקה ב-17% במסחר המוקדם בבורסת וול סטריט בניו יורק. המניה ירדה מוקדם יותר ב-2.5%, לאחר שאתמול בלילה צנחה ב-5%, אולם בשלב מסוים הירידה התמתנה ל-1.4%.

המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב מתנהל על רקע הטלטלה בטבע והודעת ההסתדרות מאמש על שביתת הוועדים הגדולים ביום ראשון. אחרי ההודעה על תוכנית הקיצוצים רשמה המניה זינוק של כ-18%. בתחילת המסחר ירדה המניה ב-2.5%, ולאחר מכן הירידה התמתנה ל-1.4%.

אנליסטים צופים שהחברה תפריש בדוחות סוף השנה שלה כמיליארד דולר להוצאות הארגון מחדש ופיטורי אלפים ברחבי העולם, וככל הנראה תציג הפסד גדול ברבעון האחרון של השנה, לראשונה מזה שנים רבות.

עובדי טבע, נתניה, 14 בדצבר 2017. ניב אהרונסון
עובדים במפעל נאות חובב של טבע, היום/ניב אהרונסון

אשר: "בעייתי לשנות את החוק לעידוד השקעות הון"

"האמת - זה לא מגיע למדינה, הם הפסידו בעסקה כושלת במקום אחר בעולם, וגם בישראל משלמים את המחיר. זה קודם כואב לעובדים שחלקם משתכרים שכר מינימום, ועל זה יש להוסיף את המשק המשני שסובב את החברה שגם נפגע"

טבע צפויה לפרסם הודעה לבורסה לניירות ערך על תוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה, שכוללת פיטורים של אלפי עובדים בישראל ושל כ-15 אלף עובדים ברחבי העולם, לצד סגירה ומכירה של פעילויות ואיחוד מטות. מדובר במכה גדולה לעובדים של חברת טבע בארץ, כאשר על הפרק עומדות אפשרויות של סגירת המפעל בקריית שמונה או מכירה שלו, לצד קיצוצים משמעותיים בכוח האדם במטה של טבע בפתח תקווה.

מנהל רשות המסים, משה אשר, התייחס למשבר במהלך כנס מצודת דוד של לשכת רואי החשבון ואמר כי מדובר באירוע כואב ומצער. "מפעל שנסגר בקריית שמונה, כאשר אין בפריפריה הרחוקה מקורות תעסוקה חליפיים זמינים, זה מאוד בעייתי. האמת - זה לא מגיע למדינה, הם (טבע - ה.ח) הפסידו בעסקה כושלת במקום אחר בעולם, וגם בישראל משלמים את המחיר. זה קודם כואב לעובדים שחלקם משתכרים שכר מינימום, ועל זה יש להוסיף את המשק המשני שסובב את החברה שגם נפגע".

אשר התייחס לאפשרות לשנות את החוק לעידוד השקעות הון ואמר כי "היום, כשרוצים לקבל יציבות בהטבות או מענקים, אז צריך לבוא עם תוכנית עסקית, בין היתר תעסוקה. בחוק עידוד השקעות הון הרגיל אין התחייבות כזו. נתנו שיעורי מס נמוכים כדי להתחרות בעולם. אם קיבלת מענקים, אתה מחויב להעסקה; ואם לא - אתה מחויב להחזיר את המענקים. טבע הייתה בצד ההכנסות, פשוט היא הייתה גדולה, אז יש לה יותר רווחים ולכן הטבות גדולות יותר".

הוא הוסיף כי "בעבר כשהיו מסלולים של פטור - שם הספיגה השוטפת של הכסף הייתה קטנה יותר מאשר בשנים האחרונות, וטבע ספציפית במסגרת הרווחים הכלואים שילמה 2 מיליארד שקלים - יכול להיות שהיום לא היה מהיכן לחלץ את הכספים האלה. האם כתוצאה מכך להוסיף תנאים לחוק? זה מאוד בעייתי, טבע היא כבר מזמן בינלאומית, למרות שהבסיס שלה הוא ישראלי, אבל היא יכולה לפעול בכל העולם. אך אין ספק שנדרשת כאן מחשבה, וכאן גם משרד האוצר וגם משרד הכלכלה פועלים הבוקר כדי לסייע לעובדים".

"המקרה של טבע הוא פיגוע המוני בעובדים"

נשיא לשכת רואי החשבון, יזהר קנה: "לא יכול להיות שחברה תקבל מיליונים מהמדינה, כאשר הדבר החשוב הוא התעסוקה - ולחברה אין מחויבות לכך"

נשיא לשכת רואי החשבון, יזהר קנה, התייחס גם הוא למשבר בטבע ואמר: "המקרה של טבע הוא פיגוע המוני בעובדים, בכספי הציבור, בבורסה ובכלכלה הישראלית - שנולד מכשל ניהולי ברור. זה צער עצום על העובדים, פגיעה אנושה להרבה משפחות - אבל יש גם גלי הדף. הפגיעה בהכנסה יכולה להגיע עד למכפיל של 3 או 4, חברות הליסינג יפטרו עובדים, חברות הקייטרינג וכל קבלני המשנה - וזה יכול להגיע עד 10,000 עובדים".

לדבריו, "אי אפשר להתעלם מכך שטבע זכתה לתמיכה מהמדינה. בדיונים עם שר האוצר סביב עודפי הגבייה, למדנו שיש או כסף או הפחתת הכנסות או הגדלת הוצאות - ואין ספק שטבע זכתה גם מזה וגם מזה בסכומים מאוד גבוהים. היום בדיעבד חייבים לשנות את המחשבה והחקיקה בגלל העובדים. לא יכול להיות שחברה תקבל מיליונים מהמדינה, כאשר הדבר החשוב הוא התעסוקה - ולחברה אין מחויבות לכך".

רו"ח עו"ד ג'ק בלנגה, יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, הוסיף כי "תגובת משרדי האוצר והכלכלה צריכה להיות חריפה יותר, ועליהם לשקול לבטל את ההטבות המפליגות שניתנות לחברות הבינלאומיות הפועלות בישראל. זו אמנם חוכמה שבדיעבד, אבל החוכמה היא להיעזר בה קדימה - בחקיקה צריך לשלב גם את הנושא של התעסוקה. המדינה לא אשמה במה שקרה, אך היא נדרשת לטפל בתוצאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully