וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוטי בן משה זכה ברוב במכרז לרכישת אפריקה ישראל

עמרי כהן

24.12.2017 / 17:58

ככל הידוע, רק שניים מתוך 15 המחזיקים הגדולים באג"ח אפריקה ישראל הצביעו לטובתה של ההצעה המתחרה, שהגיש איש העסקים נתי סיידוף

מוטי בן משה. תמר מצפי, מערכת וואלה! NEWS
מוטי בן משה/מערכת וואלה! NEWS, תמר מצפי

נאמני שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל סיימו היום (א') את ספירת קולות מחזיקי האג"ח בהצבעה על מכירת החברה. את מירב הקולות בשלוש הסדרות קיבלה הצעתו של מוטי בן משה. הסיבה לכך היא, שככל הידוע רק שניים מתוך 15 המחזיקים הגדולים באג"ח אפריקה ישראל הצביעו לטובתה של ההצעה המתחרה, שהגיש איש העסקים נתי סיידוף. מדובר בחברת הביטוח הפניקס ובקרן הגידור כלירמק, שנציגה התפטר בסוף השבוע בפעם השנייה בתוך שנה מנציגות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל.

בתגובה להודעה על זכייתו במכרז מסר מוטי בן משה:

"קבוצת אפריקה ישראל מורכבת מחברות מצויינות עם עובדים מסורים ומנהלים מוכשרים, ועל כך מעיד מחירה הסופי של העסקה. דווקא במעמד זה חשוב לי גם לשוב ולהביע את הערכתי ללב לבייב, שתרם רבות למדינת ישראל, ואני מאחל לו הצלחה בכל אשר יעשה.

"אנחנו בסיומו של מאבק מורכב, שנובע מהעובדה שהתמודדנו מול יריב ראוי ורציני - נתי סיידוף, אחיו ויועציהם. כטבעם של מהלכים עסקיים תחרותיים ידענו - בשני הצדדים, גם "עידנא דריתחא", אבל לרגע לא נעלמו מעיניי יכולותיה של משפחת סיידוף וציונותה והרצון העז להטביע חותם ולהשקיע במדינת ישראל. אני מודה לנאמנים, לנציגות ולגופים המוסדיים, ולכל היועצים. כולם ראויים להערכה של ציבור המשקיעים והחוסכים. הם השיגו השג מרשים ביותר לציבור המשקיעים במהלך הנוכחי".

באשר לתכניות לעתיד, הבהיר בן משה: "תם המאבק, אבל העבודה הקשה שלנו בכל החברות רק מתחילה. יש לנו תכנית סדורה, אבל כפי שציינתי אני מאמין בידע ובניסיון של בעלי התפקידים בחברות הנרכשות. אפריקה ישראל תמשיך להיות קבוצה מובילה ואמינה במשק הישראלי, תמשיך ותתרום לבניין הארץ".

הבחירה בבן משה: לא סוף פסוק

בתום שבוע של שיפורי עמדות ועדכוני הצעות, נדרשו ביום חמישי האחרון מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח) לבחור בין שתי ההצעות שהונחו לפתחם - זו של סיידוף וזו של בן משה. יועצה הכלכלי של נציגות המחזיקים, רו"ח איציק עידן, העניק שווי כלכלי גבוה יותר לשלוש החלופות שהגיש בן משה במסגרת הצעתו, ואלו זכו לתמיכה של רוב מכריע מקרב המחזיקים הגדולים.

לפי רו"ח עידן, חבילת התמורות שהציע בן משה למחזיקי האג"ח מייצגת שווי כלכלי של 2.362-2.385 מיליארד שקל, לעומת ערך כלכלי של 2.334-2.336 מיליארד שקל שייחס היועץ הכלכלי לחבילה שהציע סיידוף. התוצאות הסופיות יתפרסמו כנראה ביממה הקרובה, ולאחריה יגישו הנאמנים וחברת אפריקה ישראל בקשה משותפת לבית המשפט המחוזי בת"א, לאישור כינוס אסיפות נושים לקראת העברת החברה לידי הזוכה במסגרת הסדר חוב. זאת, מאחר שלאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, שאינה יכולה לפרוע, ולכן היא מוגדרת כחברה חדלת פירעון.

"גלובס" היה זה שחשף אשתקד כי בן משה מתעניין ברכישת השליטה באפריקה ישראל. זאת לאחר השקעות גדולות שביצע בשנים האחרונות בשתי חברות החזקה אחרות שנקלעו לקשיים: רכישת השליטה באי.די.בי יחד עם אדוארדו אלשטיין (השקעה שממנה יצא בן משה בשן ועין) ורכישת חברת אלון רבוע כחול.

עם זאת, יש להדגיש כי הבחירה בבן משה כבעלי אפריקה ישראל עדיין איננה סוף פסוק. ראשית, מחזיקי האג"ח הצביעו ביום חמישי על הצעת החלטה נוספת, שלפיה, אם תתקבל הצעה מתחרה מאת מציע חדש או קיים, שתשקף ערך כלכלי גבוה ב-100 מיליון שקל לפחות מההצעה הנבחרת, יחויב הנאמן להביאה לדיון חדש בפני המחזיקים. שנית, הן המפסיד והן משקיעים אחרים עשויים להגיש לביהמ"ש את התנגדויותיהם להצעה הזוכה, בטענות כאלו ואחרות.

עסקה נדל"נית, לא פיננסית

כך או כך, השווי הגבוה שהציעו לבסוף שני המתמודדים מעיד בעיקר כי רכישת אפריקה ישראל כבר לא תוכל להיות מוגדרת כעסקה פיננסית, אלא כעסקה נדל"נית לכל דבר. זאת, מאחר שכאשר מדובר על תמורה לנושים המשקפת תספורת של לא יותר מ-21% במקרה של בן משה, או לא יותר מ-22% במקרה של סיידוף (לעומת 50% שהציע בהצעתו הראשונית אשתקד), הרי שאת הרווח מעסקה זו כבר לא ניתן יהיה להראות מהנדסה פיננסית, והוא יידרש להגיע מפעילותה העסקית של החברה הנרכשת.

כמו כן, הניצחון הצפוי של בן משה הוא הכרזה ברורה על רצון מחזיקי האג"ח להיפגש עם כמה שיותר מזומן ולהישאר עם כמה שפחות אג"ח של אפריקה ישראל. על פי הצעתו של בן משה, יקבלו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לפחות 2 מיליארד שקל במזומן בתוך זמן קצר יחסית ממועד השלמת ההסדר, בעוד שהיקף האג"ח שיחזיקו בתום ההסדר יעמוד על לא יותר מ-365 מיליון שקל.

ההסדר של בן משה מותנה בכך שחברת אלון רבוע כחול שבבעלותו תצליח במשימתה לגייס סכום של 600-700 מיליון שקל, כדי לרכוש מאפריקה ישראל את החזקתה (56%) באפריקה נכסים תמורת 1.27 מיליארד שקל. עם זאת, בקרב חלק מהמחזיקים הגדולים רווחת הדעה, כי גם אם גיוס זה ייתקל בקשיים, יוכל בן משה להציע להם הצעה מבוססת אג"ח, כפי שהגיש סיידוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בן משה הגדיל החזקתו בדור-אלון: רכש מניות מקב' אלון ב-53 מיליון שקל

קבוצת אלון מכרה ביום חמישי את מלוא החזקתה (8%) בחברת תחנות התדלוק דור-אלון בתמורה ל-62 מיליון שקל. את מרבית המניות רכשה חברת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה, ששולטת בדור אלון. אלון רבוע כחול שילמה, בעסקה מחוץ לבורסה, 53 מיליון שקל, והגדילה את החזקתה בדור-אלון מ-63.1% ל-69.9%. מחיר העסקה עמד על כ-48.9 שקל למניה, ושיקף הנחה של 1.5% על מחיר הסגירה של מניית דור אלון ביום חמישי האחרון.

מוטי בן משה השלים בספטמבר אשתקד את רכישת השליטה בחברת אלון רבוע כחול מידי קבוצת אלון, בעקבות קשיים כלכליים שאליהם נקלעו שתי החברות, על רקע קריסת רשת מגה שהייתה בבעלותן.

קבוצת אלון עצמה עברה בתחילת אוקטובר לבעלות מחזיקי האג"ח שלה, לאחר שלא הצליחה לגייס הון של 120 מיליון שקל בהנפקה פרטית וציבורית. מאז היא עוסקת במימוש נכסיה, שכוללים גם החזקה במפעילת כביש 6 שבה מעוניינת חברת שיכון ובינוי, 80% ממניות אלון גז שמחזיקה ב-4% ממאגר תמר, בשווי של 530 מיליון שקל, וכן 6 מיליון מניות של חברת האנרגיה האמריקאית דלק יו.אס בשווי של 204 מיליון דולר (710 מיליון שקל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully