וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר לטוטו: החל מהלילה יופסקו ההימורים על מרוצי סוסים

טל וולק

31.12.2017 / 13:28

המדינה תשלם למפעיל האנגלי, חברת GBI, פיצוי בסך 26 מיליון שקל בגין הפסקת ההסכם 8 חודשים לפני תום המועד

מרוצי סוסים. ShutterStock
מרוצי סוסים/ShutterStock

בתום 4.5 שנים של פעילות יוריד הלילה בחצות משרד האוצר באופן סופי ורשמי את השאלטר על הימורי הסוסים בישראל. בשעות הבוקר קיבל הטוטו הודעה רשמית על כך שהחל מכניסת השנה החדשה לא תותר עוד הפעלה של מערך הימורים על מרוצי סוסים בכ-470 התחנות הפועלות עדיין ברחבי הארץ.

בכך למעשה נותר הטוטו והספורט הישראלי ללא אחד מגורמי ההכנסה המרכזיים שלו. מותג הימורי הסוסים "רייסר" הכניס השנה בלבד סכום של 507 מיליון שקל, המהווה כ-20% בקירוב מסך הכנסות הטוטו ב-2017.

הרייסר החל לפעול בישראל בקיץ 2013, אחרי מאבקים מצד הטוטו שנמשכו למעלה מעשור להביא גורם הכנסה נוסף ומשמעותי. מאז כניסתו נפתחו כ-600 תחנות שהציעו הימורים על מרוצי סוסים לצד הימורי הווינר הרגילים והובילו לצמיחה בהכנסות. בסך-הכול מאז הפעלת הימורים על מרוצי סוסים הכניס הטוטו מסעיף זה בלבד 1.72 מיליארד שקל.

המהלך לסגירת ההימורים הוא חלק ממהלך כולל של שר האוצר משה כחלון להגבלת שוק ההימורים בישראל, במסגרתו נסגרו גם משחקי הימורים של מפעל הפיס. לטוטו נקבע על-ידי האוצר תאריך היעד - סוף שנת 2017 - שבו יידרש סופית לסגור את מערך הימורי הסוסים בכלל התחנות. בטוטו, שם בנו מערך מיוחד כולל גיוס כוח-אדם להפעלת הימורי הסוסים, ניסו להילחם באוצר וטענו כי רצוי לפחות להמתין עד אוגוסט 2018, לסיום ההתקשרות עם המפעיל האנגלי - חברת GBI.

גם המפעיל האנגלי מצדו הפעיל לחץ ואיים בתביעת פיצויים ענקית בגין סיום התקשרות לפני תום החוזה. GBI היא הנפגעת העיקרית מהחלטת משרד האוצר, מאחר שעל-פי ההסכם עמה היא זכאית ל-4.5% מהמחזור, ובנוסף טענה לנזק נלווה של מיליונים רבים נוספים שייגרם לה בעקבות יציאת הטוטו הישראלי מהפול העולמי.

באוצר העדיפו ללכת עם תאריך היעד גם תמורת פיצוי. בסופו של דבר נקבע כי עבור סגירת מערך הימורי הסוסים תשלם המדינה למפעיל האנגלי סכום של 26 מיליון שקל.

נפגעים נוספים מהמהלך הם בעלי התחנות - שחלקם השנה עמד על קרוב ל-18 מיליון שקל.

השאלה המרכזית בעקבות ביטול הרייסר ושורה של רגולציות שהופעלו על הטוטו היא כיצד תסגור המדינה - אם בכלל - את הפער שייווצר בהקצבות לספורט. במסגרת המו"מ שניהל האוצר על סל ההגבלות שייכנסו לרפורמת ההימורים, נקבע כי אם הטוטו לא יצליח לעמוד ביעד החלוקה לספורט - 580 מיליון שקל ל-2017 - האוצר יכסה את הפער עד תקרה של כ-40 מיליון שקל.

אלא שהכיסוי מדבר רק על שנת 2017. כבר עכשיו ברור כי בשנת 2018 יתקשה הטוטו לאור הרגולציות וחיסול ה"רייסר" להעמיד היקף תקציב כזה לחלוקה.

מרוצי סוסים בישראל - הכנסות הטוטו לאורך השנים

2013 - 63 מיליון שקל

2014 - 270 מיליון שקל

2015 - 380 מיליון שקל

2016 - 504 מיליון שקל

2017 - 507 מיליון שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully