וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוזר מרחיק הביטקוין מהמסחר: הצעה לתיקון תקנון הבורסה

רון שטיין

4.1.2018 / 14:04

לפי ההצעה, המניות של חברות שעיקר פעילותן הוא השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, שההון העצמי שלהן נמוך מ-100 מיליון שקל ושאינן מחזיקות בדוחות לתקופה של לפחות 3 שנים אחורה, לא תוכלנה בכלל להיסחר בבורסה, ומניות של חברות כאלה אף תימחקנה מהמסחר

היו"ר שמואל האוזר. איל יצהר, גלובס
שמואל האוזר/גלובס, איל יצהר

המניות של חברות שעיקר פעילותן הוא השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, דוגמת הביטקוין אית'ר ומטבעות אחרים, שההון העצמי שלהן נמוך מ-100 מיליון שקל ושאינן מחזיקות בדוחות כספיים לתקופה של לפחות 3 שנים אחורה, לא תוכלנה בכלל להיסחר בבורסה, ומניות של חברות כאלה אף תימחקנה מהמסחר. מניות של חברות כאלה שעומדות בשני התנאים האמורים לא תיכללנה בשום מקרה במדדי הבורסה.

צעדים דרמטיים אלה מוצעים במסגרת טיוטת הוראה שפרסמה היום (ה') רשות ניירות ערך להערות הציבור, בדבר הצעה לתיקון זמני בתקנון הבורסה בדבר "פעילות חברות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים המבוזרים", דוגמת הביטקוין.

מדובר בצעד ביניים זמני, שאינו מהווה אסדרה מלאה של התחום. אסדרה זו תגיע לאחר שוועדה שהקימה הרשות תפרסם ממש בקרוב המלצות ביניים ולאחר מכן את המסקנות סופיות, ושלאחריהן יוחל בהליך הארוך לקביעת הרגולציה.

ברשות מסבירים, ומצדיקים, את הצעד בכך ש"ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך של חברות בבורסה בתל-אביב שהודיעו כי בכוונתן להכניס פעילות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים (ביטקוין, אית'ר, לייטקוין, ועוד). במקרה אחד מהעת האחרונה, דיווח של חברה על כניסה לפעילות בתחום כריית המטבעות הביא למסחר חריג בנייר הערך של החברה, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה. מקרים אלה מעלים חשש כי מחירי המניות של חברות המתכוונות לפעול בתחום מנותקים מערכן הריאלי, וכי השוק מתייחס למניותיהן באופן בלתי רציונלי ובלתי צפוי. לתופעה זו, אם תימשך, עלולות להיות בעתיד השלכות חמורות על תקינות והוגנות המסחר בבורסה בכלל ועל אמון ציבור המשקיעים בבורסה".

מדובר בצעד שנובע ממה שקרה בבורסה בעיקר בעניין חברות כגון משאבי טבע, שנסקו בחדות בגלל הודעות על כניסה לתחום הכרייה כאמור. עם זאת, ברשות גם אומרים כי "תחום המטבעות הקריפטוגרפיים, המבוסס על יישומים של טכנולוגיית בלוקצ'יין, הוא תחום מתפתח ודינמי", וש"תחום זה מצוי עדיין בתחילת דרכו ונושא בחובו פוטנציאל חיובי רב לחדשנות טכנולוגית, מימונית ועסקית". לכן, כפי שכבר פורסם לא אחת, "פועלת בימים אלה ועדה מיוחדת שמינה יו" רהרשות לבחינת אפשרויות האסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים לציבור (ICOs) במטרה לגבש מתווה המלצות שייתן מענה רגולטורי ראשוני בראייתה של רשות ניירות ערך לתחום זה ".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מסר היום כי "התיקון נועד להגביל את המסחר בחברות שעיקר פעילותן הוא השקעה, אחזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, על ידי הגבלת הכללתן של חברות אלה במדדי הבורסה והגבלת כניסתן לבורסה למקרים בהם התקיימו תנאי סף המצביעים על פעילות עסקית משמעותית. ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה. ההצעה היא לבצע את התיקון במתכונת של הוראה זמנית לתקופה מוגבלת, במהלכה תוכל להתבצע בחינה ואסדרה ייעודית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully