וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חשיפת "גלובס": בקשה לפירוק זמני למטבחי דקור

שני מוזס ועירית אבישר

4.1.2018 / 16:47

הבקשה הוגשה היום ע"י חברת אריגים, בעלת זכויות בנכס בו פועל הסניף של דקור בחיפה, ולטענתה דקור חייבת לה מעל מיליון שקל בגין שכירות

דקור מטבחים. צילום: תמר מצפי, גלובס
מטבחי דקור/גלובס, צילום: תמר מצפי

בעקבות חשיפת "גלובס": בקשה דחופה לפירוק זמני של חברת מטבחי היוקרה דקור (DECOR). הבקשה הוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע על-ידי חברת אריגים. חברת אריגים היא בעלת זכויות בנכס בו פועל הסניף של דקור בחיפה, ולטענתה דקור חייבת לה מעל מיליון שקל בגין שכירות.

"החברה נמצאת במצב של חדלות פירעון שאינו שנוי במחלוקת, והיא מודה מעל דפי העיתון באופן רשמי מפי בא-כוחה כי אין לה יכולת תזרימית לעמוד בהתחייבויותיה", נכתב בבקשה שהוגשה היום לבית המשפט.

עוד נטען כי "מהכתבה הנ"ל עולה כי חובות החברה נאמדים בעשרות מיליוני שקלים, וכי היא מנסה לבצע מהלך מהיר של מכירת נכסיה (Fire Sale)", וכי "כנגד החברה תלויים ועומדים תביעות והליכים משפטיים רבים ביותר ובאופן שניכר שמכביד על עסקיה", וכי החברה היא לקוח מוגבל בבנקים, כך שאין לה יכולת לפעול כעסק חי.

אריגים טוענת בבקשת הפירוק כי העובדה שהחברה עצמה הודתה כי היא מנהלת משא-ומתן עם נושים שונים, יוצר "סיכון מוחשי ומידי להעדפות נושים אסורות ופסולות". על כן היא דורשת למנות מפרק זמני שיפקח על החברה, ובנוסף להוציא צו שיאסור עליה את מימוש הנכסים.

אריגים טוענת כי במהלך חודש יוני 2014 אריגים השכירה לדקור שטח במרכז המסחרי שבו הפעילה חנות ואולם תצוגה, אולם דקור "לא עמדה בהתחייבויותיה לשלם את דמי השכירות החודשיים ואת דמי הניהול, החל מחודש ספטמבר 2014 בו החלה תקופת השכירות". אריגים טוענת כי התקופה היחידה בגינה שילמה החברה דמי שכירות הייתה שנת 2016.

במסגרת צו הפירוק הזמני, מבקשת החברה למנות את עו"ד עופר שפירא ממשרד שפירא ושות' כמפרק זמני של החברה, ולקבוע דיון דחוף בין הצדדים.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי חברת מטבחי היוקרה דקור נקלעה לקשיים כלכליים ולחובות לספקים, ובימים אלה היא מנסה למכור את המפעל שלה ואת משרדיה בקריית גת לפי שווי של 35 מיליון שקל. ספקים שעובדים עם החברה מדווחים על עיכוב בתשלומים. עוד נודע, כי כמה חברות ניהלו מגעים לרכישת הנכס מידי הבעלים.

דקור, שבבעלות יוסי אלקובי, מחזיקה בקריית גת בשטח של 12 דונם שעליהם 7,000 מ"ר בנויים ובהם מפעל הייצור שלה. החברה מחזיקה ב-5 סניפים בארץ ומעסיקה כ-100 עובדים.

מטבחי דקור נמצאת בהפסדים זה כשנה. ב-2017 היא הפסיקה לעמוד בתשלומים לחלק מהספקים. החוב שלה לבנק הפועלים עומד על כ-30 מיליון שקל. הבנק ניסה לשכנע את הבעלים להכניס יועץ כלכלי שיסייע בתכנית הבראה, ותכנית כזו החלה לפעול רק בחודש האחרון, לאחר שהמצב הידרדר. בסופו של דבר הבנק הגיע עם הבעלים להסכמות שלפיהן אלקובי יוביל תהליך של מימוש הנכסים המשועבדים לבנק, וכך יפרע את החוב.

לפי הערכות, הקשיים של דקור נובעים מהתרחבות במספר הסניפים ומהשקעות גדולות שלא החזירו את עצמן, למשל המכונות שנרכשו עבור המפעל בהשקעה של מיליוני שקלים. בנוסף לחוב לבנק, לחברה יש חובות גדולים לספקים ולרשויות. מכירת הנכסים אמורה לפתור את הבעיה עם בנק הפועלים, אך לא ברור מה יהיה בהמשך, שכן לחברה חובות נוספים. בסביבת דקור אומרים כי נבחנות מספר חלופות הן לגבי המפעל והן לנכס אחד. אחת מהן היא מכירת הנכס והשכרת המפעל, כך שיתאפשר להמשיך בפעילות הייצור.

לפני כשש שנים עבר הענף המטבחים טלטלה, ובמסגרתה נקלעו לקשיים מספר חברות, שתיים מהן - דואיט והייטאצ' - אף נרכשו על-ידי דקור ב-2012.

במהלך אותה שנה הורה בית המשפט לדקור לפנות את מפעלה הקודם של החברה במזכרת בתיה בשל סמיכותו לשכונת מגורים שהוקמה. החברה אמנם פוצתה בשטחים אחרים, אך נאלצה לעבור למפעל חדש, בקריית גת. ההשקעות במפעל ובמכונות שרכשו עבורו היו גדולות מאוד והמינוף של החברה גדל, כשבמקביל כושר הייצור של המפעל היה גבוה הרבה יותר מההזמנות בפועל.

אלקובי התבטא אז ביחס לצפיפות בשוק, ואמר כי היא גורמת לכמה חברות להוריד מחירים, ובכך הן מושכות את השוק למטה. הוא הוסיף כי פניו ליצוא. אז החלה דקור להרחיב את הפעילות שלה גם לתחומים כמו דלתות וארונות קיר, ובנתה את המפעל בקריית גת.

במהלך אותה שנה הורה בית המשפט לדקור לפנות את מפעלה הקודם של החברה במזכרת בתיה בשל סמיכותו לשכונת מגורים שהוקמה. החברה אמנם פוצתה בשטחים אחרים, אך נאלצה לעבור למפעל חדש, בקריית גת. ההשקעות במפעל ובמכונות שרכשו עבורו היו גדולות מאוד והמינוף של החברה גדל, כשבמקביל כושר הייצור של המפעל היה גבוה הרבה יותר מההזמנות בפועל.

אלקובי התבטא אז ביחס לצפיפות בשוק, ואמר כי היא גורמת לכמה חברות להוריד מחירים, ובכך הן מושכות את השוק למטה. הוא הוסיף כי פניו ליצוא. אז החלה דקור להרחיב את הפעילות שלה גם לתחומים כמו דלתות וארונות קיר, ובנתה את המפעל בקריית גת.

המחיר של מחיר למשתכן

דקור נוסדה ב-1972 והחלה את פעילותה כמפעל קטן לייצור רהיטים. כיום היא מחזיקה, כאמור, למעלה מ-100 עובדים, 5 סניפים ומפעל טכנולוגי חדש שהוקם לפני כ-3 שנים. בעלי המפעל הוא דור שלישי לפעילותה. רק לאחרונה פתחה החברה אולם תצוגה גדול ומפואר בהרצליה פיתוח. דקור מייצרת במפעל מרכזי אחד מטבחים, ארונות אמבט, דלתות פנים וחוץ, ארונות קיר ועבודות קוריאן ייחודיות. דקור מספקת שירותים ללקוחות פרטיים, לאדריכלים ולקבלנים.

לפי נתונים של חברת דן אנד ברדסטריט, שוק המטבחים בישראל נאמד בשנת 2017 בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, והוא מתחלק ל-3 תחומים: היצרניות הגדולות (35%), ביניהן דקור רגבה, סמל, זיו ואביבי, נגרים פרטיים (50%) ורשתות עשה זאת בעצמך ויבואניות (15%) כמו איקאה, אייס, הום סנטר ויבואניות כמו בולטהאופ ופרפקט-ליין.

עם זאת, גם השינויים בשוק הנדל"ן והקיפאון בשוק הדירות החדשות מגדילים את הסיכון בענף. אשתקד נרשמה ירידה של 10%-30% במכירת דירות חדשות באזורים שונים בארץ, מה שמשפיע על הביקושים בענפים שונים כמו יצרניות מטבחים.

"הסטת התחלות הבנייה לפרויקטים של מחיר למשתכן, תשנה את אופן העבודה של יצרני המטבחים, כך שהעבודה תהיה בעיקר על מטבחי סטנדרט מול הקבלנים, והיקף השדרוגים בפרויקטים האלו יהיה נמוך ביחס לפרויקטים בשוק החופשי", אומר צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, "מעבר לזה, החלק הגדול ביותר של שדרוגי המטבחים, בכמות ובכסף, הם משפרי הדיור, ואנחנו רואים שקיימת ירידה בביקושים מצד משפרי דיור". לדבריו, יצרני המטבחים, ובכלל כל מי שמספק אריחים, מוצרי אינסטלציה, חלונות ודלתות לפרויקטי מחיר למשתכן, "צפויים לעבוד בעיקר על מוצרים סטנדרטיים, שבהם הרווחיות נמוכה הרבה יותר מאשר בעסקת שדרוגים, והחשיפה שלהם על קבלני בניין תגדל כתוצאה מזה".

מדקור נמסר אתמול בתגובה על-ידי עורכי הדין עמית פינס, ליהי בלומנפלד ועומר זלצברג ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות': "מטבחי דקור מייצרת מטבחים זה קרוב ל-40 שנה, שבמהלכן צברה נכסים רבים לרבות נדל"ן. לבנק הפועלים ביטחונות בנדל"ן בהיקף של כ-70 מיליון שקל. אכן, דקור בוחנת בימים אלה, בתיאום עם הבנק ובליווי היועץ הכלכלי אבי קמינסקי, אפשרות למכור את אחד מנכסיה הרבים, בין היתר במטרה להבטיח את האיתנות הפיננסית של החברה. יודגש כי המפעל החדיש בקריית גת פועל בתפוקה מלאה. חברת דקור פועלת כסדרה מול קהל לקוחותיה, בייצור, במכירה ובהתקנת מטבחים באופן יומיומי, והיא תמשיך להיות גורם מוביל בשוק המטבחים בישראל גם בעתיד".

לגבי החובות לספקים נמסר: "אנחנו עומדים בקשר שוטף עם הבנקים והספקים, ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully