וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעות: ביטול נת"צים, פטור ממע"מ ברכישת רכב משפחתי אחת ל-6 שנים

28.1.2018 / 12:05

עו"ד אוריאל לין למשרד התחבורה: "אין מקום לגזול שליש משטח הכבישים בשעות העומס לטובת תחבורה ציבורית יבשתית לא אטרקטיבית". באיגוד מציעים לאוצר להעניק פטור ממע"מ למשפחות על רכישת רכב משפחתי חדש אחת ל-6 שנים

שילוט בנוגע למצלמות אכיפה לנתיבי התחבורה הציבורית, תל אביב. מרץ 2017. ראובן קסטרו
נתיב תחבורה ציבורית/ראובן קסטרו

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קורא למשרד התחבורה לשקול את ביטול נתיבי התחבורה הציבורית הייעודיים (נת"צים). בנאום שנשא בוועידת הרכב השנתית CARS 2018 באילת, שהתקיימה בסוף השבוע, אמר לין כי הנת"צים רק מחמירים את הפקקים בשעות העומס.

לדבריו, הצמיחה במכירות רכב בישראל ועמה גם העלייה במספר כלי הרכב על הכבישים, היא תהליך בלתי נמנע כל עוד אין פתרונות חלופיים איכותיים של תחבורה ציבורית שיכולה לספק תחליף נוח וראוי לבעלי רכב פרטי. לין מכנה את רעיון הנת"ץ בתור "מיתוס".

לדבריו "השקענו מאות מיליארדים בתשתיות כבישים וכשאתם תקועים בפקקים בשני נתיבים, הנתיב השלישי פנוי, למה? כי הוא משמש נתיב תחבורה ציבורית. מה זה נתיב תחבורה ציבורית? גוזרים שליש מהתשתית כדי לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית במקום ברכבים פרטיים, אך זה לא עובד, אתם ממשיכים להשתמש ברכבים הפרטים כי אתם לא רוצים להמתין בתחנות האוטובוסים ולהתעכב. היום שני שליש מהתעבורה היבשתית הוא ברכבים פרטיים, ואין הצדקה לגזול שליש מהכביש. הנהג הישראלי לא יעבור לתחבורה ציבורית".

עו"ד לין מציע שינוי יסודי בחשיבה הכלל מערכתית. לדבריו, "אנחנו יכולים להשקיע המון בתעבורה ובכבישים, וזה חשוב. אך הפיצוץ בכבישים ימשיך ויעלה, לא משנה כמה נשקיע, גשרים, כבישים, בין עירוניים, הפקקים יגברו. במדינת ישראל יש לנו מלכוד פשוט, אנחנו קונים הרבה רכבים ונמשיך לקנות. בשנים 2016-2017 נרשמו 550,000 רכבים והרכישה נמשכת. תקציב המדינה נשען במידה רבה מאוד על רכישת הרכבים. לא יעזור אם נשקיע בתשתיות, הפקקים יעלו. לכן צריך לחשוב בצורה שונה, להבין כי זו לא אחריות רק של משרד התחבורה, זה מחייב גישה כללית".

הפתרון, לדבריו, הוא בין השאר עידוד מקומות תעסוקה מרכזיים לצאת מחוץ לגבולות הצרים של גוש דן ושל הערים הגדולות. מקומות תעסוקה, בהם לא נדרשת נוכחות פיזית של העובדים, צריכים להשתמש בטכנולוגיות תקשורת עדכניות שיאפשרו לקשר עובדים מרוחקים.

עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל לשכת המסחר, קרא בוועידה לאוצר לעודד דרכים להוזלת כלי רכב חדשים עבור משקי הבית תוך ניצול עוד גביית המס מענף הרכב. לדבריו האיגוד מציע תוכנית "נטו רכב משפחתי" ולפיה כל משפחה שמנהל משק בית תהיה רשאית לרכוש רכב משפחתי במחיר של עד 131 אלף שקל בפטור ממע"מ, ולהחליף אותו אחת ל-6 שנים תוך שמירה על הפטור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully