וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטבע לא מודאגים מהאישור של Lek לאוגמנטין; זיסקינד: "מערך הכוחות לא ישתנה, כלל לא בטוח שלק תיכנס לשוק"

גתית פנקס

24.11.2002 / 20:06

ג'נווה רכשה השבוע את לק ובעקבות כך יש לה 2 אישורי FDA; מנהל הכספים של טבע: "כושר הייצור של לק אינו גדול; השאלה היא כיצד ג'נווה תצליח להיכנס לשוק מבלי להפר תקנות"



בטבע לא מרגישים לחץ מהעובדה שחברת Lek הסלובנית קיבלה את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לתרופת ה-Amoxicillin & Clavulanate Potassium - הגירסה הגנרית של האוגמנטין, שלה היו מכירות בגובה 2 מיליארד דולר במהלך השנה האחרונה. "זה לא מפתיע", אומר היום דן זיסקינד, מנהל הכספים הראשי של ענקית התרופות הגנריות הישראלית טבע. "מתחילת הדרך דיברנו על כך שידוע לנו על 4 חברות שיש להן גרסאות גנריות לתרופה הנמצאות באישור, ולק היא האחרונה בסדרה זו. בשלב זה לא ידוע לנו על חברות נוספות שהגישו את התרופה לאישור", הוא אומר.



שתי החברות האחרות, פרט לגלקסו סמית קליין - החברה האתית שפיתחה את התרופה, ולטבע, הן חברת ג'נווה - החטיבה הגנרית של נוברטיס, שקיבלה את האישור לפני כ-4 חודשים, וחברת רנבקסי ההודית, שלה אישור FDA מלפני כחודשיים. יחד עם זאת, הסטטוס של לק הוא מעניין מאחר שהחברה נרכשה לפני יומיים על ידי ג'נווה, כך שלכאורה (או שלא) יש לג'נווה שני אישורי FDA שמקורם בשתי חברות אחיות.



"אני לא מעריך שהאישור ישנה בצורה מיוחדת את מערך הכוחות", אומר זיסקינד, "ואני לא יכול להיות משוכנע שלק תמכור בכלל אוגמנטין. האם היא יכולה להתחרות בחברה אחרת שהיא אחותה? אני לא בטוח שזה הגיוני, ואם כן, מה יאמר על כך ה-FTC (רשות המסחר הפדרלית האמריקאית, המקבילה לרשות ההגבלים העסקיים, ג.פ). המקרה הזה הוא לא כמו כל חברה אחרת שמקבלת אישור אלא מורכב יותר".



רנבקסי אף היא אינה שחקנית בשוק על אף האישור שבידה, וזאת עקב חששותיה, כך נראה, מתביעה משפטית של החברה האתית גלקסו סמית קליין. על כן החברה ההודית נמנעת מלהיכנס לשוק, וכך נמצאות בו טבע וג'נווה, שלכל אחת מהן נתח שוק של כ-40%, לדברי זיסקינד, או 50% לג'נווה, כפי שהעריך קרדיט סוויס בסוף השבוע. לאור העובדה שג'נווה מיצתה את כושר התפוקה שלה, אומרים אנליסטים, היא פנתה לרכוש את לק כדי לנסות ולעבור אחוזים אלה.



"למיטב ידיעתי, כושר הייצור של לק אינו גדול", אומר זיסקינד, "ובכל מקרה עדיין יש בשוק מחסור של חומרי גלם שהוא אינו דבר שניתן לצמצם בטווח הקצר. אני מעריך שבשנה הבאה הפער ייסגר, וגם אם נהיה אז 4 חברות שמתחרות בשוק, עדיין מדובר במוצר גדול".



בדו"ח שפירסם בית ההשקעות קרדיט סוויס בסוף השבוע נכתב כי תרופת האוגמנטין עשויה להיות סיפור גדול יותר מכפי שהוערך מלכתחילה, וזאת על אף שטבע נכנסה לשוק אחרי ג'נווה. ומה לגבי מגבלות הייצור של טבע? "לשני הצדדים יש מגבלות ייצור - גם לנו וגם לג'נווה, שנובע ממחסור בחומרי גלם", אומר זיסקינד. "אנחנו רוכשים חומר גלם אחד ואת השני מייצרים בעצמנו בארה"ב, וג'נווה רוכשת את שניהם. כרגע המצב הוא שיש לנו מתחרה אחת בלבד".



האוגמנטין היא תרופה אנטיביוטית המשמשת לטיפול במגוון זיהומי אף, אוזן וגרון, וזיהומים בדרכי הנשימה. התרופה צפויה להוביל את טבע להכנסות של עד 300 מיליון דולר לשנה ורווח של 100 מיליון דולר לשנה.



בכל הנוגע למלחמת מחירים, זה עשוי להיות תסריט רחוק: עד כה, מחיר התרופה ירד ב-60%-66%, ואם יישאר מחסור הוא ימשיך להיות ברמות הללו. מאוחר יותר, בשנה הבאה, המחיר עשוי לרדת ב-10% נוספים, תלוי גם במספר המתחרים שיהיו בשוק. "השאלה העיקרית שתכריע כניסה או אי כניסה של לק לשוק היא כיצד ג'נווה תצליח להתמודד עם העובדה שיש לה שני אישורים, מבלי להפר את התקנות", מסכם זיסקינד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully