וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועה חדשה ברוטב חמוץ מתוק

דפנה מאור

21.11.2002 / 11:39

המניות החזקות ביותר השנה בנאסד"ק הן של הפורטלים הסיניים, שבקושי מצליחים לרשום רווח



נטאיז (סימול NTES) היא אחת המניות הטובות ביותר בנאסד"ק במונחי תשואה מתחילת השנה. עוד שתי מניות שהירוו את משקיעיהן נחת עם תשואות של מאות אחוזים הן Sohu ו-Sina. לשלושת השמות המצוינים כאן יש מכנה משותף ברור - הם שייכים לשלוש מפעילות של פורטלי תוכן סיניים. הצלחתה של נטאיז (חברה שבקושי הצליחה לעבור לרווח ברבעון השלישי, וגם זה בניכוי פריטים וכו') היתה כה רבה בשוק, עד ששווי השוק שלה עולה על שווי השוק של יונייטד איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם.



רק לפני חצי שנה נסחרו מניות NetEase ומתחרותיה בפחות מדולר. הן קיבלו התרעות מחיקה מהנאסד"ק, ואיכשהו, תוך פחות משני רבעונים הן הפכו ליקירות המשקיעים, למרות שכולן חברות דוט.קום. אמזון , קמעונאית האינטרנט המובילה, היתה גם מצטיינת בנאסד"ק, ונתנה תשואה של 112% מתחילת השנה.



האם גלגל המזל של חברות הדוט.קום התהפך ומאיר להן את פניו? לא בהכרח. הפורטל הגדול ביותר בעולם, יאהו , רשם תשואה של 1.4% בלבד, לשם השוואה. אולם תשואה זו אף עולה על תשואתו של הנאסד"ק, שנפל ב-27% מתחילת השנה.



למניות הדוט.קום האמריקאיות יש סיבה סבירה להצלחה בשוק - הן בין הבודדות ששרדו את הניעור האכזרי והכמעט-מוחלט שעבר על השוק. אמזון היא היום שחקנית של ממש בעולם הקמעונות האמריקאי, והיא הצליחה לחצוב לעצמה רווחיות קטנה אך הולכת ומתבססת. האחרות ששרדו עשויות ליהנות מהנישות שלהן.







אולם מה בדבר הפורטלים הסיניים? מה מקור ההצלחה הפנומנלית שלהם בשוק? בחינת התוצאות העסקיות שלהן מעוררות הרהורים על בועת דוט.קום חדשה, הפעם ברוטב חמוץ מתוק או בנוסח סצ'ואן.



שלושת החברות המוזכרות הונפקו לציבור במהלך שנת 2000, טרם התפכחותו של השוק מחלום האינטרנט. הן גייסו עשרות מיליוני דולרים, ואחרי כן נפלו עם כל השוק. נטאיז עצמה הושעתה מהמסחר למשך חצי שנה, וחזרה להיסחר רק בינואר השנה.



המודל העסקי של נטאיז מתבסס על תוכן ומסחר מקוון. כמו סינה וסוהו, היא מוכרת באתר האינטרנט שלה קבצים ותמונות ומאפשרת לשלוח הודעות SMS. וכאן נמצא מכרה הזהב הקטן שרואים המשקיעים. כלכלת סין היא אחת ממהירות הצמיחה בעולם, ושיעור החדירה של טכנולוגיות הסלולר והאינטרנט בה נמוך יחסית, ונמצא במגמת תנופה.

נטאיז, לדוגמה, דיווחה השבוע על רווח תפעולי של 3.3 מיליון דולר ברבעון השלישי. אולם למרבה צערה, הוצאות משפטיות ליישוב תביעה על דיווחים חשבונאיים לקויים אילצה אותה לצבוע באדום את השורה התחתונה, עם הפסד של 1.1 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסותיה ברבעון הוכפלו ל-9 מיליון דולר. נטאיז מבטיחה לשוב לרווחיות ברבעון הרביעי.



סוהו דיווחה החודש כי הגיעה לרווחיות רבעון אחד מוקדם מהצפוי. הרווח הצנוע - 112 אלף דולר, היה רווח נקי ואמיתי, והדיווח עליו הזניק את מניות המגזר.



סינה רשמה רבעון מוצלח כמעט באותה מידה, עם הפסד נקי של 559 אלף דולר לעומת 5.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. גידול של 71% בהכנסותיה הביא אותן ל-10.3 מיליון דולר.



ובכל זאת, יש הסבורים כי מצבו הכולל של עולם הדוט.קום לא מאפשר להעניק לפורטלים הסיניים את חסד הספק. הפורטלים הללו תלויים רבות בחברות הסלולר הסיניות, המשלמות להן כדי לפתח תוכן לשידור ברשת הסלולר - מקור הכנסה עבור המפעילות עצמן.



היום מקבלות נטאיז והאחרות 80% מהחיובים למשתמשים בטלפונים הסלולריים, אולם בעתיד הנתח שלהם עלול ליפול בלחץ חברות הסלולר, ועימו רווחיהן ושווי מניותיהן. בסופו של דבר, מכירת SMS ופיצ'פקעס וירטואליים למיליארד סינים עלולה להתגלות כתקווה קצת גדולה מדי עבור שווי השוק של סין.קום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully