וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווח מנותק מהמציאות

ערן גבאי

20.11.2002 / 17:46

מתב מציגה שיטה חשבונאית יצירתית שמבוססת על גילוי עתידות - מייפה את דו"חותיה ב-50 מיליון שקל מתוך ביטחון שמיזוג הכבלים קרוב; הרווח במתב, מסתבר, חשוב לניהול הכולל של עסקי דנקנר



פלאפון רשמה מס נדחה של כ-600 מיליון שקל בדו"חותיה לרבעון הרביעי של 2001 וצימצמה, עקב כך, את ההפסד הנקי השנתי שלה בכ-200 מיליון שקל. היום מצטרפת אליה חברת הכבלים מתב , שהנהלתה החליטה הרבעון שהיא רוצה לייפות את דו"חותיה ולרשום מס נדחה של 50 מיליון שקל.



מתב, שנהנתה ברבעון השני ממעבר חטוף לרווח נקי בעקבות מכירת מחצית ממניותיה בפרטנר להאצ'יסון, החליטה שהיא לא חוזרת לצד ההפסד בשורה התחתונה.



להבדיל מתבל - שדיווחה ברבעון הראשון של 2002 כי בנוסף על ההפסד הרגיל שלה היא תישא גם בהפסד של 52 מיליון שקל בגין מחיקת מס נדחה - במתב רוצים להראות שחברת הכבלים הקטנה מצליחה לנער מעליה את תדמית ההפסדים והשקיעה של תעשיית הכבלים.



איך עושים זאת? רושמים הטבת מס בהיקף של 50 מיליון שקל - בגין השתתפות עתידית של מס הכנסה ברווח עתידי של החברה - וחוזרים להציג רווח נקי, זה הרבעון השני ברציפות, של כ-9.4 מיליון שקל. מישהו במתב מעריך, כנראה, שהחברה תחזור להרוויח ברבעונים הקרובים על בסיס קבוע.



איך הגיעו במתב ל-50 מיליון שקל? למתב יש כ-500 מיליון שקל הפסדים צבורים, ובנטרול חברות כלולות, מדובר על סכום הגבוה במקצת מ-300 מיליון שקל. לטענת החברה, מדובר בהפסדים צבורים של כ-146 מיליון שקל, כך ש-36% מסכום זה איפשרו לחברה לרשום מס נדחה של 50 מיליון שקל ורווח נקי של כ-9 מיליון שקל, במקום הפסד הדומה להפסד לפני מס של החברה - 47 מיליון שקל.



בתהליך המיזוג יירשם לחברה רווח כתוצאה מהשוואת חובותיה לאלה של שותפותיה למיזוג - תבל וערוצי זהב. למתב חוב למנוי של כ-550 דולר בעוד חובות חברות הכבלים האחרות גבוהים במאות דולרים למנוי, ועל כן מתב צפויה לקבל כ-660 מיליון שקל מזומן כחלק מההסדר הבנקאי למיזוג חברות הכבלים.



"בתהליך המיזוג יהיה רווח ועל כן אנחנו יכולים להכיר בחלק מההפסד הצבור שלנו לצורך מס", אומרים במתב. "בזמן הנראה לעין ניתן יהיה להכיר ברווח", אומר עמית לוין, מנכ"ל מתב, שמביע ביטחון רב במיזוג הכבלים בקרוב.



עד כמה קרוב מיזוג הכבלים? בשלב זה אין לדעת. חברות הכבלים ממשיכות להפסיד כסף רב בכל יום שעובר בטרם המיזוג, אך ההסדר בתבל ממשיך להתמהמה, הבנקים לא ממהרים לסגור את הקצוות ועסוקים במלחמות יוקרה ביניהם, הנושים הבלתי מובטחים לא מעוניינים, בהכרח, במניות בחברת הכבלים הממוזגת וממשיכים לחפש אחרי מכשיר פיננסי שיבטיח את כספם, ומצבה של ערוצי זהב ממשיך להיפגע.



לכאורה, השחקנים השונים צריכים לדחוף לסיום מיזוג הכבלים עוד השנה על מנת לברוח מהצורך באישור מס חדש לעסקה, אך כעת נדמה שמועד סוף השנה פוספס - ומיזוג הכבלים ימשיך להתעכב במסדרונות בתי המשפט והבנקים.



על רקע מצב זה, מוזר עוד יותר הצורך של מתב להציג כבר הרבעון את רישום המס הנדחה. הרבה יותר מתקבל על הדעת היה אם החברה היתה מחליטה על רישום מס נדחה ברבעון המסיים את השנה, או דוחה אותו עד להשגת הסכם המיזוג בפועל.



אך ההערכה היא שבעלי המניות במתב, ואלה שמושכים בחוטי החברה כחלק מניהולם הכולל של עסקי משפחת דנקנר, רצו בהצגת הרווח הנקי כבר הרבעון, וחשוב היה להם להגדיל את ההון העצמי של מתב.



כמו כן, מן הראוי להזכיר שמתב החליפה באחרונה את רואה החשבון של החברה. לוין מכחיש שלצעד זה של רישום המס הנדחה הרבעון, היה חלק בהחלפת רואה החשבון של החברה.



בכל מקרה, בענף שבו הגעה לאיזון גולמי היא סיבה טובה לאופטימיות, מוזר לשמוע על שימוש ברישום מס נדחה. הבנקים הם השולטים היום בענף הטלוויזיה הרב ערוצית, וקשה להאמין שמשחקי חשבונאות יקדמו במשהו אינטרסים של בעלי מניות בכבלים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully