וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס מכחיש האשמות כי הקצה ללקוחות מועדפים מניות שלא כדין

דפנה מאור

25.11.2002 / 12:01

"סאנדיי טיימס" פירסם אי-מיילים של אנליסטים שמראים כי הבנק המליץ על מניות טלקום למרות שהאמין כי המגזר בקריסה

גולדמן סאקס הכחיש דיווחים של "סאנדיי טיימס" לפיהם היקצה מניות בהנפקות לבכירים בחברות בריטיות אשר נמנו על לקוחותיו הגדולים. כמו כן ציטט העיתון הבריטי תכתובת אי-מייל בין שני אנליסטים של גולדמן סאקס, ממנה עשוי להשתמע כי המלצות הקנייה של בנק ההשקעות הטעו את המשקיעים והיו נגועות במשוא פנים.

"סאנדיי טיימס" טען כי גולדמן היקצה לשני אנשי עסקים איריים מניות בהנפקה של בוקהם טכנולוג'י באפריל 2000, במהלך המכונה "ספינינג". נוהג זה איננו בלתי חוקי בבריטניה, אולם הוא ספג ביקורת עזה בארה"ב, ובנקי ההשקעות הגדולים נמצאים תחת חקירה שעלולה להביא לתביעה של הרשויות הפדרליות.

לפי הדיווח של "סאנדיי טיימס" מכרו 2 הבכירים את מניותיהם תוך שבועות ספורים אחרי ההנפקה וגרפו מאות אלפי דולרים ברווחים.

גולדמן הגיב באמרו כי הקצאת ההנפקות היתה נאותה וכי האשמותיו של העיתון אינן מבוססות. דובר גולדמן טען כי המניות שנמכרו לא הוקצו לאותם אנשים על ידי גולדמן, וכי הבנק כלל לא היקצה להם מניות בהנפקה של בוקהם.

אנליסטים של גולדמן צוטטו במאמר כמותחים ביקורת על ענף הטלקום. לדברי ג'יימס גולוב ופרנק גוברנאלי, מגזר הטלקום היה נמצא בקריסה מזה חודשים בעת ההתכתבות, באוגוסט 2000, למרות שבו בעת נמצאו רוב חברות הטלקום ברשימת המניות המומלצות של גולדמן סאקס. גוברנאלי, לפי ה"טיימס", אמר כי מצב זה מגוחך.

דובר גולדמן אמר כי הדברים הוצאו מהקשרם.

שתי ההאשמות - ספינינג ומחקר מוטה - נמצאות במרכזה של חקירה מקפת שעורכות הרשויות בארה"ב. השבוע צפוי התובע הכללי של מדינת ניו יורק להכריז על הסכם ליישוב תביעות נגד מרבית בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב, ולפי הערכות הוא עשוי להטיל קנסות שיגיעו לסך מיליארד דולר על הבנקים.

השנה שילם מריל לינץ' 100 מיליון דולר בקנסות על פרסום מחקר מוטה אשר הטעה את המשקיעים, לאחר שנחשפו אי-מיילים של האנליסטים שלו, שהראו כי המליצו על חברות מתוך כוונה להשיג עסקות חיתום עבור הבנק, ולא בשל ערכן למשקיעים.

רשות ני"ע והתובע הכללי של ניו יורק אף שוקלים להטיל איסור על בנקי השקעות לעסוק ב"ספינינג". בחקירות שנערכו על ידי הרשויות הפדרליות ובתי הנבחרים התגלה כי בנקים כמו גולדמן סאקס וסלומון סמית ברני היקצו מניות רבות למנהלים בכירים בחברות עימן רצו קשרי חיתום.

בין הבכירים שנהנו מטובת ההנאה היו מנכ"לית אי-ביי מג ויטמן, מייסד יאהו ג'רי יאנג, ומנהלים מאנרון, וורלדקום, גלובל קרוסינג וטייקו. הקצאת המניות הסבה רווחים גדולים למנהלים אלו, בזכות מימוש מניות במהלך הגאות בשוק של שלהי שנות ה-90. אותן חברות שמנהליהן קיבלו הקצאות גדולות היו לקוחות גדולים של בנקי ההשקעות ושילמו עמלות ענק על הנפקות, גיוסים ועסקות רכישה.

רשות ני"ע בבריטניה אמרה כי תבדוק את החומר החדש שנחשף לגבי גולדמן סאקס במסגרת חקירה המתקיימת בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully