וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: הממשלה החדשה תיאלץ לבצע קיצוץ בתקציב 2003 על מנת למנוע חריגה מיעד הגירעון

ליאור כגן

25.11.2002 / 17:17

דוד קליין: נמשכת העלייה בפרמיית הסיכון שמייחסים השווקים הבינלאומיים למשק הישראלי - המרווח בין אג"ח ישראלית לאג"ח של ממשלת ארה"ב עלה ל-2.5%



"התקציב לשנת 2003, שאושר בקריאה ראשונה בכנסת, נראה עתה מבוסס על הערכת יתר באומדן ההכנסות והערכת חסר בתחום הוצאות, דבר שעלול להתבטא בגירעון גדול מהמתוכנן ועלייה נוספת בריבית לטווח ארוך", כך כותב היום נגיד בנק ישראל, דוד קליין, בהודעה על התוכנית המוניטרית לחודש דצמבר בה נקבע כי הריבית תישאר ללא שינוי ברמה של 9.1%.



לדברי קליין, כדי למנוע את העלייה בריבית לטווח ארוך יהיה צורך בעדכון משמעותי בתקציב עם הקמת הממשלה החדשה. קליין מציין כי ספקנות המשקיעים לגבי מידת הריסון הפיסקלי, ואי ודאות לגבי היקפו של הגירעון השנה ובשנה הבאה, באים לידי ביטוי בתשואות בשוק ההון על איגרות חוב מסוג שחר אשר חזרו לרמה הגבוהה של 11.7% לאחר שירדו כבר ל-9.3% בחודשים יולי ואוגוסט השנה.



בבנק ישראל מדגישים, כי משמעת פיסקלית וחתירה לתוואי יורד של גירעון ממשלתי ושל משקל החוב
בתוצר הם תנאי הכרחי לזמינות האשראי במשק, לירידה בריבית לטווח ארוך על איגרות החוב הממשלתיות, ובעקבותיה לירידת הריבית על אשראי להשקעות ולמשכנתאות, החשובים לחידוש
הצמיחה ולעידוד התעסוקה.



בבנק ישראל מוסיפים, כי למרות הייסוף בשער החליפין מאז יוני השנה, קיימת עדיין אי ודאות רבה
בשוק מטבע חוץ. הדבר מתבטא בתנודתיות גדולה יותר בשער החליפין המשתקפת ברמה גבוהה יחסית
של סטיית התקן הגלומה באופציות שקל-דולר שמנפיק בנק ישראל, המודדת את סיכון שער החליפין
בשוק המקומי (סטיית התקן הגיעה לרמה של 8% לעומת 4% בשנת 2001).



כמו כן בולטת עלייה מתמשכת בפרמיית הסיכון שמייחסים השווקים הבינלאומיים למשק הישראלי, הנמדדת על פי המרווח על איגרות החוב הממשלתיות הנסחרות בחו"ל (לעומת הריבית שמשלמת ממשלת ארצות הברית). כך נמצא כי לטווח של 10 שנים המשיך המרווח לעלות והגיע ל-2.5%, לעומת כ-1.7% בחודש יולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully