וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 26.5% מבעלי העסקים בישראל הן נשים - למה זה קרה?

20.2.2018 / 10:11

סקר שערכה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מעלה כי פחות נשים רוצות להקים עסק עצמאי מאשר גברים ומי שרוצה - עושה זאת בפחות מקרים מאשר הגברים. מה גורם לפער ומה עושים כדי לצמצם אותו?

עריכה: ניר חן.

(בווידאו: איפה הכי משתלם לפתוח עסק בארץ?)

31% מהנשים שקלו או נמצאות בתהליך של הקמת עסק עצמאי או מעבר משכירות לפרילסנריות, זאת לעומת 41% מהגברים הנמצאים באותו תהליך - כך עולה מסקר שערכה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה לקראת כנס היזמות ''מחוברות לעסקים'' שנערך היום (שלישי). כאשר נשאלו הנסקרים על רמת המוטיבציה שלהם להקים עסק, ענו 43% מהנשים כי הן מעוניינות בהקמת עסק - לעומת 54% מהגברים.

מהסקר, שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 1,000 נשאלים מעל גיל 18, עולה כי גם כאשר נכנסות הנשים לשלבי הקמת העסק - הן מתייאשות לרוב לפני הגברים. 42% מהנשים העידו כי חשבו על רעיון להקמת עסק, מתוכן רק 38% ערכו בדיקת היתכנות ורק 34% הקימו את העסק בפועל. לעומתן, השיבו 51% מהגברים כי חשבו על הקמת עסק, מתוכם 53% ערכו בדיקת היתכנות ו-40% הקימו את העסק.

בתשובה לשאלה מהם התמריצים לפתיחת עסק עצמאי, ענו 56% כי היכולת להרוויח יותר היא התמריץ העיקרי. גמישות בשעות העבודה צויינה כתמריץ בידי 49% מהנשאלים; ואילו מקסום רווח אישי ולא רווח לבעל העסק צויין כתמריץ בידי 40% מהנשאלים. עם זאת, שעות העבודה הגמישות היו התמריץ העיקרי עבור הנשים - 56% מהן ציינו אותן כתמריץ המרכזי.

לאיזה שלב הגעתם בהקמת העסק. עיבוד תמונה
לאיזה שלב בפתיחת העסק הגיעו הגברים והנשים/עיבוד תמונה

הקושי העיקרי - שיווק

למרות ההבדלים בתשובות, סבורים רוב הנשאלים כי אין לנשים קשיים שאין לגברים בפתיחה וניהול של עסקים עצמאיים

ומה מונע מהנשאלים להקים עסק? אובדן ההכנסה הקבועה צוין כחסם הראשי על ידי 57% מהנשאלים, כישלון העסק צוין על ידי 43% מהנשאלים, הפסד ההשקעה על ידי 42% ואילו התחרות הקשה צוינה על ידי 28% מהנשאלים. נשים ציינו את הפחד מאובדן הכנסה כגורם המרכזי בשיעור גבוה יותר מאשר הגברים - 60% ציינו זאת כחסם מרכזי לעומת 54% מהגברים.

עוד חסמים שנשים ציינו בשיעור גבוה יותר מגברים: חוסר ניסיון בשיווק עצמי (28% מנהשים לעומת 21% מהגברים) וחוסר בידע פיננסי (22% מהנשים לעומת 17% מהגברים).

הקושי המרכזי של נשים בניהול העסק, לפי הסקר, הוא השיווק והשגת הלקוחות - 63% מהנשים ציינו קושי זה כקושי העיקרי. השיווק הוא קושי גם בעיני הגברים, אם כי במידה מועטה יותר מאשר בעיני הנשים - 24% מהגברים ציינו אותו כקושי עיקרי. 46% מהגברים ציינו קשיים כלכליים כקושי המרכזי לעומת 19% מהנשים בלבד ורק 14% מהנשים ראו במחוייבות לגידול הילדים קושי עיקרי שלהן בניהול העסק. כ-20% מהגברים טענו שאין להם קשיים כלל בניהול העסק - נשים לא השיבו תשובה זו כלל.

למרות ההבדלים בתשובות, סבורים רוב הנשאלים כי אין לנשים קשיים שאין לגברים בפתיחה וניהול של עסקים עצמאיים. 84% מהגברים ו-69% מהנשים סברו כך.

איזה קשיים עומדים בפניך בניהול העסק?. עיבוד תמונה
הקשיים בפתיחת וניהול העסק/עיבוד תמונה

חצי מבעלות העסקים - אקדמאיות

נשים עוסקות בעיקר בתחום השירותים המקצועיים - 32%, המסחר - 17%, שירותים אחרים ואישיים - 16% ורק 7% בעלות עסקים עצמאיים בתחום הבינוי והנדל"ן ו-2% בתחום התעשייה

על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2015, הנשים הן רק 26.5% מבעלי העסקים הקטנים בישראל. כמחצית מהנשים בעלות עסק עצמאי הן בעלות תואר אקדמי, זאת לעומת 30% בלבד בקרב הגברים בעלי העסקים. נשים עוסקות בעיקר בתחום השירותים המקצועיים - 32%, המסחר - 17%, שירותים אחרים ואישיים - 16% ורק 7% בעלות עסקים עצמאיים בתחום הבינוי והנדל"ן ו-2% בתחום התעשייה. במגזר הערבי, נשים מובילות בענף המסחר הסיטונאי והקמעונאי ותיקון כלי רכב מנועיים; ובמגזר היהודי מובילות הנשים עם עסקים עצמאיים בענף שירותי הבריאות, הרווחה והסעד.

לדברי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, "בשנים האחרונות נשים מובילות בהצלחה רבה, כמנהלות שכירות, ארגונים חשובים ומשמעותיים במשק במגוון תחומים, אבל הרבה פחות נוכחות ביזמות עסקית - ובוודאי בפער משמעותי מחלקן באוכלוסייה. צמצום פערים בשיעור השתתפותן של נשים ביזמות הוא הכרחי לצמיחת המשק".

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, הוסיף כי "נשים מהוות כוח מרכזי וחשוב בשוק העבודה בישראל, גם בעסקים קטנים ובינוניים, בכלל המגזרים, הענפים והתחומים העסקיים השונים. עם זאת, נוכחותן בתחום היזמות והעסקים עדיין לא נמצאת בשיעור חלקן באוכלוסייה. לכן, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים פועלת למתן כלים שונים כדי להגדיל את חלקן. כך למשל, מיזם SAWA עבור נשים בדואיות בנגב המתקשות לגייס אשראי בנקאי, במסגרתו הוקמו קרנות אשראי שונות לעסקים קטנים ובינוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully