וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא עמלה: אפליקציית המוניות החדשה תוזיל את הנסיעה במוניות?

23.2.2018 / 0:00

המודל העסקי של RAXI, המקשרת בין נהגי מוניות פנויים ללקוחות, עוד לא ברור - והאפליקציה עצמה סובלת מבאגים המאפיינים כל תקופת הרצה. למרות זאת, היזם אבי בר יהודה מתעקש: התוכנה הפשוטה שפיתח היא רק ההתחלה

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: אפליקציית המוניות החדשה - RAXI)

שעת בוקר מאוחרת מצפון לירקון, התנועה זורמת בכבישים ואין גשם. זמן מושלם לתפוס מונית העירה. אפליקציית גט הוותיקה מדווחת לי שיש באזור שלוש מוניות המשוטטות ברחובות הסמוכים, ממתינות לקריאה. מגע במסך ואחד הנהגים מתחייב לזמן הגעה של חמש דקות.

ליוסי יש סקודה, והוא בדרך, אבל אני מבטל. רק לפני יומיים הסביר לי מצי שבתאי, יו"ר ארגון נהגי המוניות, שמבחינתו האפליקציה הכי טובה היא רקסי (RAXI). רקסי הושקה השבוע לקול מחיאות כפיים של כמאה בעלי מוניות במהלך ארוחת בוקר רבת משתתפים עתירת קלוריות. בניגוד לגט, זו אפליקציה חינמית. כלומר, חינמית לבעל המונית.

הנהגים בשירות גט משלמים לחברה עמלת מינימום של 1,100 שקל לחודש תמורת החיבור לנוסעים. רקסי מתווכת בין נוסעים לנהגים ללא עמלה. החשבון פשוט: כל נהג מונית יעדיף לאסוף נוסע שמשלם לו ישירות, על פני נסיעה שתחייב אותו להתחלק בתשלום עם בעלי האפליקציה.

RAXI רקסי. RAXI,
עוד אין הרבה נהגים מחוברים - אפליקציית רקסי/RAXI

לא למהר להספיד

קיימת אפשרות ריאלית שנהגים המשתמשים ברקסי ומעוניינים להגביר את השימוש באפליקציה החינמית, יתחלקו עם הנוסעים בעמלת גט שהם חוסכים

אז אני מחליף לרקסי של מצי. האיתור איטי והאפליקציה לא מגלה לי כמה נהגים מחוברים יש באזור. איטיות התגובה מלמדת על כך שאין רבים. לאחר שתי דקות חיפוש, מגיב הנהג אבי, שמתחייב להגעה תוך שש דקות. מספר הטויוטה יאריס שלו מופיע על המסך אולם לאחר שניות מספר מודיעה האפליקציה שהנהג לא זמין. המתנה נוספת מעלה את דוד בעל הקיה. דוד אמור להגיע מרחוק יחסית והאפליקציה מתחייבת ל-12 דקות. לאחר שלוש דקות המתנה מודיעה האפליקציה שגם דוד לא זמין. האפליקציה משתדלת למצוא מונית אחרת, אבל הזמן אזל. מונית גט מחליקה לידי. צביקה, בעל פולקסוואגן, לא שמע עדיין על רקסי. הוא מקבל בשמחה גם כרטיס אשראי.

לא צריך למהר ולהספיד את האפליקציה החדשה. לכל אפליקציה חדשה יש תקופת הרצה עם באגים מעצבנים. במקרה הזה אפשר להניח שיעבור זמן מה עד שכל נהג מונית יוריד ויכניס לשימוש את האפליקציה, שיכולה לפעול במקביל לשירות גט. בתנאים מסוימים עשויה האפליקציה החדשה אף להוריד את מחירי השימוש במוניות. המחירים נתונים אמנם לפיקוח ממשלתי, אבל אין כל איסור על הנהגים לגבות מחיר נמוך מהמחירון. קיימת אפשרות ריאלית שנהגים המשתמשים ברקסי ומעוניינים להגביר את השימוש באפליקציה החינמית, יתחלקו עם הנוסעים בעמלת גט שהם חוסכים.

נהגי מוניות יהודים בירושלים, דואגים כי יחשבו שהם ערבים לאור המצב הבטחוני. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
רקסי היא אפליקציה בלבד, ואינה מספקת יותר מקישור בין לקוח המחפש מונית אקראית לנהג המעוניין בעבודה/נועם מושקוביץ

לא מתחרה בגט

"באו אלי נהגי המוניות בישראל ושכנעו אותי להשיק קודם בישראל. ללקוחות בישראל יש דרישות גבוהות מאד. הבנתי שאם נצליח בישראל, נוכל להצליח בכל העולם"

בעוד שרקסי נראית כמתחרה ישירה גט או אובר, טוען יזם האפליקציה, אבי בר יהודה, שאין לו כל כוונה להתחרות בהן. גט ואובר הן חברות לוגיסטיקה המפעילות מערך מורכב של ניהול ושיווק מערכות תחבורה. יש להן מערכות ניהול כוח אדם, שיווק ושירות לקוחות. הן עושות עסקאות מורכבות עם לקוחות מוסדיים קבועים, שירותי שליחויות ועוד. רקסי היא אפליקציה בלבד, ואינה מספקת יותר מקישור בין לקוח המחפש מונית אקראית לנהג המעוניין בעבודה.

בר יהודה אינו חדש בעולם העסקים. הוא בן 61, מהנדס מכונות בהשכלתו ומאחוריו שנים ארוכות של יזמות ופיתוח תוכנות מתקדמות בתחום הלוגיסטיקה. חברות התוכנה קיו פלואו שבשליטתו עוסקות בעיקר בניהול תורים: הוא מספק מערכות ניהול תורים לקופות חולים, לחדרי ניתוח ועוד. אחד הפיתוחים הפופולריים שלו היא אפליקציית "מיי ויזיט" - המאפשרת לתאם מראש תור למקומות שונים, כמו סוכנויות דואר. לדבריו זכתה האפליקציה לכמיליון הורדות.

בעוד שבר יהודה נדיב מאד בפרטים צבעוניים על עברו (יליד עירק, מתפרנס ומפרנס את משפחתו בעבודות מזדמנות מגיל 14, יועץ לשעבר של שר התקשורת גד יעקבי) הוא משתתק כאשר הוא מתבקש להסביר מי הם המתחרים האמתיים שהוא רואה מולו, מה המודל העסקי של רקסי, או במילים פשוטות - כיצד הוא מתכוון להרוויח כסף מהאפליקציה החינמית שפיתח.

"המטרה שלי היא בכלל לא נהגי המוניות שמרוויחים מרקסי, אלא הנוסעים", הוא אומר. "אנחנו מתכוונים להציע להם כל מיני שירותים, אבל אני לא מעוניין לחשוף את הפרטים עדיין" . רקסי, כך נראה, היא בלון ניסוי קטן לקראת יוזמה עסקית חובקת עולם בסדר גודל של מאות מיליוני דולרים.

לדברי בר יהודה, הוא התכוון להשיק בכלל את האפליקציה בחו"ל, כנראה במיאמי פלורידה, שם יש לחברת התוכנה שלו משרדים. "אבל באו אלי נהגי המוניות בישראל ושכנעו אותי להשיק קודם בישראל. ללקוחות בישראל יש דרישות גבוהות מאד. הבנתי שאם נצליח בישראל, נוכל להצליח בכל העולם", הוא מסביר. לבר יהודה יש תכניות גדולות. "רקסי היא תוכנה פשוטה יחסית למה שעשינו עד כה. עבדנו עליה שלוש שנים והשקעתי כמה מיליוני דולרים, אבל זו רק ההתחלה" . הוא מספר שכדי להקים את העסק שהוא מתכוון לבסס על האפליקציה שלו, הוא צריך לגייס 250 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים.

אם תצליחו לתפוס מונית רקסי ביום חורף שמשי, זה עשוי להצליח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully