וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יכולים נהגי האוטובוסים להתמודד עם אלימות מצד הנוסעים

תם פרומוביץ

10.4.2018 / 8:00

נהגי אוטובוס מתמודדים פעמים רבות עם תקיפות אלימות מצד נוסעים עקב ויכוחים שונים או אף על רקע גזעני. מה יכול הנהג הנפגע לעשות במקרה של תקיפה כזו. מדריך

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח מהבורסה בת"א למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

בחודשים האחרונים חלה עלייה בהיקף האלימות, הן המילולית והן הפיזית, המופנית כלפי נהגי אוטובוס. בחלק ניכר מהמקרים מדובר באלימות על רקע גזעני - כשליש מנהגי באוטובוס בחברות האוטובוס הפרטיות (שאינן אגד ודן) אינם יהודים.

לצד מקרי הגזענות מופיעים מקרי אלימות כלליים כנגד נהגים שמסרבים לעצור בתחנות שלא מופיעות במסלול הנסיעה ומסרבים בעצם לסכן את הנוסעים, ומריבות על תשלומי עודף המסתיימות בתקיפת הנהג. מקרים רבים אף מסתיימים באשפוז הנהג. למותר לציין כי כל תקיפה כזו מסכנת את נוסעי האוטובוס ואת נוסעי כלי הרכב הנוסעים בקרבתו. הבעייה מתגברת במהלך סופי השבוע וחגים (במיוחד יום העצמאות שבו כידוע פועלת תחבורה ציבורית כסדרה) בהם מתאפשר לבני נוער לצאת עד מאוחר, להשתמש בקווי הלילה ולבצע "מעשי קונדס" כלפי נהגים. סירוב לשלם, קללות ונאצות ותקיפת נהגים בסיום משמרת הן עניין שבשגרה.
איגוד נהגי התחבורה בכוח לעובדים, אסף מספר כלים הכרחיים להתמודדות נהגים במצבי קיצון אלה.

השקת האוטובוסים החשמליים בחיפה 7 באוגוסט 2017. ערן גילוורג, מערכת וואלה!
אוטובוסים/מערכת וואלה!, ערן גילוורג

1. לקיחת האוטובוס לתחנת משטרה במקרה של התפרעות - נהגים רבים חוששים כי עימות עם נוסע תוקף ייתקל בדרישת הנוסעים לסיום מהיר של העימות בכדי שלא לפגוע בסדר יומם. אך נהג מאויים לא מרוכז בעבודתו בכביש. נהג הנדרש להוריד נוסעים לבקשתם שלא כחוק מסכן אותם ואת רישיונו. על כן לפי תקנות התעבורה, יכול הנהג להוביל את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה. סביר כי עצם האיום ירתיע נוסעים תוקפניים.

2. לתעד, לתעד, לתעד - מאחר ואין לדעת אף פעם מתי תותקף ומאחר ובמקרים מסוימים דווקא התוקף הקדים להגיש תלונה, לטענתו בשל שירות לקוי, חשוב בקווים המועדים לפורענות לדרוש מחברת האוטובוסים התקנת מצלמה על לוח המכוונים. העלויות בהתקנה זו זניחות ביחס לנזק האפשרי. אם הרכב נעצר בשל עימות עם נוסעים, או עם נהגים בכלי רכב אחרים (מבין מקרי האלימות הפיזית בין נהגים קיים שיעור גבוה של תקיפת נהגי אוטובוס) חשוב לצלם את האירוע באמצעות הטלפון הנייד - כדאי לזכור כי גם אם אין תמונה בכלל, יש לצילום ערך בזכות השמע.

3. מפת ההתפרעויות - בראשית כל הקלטה חשוב לציין יום שעה ומקום. כדאי להקים קבוצת וואטסאפ ייעודית לנהגים ולרכז את הרחובות והשעות המועדים לפורענות . לרוב, אין מדובר בצירופי מקרים אלא מקום מפגש לכנופיות נערים/פעילי ימין קיצוניים וכו'.

ארגון העובדים מחויב לסייע

במקרה של תקיפה על רקע גזעני מומלץ לפנות ל"מרכז לנפגעי גזענות" אשר יסייעו בייצוג משפטי מול המשטרה וכן למיצוי החוק עם התוקף

4. מעורבות ארגון העובדים - בחלק מחברות התחבורה הציבורית יש לעובדים וועד עובדים. לאחרונה נפוצה שמועה לפיה יכול ארגון העובדים לסייע לנהגים רק בעימותים המתפתחים בתוך האוטובוסים, בטענה כי מחוץ לאוטובוס אין המותקף נהג מקצועי אלא אזרח. הדבר לא נכון. ארגון העובדים מחוייב לעמוד לצד העובדים בכל פגיעה פיזית בעת מילוי תפקידו. דרשו מארגון העובדים שיתלוו אליכם להגשת תלונה במשטרה. ייתכן שתהיו נסערים או בלתי כשירים פיזית לעשות זאת לבדכם. בנוסף דרשו הוצאת מכתב רשמי להנהלת החברה בדרישה לטיפולה בעניין.

5. קווי לילה - ימי חמישי בערב, הפכו לימים מועדים לפורענות מצד נהגים. צעירים שיכורים משתמשים בשירותי האוטובוס, מסבים נזק לאוטובוס ולעתים גם לנהג. בתקופת החגים מתרחב השימוש בקווי הלילה גם לתוך ערבי השבוע. הקווים נפוצים במיוחד בין יישובי ספר לערים הגדולות (תל אביב וירושלים בעיקר). במידה ומתבצעת פגיעה כזו, מומלץ לפנות בכתב לראשי המועצות ולהתריע על הבעיה. פניות כאלה נענות. לרוב ירצו ראשי המועצות להימנע מתלונות כנגד היישוב שעלולות להביא לביטול הקווים, או לפרסום שלילי.

6. במקרה של תקיפה על רקע גזעני מומלץ לפנות ל"מרכז לנפגעי גזענות" אשר יסייעו בייצוג משפטי מול המשטרה וכן למיצוי החוק עם התוקף. אין סיבה להשאיר את מקרה התקיפה חסוי, בכל תוקף יש לטפל.

הכותב הוא רכז ענף תחבורה ציבורית בכוח לעובדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully