וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום לביה"ד: שיעורי העמלות הצולבות בין חברות הויזה יקבעו על ידי גוף אובייקטיווי

אמיר הלמר

26.11.2002 / 12:18

חברות הויזה הגישו לביה"ד להגבלים עסקיים בקשה לאשר להם הסדר כובל בנושא שיעור העמלות הצולבות ומבקשות ששיעור העמלה הצולבת יעמוד על 1.8%; שטרום מתנגד לשיעור העמלה



אתמול הגיש הממונה על ההגבלים עסקיים את עמדתו בעניין שאלת שיעור העמלה הצולבת הראוי לשרור בין חברות הויזה. העמדה הוגשה במסגרת הליך המתנהל בבית הדין להגבלים עסקיים לאישור הסדר כובל שבין חברות הויזה.



עמדת הממונה היא כי יש לקבוע את העמלות הצולבות בהתאם לרכיבי העלות הכרוכים בהבטחת התשלום, ולפיהם בלבד. כן המליץ הממונה כי שיעורי העמלה ייקבעו על ידי גוף עצמאי ואובייקטיבי, ויפורסמו ברבים. באשר לקטגוריות עמלה שונות לפי בתי עסק ציין שטרום כי אלה ייקבעו במקרים חריגים בלבד.



ההסדר הכובל שבין חברות הויזה מבטיח קיומה של קישוריות בסליקה. מכוח הסדר זה יכולה כ.א.ל למשל להציע לבתי עסק שירותי סליקה מלאים - הן של כרטיסים שהונפקו על ידה והן על ידי כרטיסים שהונפקו על ידי גורמים אחרים. בדומה, מאפשר ההסדר ללאומי קארד להציע לבתי עסק שירותי סליקה מלאים, גם של כרטיסים שהונפקו על ידי כ.א.ל.



הסדר הסליקה הצולבת כולל גם הסכמה לתשלום עמלה צולבת בין הסולקים של כרטיסי ויזה למנפיקי הכרטיסים. העמלה הצולבת משפיעה על שיעור עמלת בית העסק הנגבית - מאחר שהיא משמשת, ככלל, מחיר רצפה לעמלת בית העסק. שיעור זה נקבע באופן מתואם על ידי המתחרים בשוק הויזה. על כן, מהווה הסדר הסליקה הצולבת הסדר כובל. חברות הויזה הגישו עוד ביום 6 בספטמבר 2001 בקשה לאישור הסדר כובל לבית הדין במסגרתה הגישו חוות דעת לפיהן על העמלה הצולבת להיות בשיעור של 1.8%. עמלה זו אינה מוסכמת על הממונה.



הממונה, מנגד, ממליץ כי תיערך בדיקה על ידי מומחה שימונה על ידי בית הדין לגבי יישום ההחלטות הללו בתנאי מדינת ישראל והעלויות הנהוגות בה. לגישתו, העמלה הצולבת תיקבע בהתאם לעלויות הנובעות מהבטחת התשלום ומהשירותים הכרוכים בה. עלויות אלה יהיו הקריטריון המרכזי לקביעת שיעור העמלה, ודיפרנציאציה בעמלות תיגזר מהבדלים בעלויות האמורות. רכיבי העלויות ייקבעו לאחר שהמבקשות יציגו תשתית עובדתית מספקת לשם כך. חישוב מדויק של שיעור העמלה ייעשה על ידי גוף עצמאי ואובייקטיווי שימונה על ידי בית הדין.



עוד טוען הממונה כי את שיעורי העמלה הצולבת שייקבעו, יש לפרסם ברבים וכי קטגוריות שונות לעמלה צולבת לפי בתי עסק ייקבעו במקרים חריגים בלבד. בנוסף קובע שטרום כי יש להפחית את העמלה הצולבת באופן הדרגתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully