וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 מיליארד שקלים הם רק ההתחלה: השקעות המדינה שיפריחו את הנגב

14.3.2018 / 8:02

"מצוינגב" מעודד מצוינות בחינוך, "ביזבנגב" תומך בעסקים הקטנים, הטבות בדיור למשפחות צעירות ומיפוי הרחובות בפזורה הבדואית כצעד ראשון לשיפור השירותים עבורם. לרגל ועידת הנגב, מפרט השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, את הדרך לשים את הנגב במרכז

בנייה בדימונה. מרץ 2017. ראובן קסטרו
לאחר שנים של דמעות ויזע הפריחו העולים משנות ה-50 את השממה. דימונה (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

שני ילדים בני אותו הגיל, שניהם עולים לכיתה א' והם אפילו חולקים שם משותף, אך תהום פעורה ביניהם - הילד משה ממרכז הארץ והילד משה מהנגב לא חולקים נתוני פתיחה שווים. זאת עובדה והיא כואבת.

אך כשכואב מטפלים, ועל בסיס הכאב של פערי מעמדות בין מרכז לפריפריה אני מנתב את מדיניותי, והכל כדי לגרום לכך שמשה ומשה יגיעו יחד לרמזור לקראת עתיד מבטיח.

גל העלייה הגדול של שנות ה-50 הביא איתו כמות גדולה של יהודים, מרביתם יוצאי צפון אפריקה, שהופנו ישירות לנגב הצחיח, ולאחר שנים של דמעות ויזע הפריחו את השממה. בשיח הישראלי ההתייחסות לעליית יהודי המזרח, יהודי צפון אפריקה, היא כאל מעמסה, כאל קבוצה שהייתה עול ויצרה מתחים. אבל הסיפור המלא, זה שמספר את העובדה שיהדות צפון אפריקה הייתה זו שאכלסה את השטחים שישראל הייתה זקוקה להם כלכלית וביטחונית, לא מסופר.

אני מודה לשרת המשפטים איילת שקד שנענתה לפנייתי, ובעקבות הסדרה "סאלח, פה זה ארץ ישראל" הורתה לפתוח את כל הפרוטוקולים שנכתבו בשנות ה-50, שבהם הוחלט לפזר את העולים מצפון אפריקה הרחק לפריפריה בדרום ובצפון. חשיפת האמת היא חובתנו לעולים.

בשנת 1949, בעקבות הסכמי רודוס, חזר הנגב, בו התהלכו אבותינו לפני אלפי שנים, לריבונות ישראלית. היום אנחנו מציינים את מחויבותינו לפיתוח הנגב, אותו השגנו בעמל רב, ולצמצום הפערים עם מרכז הארץ.

בשטח המתפרש על כ-60% משטחה של מדינת ישראל וחיים בו 8% מתושבי מדינת ישראל, עלינו להשקיע רבות כדי להביא להתיישבות של עוד מאות אלפי אנשים בנגב, כפי שאנחנו אכן עושים.

קריית ההדרכה, עיר הבה"דים, נגב. אוגוסט 2016. דובר צה"ל
אפשרויות תעסוקה ושדרוג התשתיות והשירותים בנגב. עיר הבה"דים (צילום: דובר צה"ל)/דובר צה"ל

מדינת ישראל משקיעה 50 מיליארד שקלים בפרויקטים הרבים אותם היא מקדמת בנגב, עדות למחויבות הבלתי מתפשרת שלה לאזור. בתוך כך, אנו במשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל מניעים תהליך משותף של רשויות מקומיות בנגב, משרדי ממשלה, עמותות ומגזר עסקי, לטובת מיצוי ההזדמנות האזוריות שבמעבר צה"ל לנגב. מעבר הבסיסים דרומה יוביל למעבר של עשרות אלפי אנשי צבא לדרום, יפתח עוד אפשרויות תעסוקה וישדרג את התשתיות והשירותים בנגב.

פרויקט "מצוינגב", נועד לעודד את המצוינות בחינוך ולפתח תכניות מקומיות ואזוריות. נהנו מהתכנית כבר מעל ל-150 אלף תלמידים, שזכו להיחשף לתכניות איכותיות כמו מדעים, רובוטיקה ואומנות. תכנית yschool"" מאפשרת תלמידים ללמוד למקצועות הבגרות באמצעות תשתיות טכנולוגיות מתקדמות; במסגרת התוכנית משתתפים מעל מאה אלף תלמידים, להם ניתנים מידי יום שיעורים מתוקשבים בכל מקום ובכל עת באמצעות כל מכשיר העומד לרשותם.

באמצעות פורטל העסקים "ביזבנגב", אנו מביאים לשיפור יכולות העסקים הקטנים והבינוניים בנגב ולשילובם בתנופת הפיתוח ולצמיחה כלכלית ברת קיימא.

באמצעות יוזמת הקמת האבים (HUB), שהם מתחמי עבודה משותפים, אנו יוצרים אזורי תעסוקה וחיבורים בין עסקים קטנים ויזמים ומעניקים להם הזדמנות שווה לזו שניתנת במרכז הארץ, אך במחצית מהסכום ותוספת של במעטפת המעניקה ייעוץ, תכניות, קורסים, כלי שיווק ותשתיות נלוות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בנייה בירוחם, אוקטובר 2016. לירון מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
פרויקט בנייה בירוחם (צילום: לירון מולדובן)/מערכת וואלה! NEWS, לירון מולדובן

בתחום הדיור, העברנו מספר החלטות משמעותיות, אשר יאפשרו לתושבים רבים לעבור ולהתגורר בנגב. הבאנו להקמת בתי אגודה ביישובי עוטף עזה עבור משפחות צעירות בעלויות מסובסדות, הענקנו סיוע בשכר דירה, שיפוץ מבני ציבור נטושים ואישור חוות בודדים. אלו הם רק חלק מהצעדים שנועדו להגשים את החזון של הבאת מאות אלפי אנשים לנגב בשנים הקרובות.

הובלנו יוזמה ייחודית וראשונית של מיפוי רחובות ושילוטם ביישובי הפזורה הבדואית. כך נוכל לייעל את השירותים הפנימיים הניתנים להם כתושבים, כגון ייעול הזנקת עזרה ראשונה, שירותי דואר, חשמל, פינוי אשפה וכדומה, וכן חיזוק התיירות המגיעה מבחוץ פנימה.

בנוסף, הבאנו לשדרוג בתי חולים ושיפור מערכת הבריאות ותשתיות, כמו הקמת "עלה נגב" - בית חולים שיקומי, הקמנו מאות כיתות חכמות ומרכז מידע בנגב והבאנו לצמצום פערים משמעותי גם בתחומי התחבורה, התרבות והפנאי.

גם בשנה הקרובה נמשיך להפריח את הנגב וניצור פרויקטים ומיזמים חדשים, אשר ימשיכו למצב את הנגב כאלטרנטיבה טובה וראויה למרכז הארץ, המעניק שוויון הזדמנויות מלא לתושבי האזור כולו.

הכותב הוא אריה דרעי המכהן כשר הפנים וכשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

וואלה! NEWS בשיתוף המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully