וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנס למיטב דש בחצי מיליון שקל בשל חריגה ממדיניות השקעה

רון שטיין

20.3.2018 / 14:23

קרן מיטב מדינה פלוס חרגה ממגבלת החשיפה למניות בשל מודל ממוחשב אוטומטי. הרשות: "איתות ומסר באשר לסטנדרטים המצופים"

ענת גואטה. צילום: תמר מצפי, גלובס
ענת גואטה/גלובס, צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך מבצעת לראשונה אכיפה מינהלית בנוגע ל"הפרת חובת זהירות של מנהל קרן נאמנות", כשהיא קונסת את חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מיטב דש בחצי מיליון שקל בשל חריגה ממדיניות ההשקעה.

ברשות ני"ע מגלים היום כי בביקורת שנערכה במיטב דש נתגלתה ההפרה, שהתבטאה ב"חריגות ממדיניות ההשקעה, שנבעו מפעילות מנהל הקרן בהשקעות באמצעות אלגוריתם אוטומטי ממוחשב".

עוד מפרטים ברשות כי ועדת האכיפה "קיבלה את עמדת הרשות כי העמידה במדיניות ההשקעה בקרן, גם במהלך יום המסחר, הנה בלב תחום ניהול הקרנות, בהיותה המאפיין החשוב ביותר למשקיע המבקש להתאים את רמת הסיכון בקרן להשקעה בה הוא בוחר".

מבחינת הרשות, מדובר ב"איתות ומסר באשר לסטנדרטים המצופים לעניין זה ולחשיבות התאמת הבקרות הננקטות למדיניות הייחודית של כל קרן, בפרט כאשר מבקש מנהל הקרן לבצע חלק מפעילות ההשקעה באמצעות אלגוריתם ממחושב".

"מיטב דש הודתה בעובדות"

עוד מפורט בהודעת הרשות, שבראשה עומדת ענת גואטה, כי מיטב דש "הודתה בהסדר בכל העובדות ובביצוע הפרה של חובת מנהל קרן לפעול בזהירות, באמונה ובשקידה במילוי תפקידו, וכן כי לא נקט באמצעים סבירים על מנת לעמוד בהתחייבויותיו מכוח תשקיף", תוך שחברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות "התחייבה לנקוט צעדים למניעת חזרת ההפרה" וש"אם יתברר כי לא עמדה בהתחייבותה, תישא בעיצום כספי נוסף בסך 250 אלף שקל".

מדובר בקרן "מיטב מדינה פלוס", שלה חשיפה למניות ולמט"ח של עד 10%, כאשר "בקרן פעל גם אלגוריתם ממוחשב, אשר העביר הוראות למסחר באופן אוטומטי". לדברי הרשות, ב-13 ימים מתוך 44 ימים שנבדקו נמצאו חריגות ממדיניות ההשקעה, "של פרקי זמן שונים, בין דקות ספורות ועד כשעתיים, כשחריגה אחת נמשכה עד ליום המסחר הבא" של עד כ-29% חריגה מעל למותר על פי מדיניות ההשקעה של הקרן.

עוד מפורט כי "כל העסקאות שהובילו לחשיפה חריגה למניות, בוצעו על ידי האלגוריתם הממוחשב ונבעו מהמודל שעל פיו פעל האלגוריתם, אשר תוכנן לנצל עיוותי מחיר בשוק בשלב טרום המסחר".

ממיטב דש נמסר בתגובה כי "הליך האכיפה התבצע לאחר שנתגלו, לפני כשנה וחצי, מספר חריגות במדיניות ההשקעות שנבעו מטעות בהגדרות אחד המודלים הממוחשבים. רוב החריגות תוקנו באופן ממוכן תוך דקות, עוד בטרם התגלו במערכות הבקרה של מנהל הקרן וללא שנגרם כל נזק ללקוחות החברה. החברה דיווחה על כך בדוחות רבעון השלישי 2017 .בנוסף החברה מסכימה עם דעתה של חברת המוטב, עו"ד רוני טלמור, שנושא זה יכול היה להיסגר ללא הליך אכיפה אלא בהליכים רגילים. יודגש כי בעקבות הארוע הודקו הבקרות לאיתור החריגות ולמניעת הישנות מקרים כאלו בעתיד".

  • עוד באותו נושא:
  • מיטב דש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully