וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן ראש העיר טבילסי: "חברה ישראלית חילקה דוחות חניה וגרפה מיליונים"

22.3.2018 / 11:00

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! עסקים, רשויות בגיאורגיה ביטלו חוזה עם חברת תשתיות ישראלית. שגריר גיאורגיה בארץ: "החברה ניסתה להפוך את המחלוקת העסקית לפוליטית"

צילום:יותם רונן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

המחלוקת העסקית בין חברת התשתיות הישראלית "סיטי פארק" לעיריית טביליסי לא ירדה השבוע מהכותרות בתקשורת הגיאורגית, לאחר שכפי שפורסם לראשונה בוואלה! עסקים - ראש העיר הודיע כי הוא מבטל באופן חד צדדי את ההסכם עם החברה. זאת לאחר שבעיריית גיאורגיה התקבלו תלונות מתושבי העיר על ניצול במרמה וגביית כספים באופן לא חוקי על ידי החברה הישראלית.

הדבר היה כל כך משמעותי בעיני הגיאורגים, עד שראש עיריית טבילסי, קאחה קלדזה, לשעבר שחקן קבוצת הכדורגל מילאן, הגיע לערוץ הטלוויזיה המקומי ונשא נאום של 20 דקות בו הסביר מדוע החליט לבטל את ההסכם. באותו הנאום הוא טען כי מדובר בהחלטה עסקית בלבד, וכי הוא מוכן להגיע לבית המשפט משום שלטענתו, בידיו כל ההוכחות לאי הסדרים שביצעה החברה הישראלית במערכת המוניצפלית של הבירה.

חברת סיטי פארק הייתה אמונה, בין היתר, על הכנסת שילוט, סימון כבישים, והכנת מקומות חניה בעיר, כחלק מההסכם שערכה עם ראש העיר הקודם בשנת 2007, אשר מאז כבר הואשם בשחיתות והודח מתפקידו. לטענת קלדזה, החברה הישראלית ניצלה לרעה את ההסכם ולא ביצעה את המוטל עליה, לא ערכה שילוט וסימון של מקומות חניה וחילקה מספר לא הגיוני של דוחות - וכך גרפה לכיסה כ-60% מרווחי הדוחות בגובה של מיליוני לירות גיאורגיים.

בווידאו: ראש עיריית טביליסי בהופעה בטלוויזיה הגיאורגית אודות הפרשה

"לחברה הישראלית היה חוב אחד - לתפעל מקומות חניה"

"החברה לא מילאה את התנאים בהם הייתה אמורה לעמוד, היה לה רק חוב אחד - והוא לתפעל את מקומות החניה. היא הוזהרה מספר פעמים לאחר שלא מילאה את חובותיה, קיבלה הארכת זמן לתקן את אי הסדרים - ועדיין לא עמדה בזה"

בראיון מיוחד לוואלה! עסקים אומר סגן ראש העיר של טבילסי, איראקלי קמלדזה, על הטלטלה שעברה הבירה הגיאורגית בעקבות התפוצצות הפרשה, ועל המחלוקת המשפטית שעומדת בפניה מול החברה הישראלית. "בשנת 2007 קיבלה סיטי פארק זכויות לטפל בתשתיות עיר הבירה של גיאורגיה, כאשר אחד מתחומי אחריותה של החברה היה ליצור 2,000 מקומות חניה לתושבי העיר, כפי שהוגדרו על ידי העירייה", הוא אומר.

לדבריו, "כחלק מזה, היא הייתה צריכה להתקין שילוט ולצבוע סימונים במקומות החניה וכן להיות אמונה על אכיפת הדוחות. אופן חלוקת ההכנסות נעשה בצורה של 60% לחברה ו-40% לבירת גיאורגיה, כאשר ההסכם נחתם עם ראש העיר הקודם שאינו מכהן יותר בתפקיד".

לגיאורגים חשוב מאוד שהעניין לא יתפרש כמחלוקת פוליטית בין 2 המדינות ובראיון מבהיר סגן ראש העיר כי לקח זמן עד שהוחלט לקטוע את הקשר בין הצדדים. "החברה לא מילאה את התנאים בהם הייתה אמורה לעמוד, היה לה רק חוב אחד - והוא לתפעל את מקומות החניה", הוא מסביר, "היא הוזהרה מספר פעמים לאחר שלא מילאה את חובותיה, קיבלה הארכת זמן לתקן את אי הסדרים - ועדיין לא עמדה בזה".

לדבריו, "בשלב מסוים התושבים התחילו להתלונן, והעירייה קיבלה אלפי תלונות על כך שהחברה חילקה דוחות באופן לא חוקי ובקשות לבטל את ההסכם. התושבים הרגישו שהחברה מחלקת דוחות כדי להגדיל את ההכנסות שלה על חשבונם - מדובר במיליונים של לירות גיאורגיות שנכנסו לקופת החברה על גב התושבים, ואין פלא שסך הרווחים שלה היה מקושר ישירות לכמות הדוחות שהיא נתנה. בשורה התחתונה, החברה ניצלה זאת כדי להגדיל את ההכנסות שלה על חשבון התושבים".

סגן ראש עיריית טביליסי איראקלי קמלדזה. באדיבות המצולמים
סגן ראש עיריית טביליסי, איראקלי קמלדזה/באדיבות המצולמים

"לא מדובר במחלוקת פוליטית או מדינית"

על פי סגן ראש העיר, ניסתה החברה הישראלית להציג את ביטול ההסכם כצעד פוליטי ומדיני בין 2 המדינות, אך גם ראש העיר וגם סגנו חולקים על כך. לדבריהם, חשוב להם לפנות לציבור הישראלי ובכלל למערכת העסקית בארץ ולהסביר את המצב: "בלשון המעטה, התושבים לא היו מרוצים, החברה לא נהגה בכבוד ולכן קיבלנו כל הזמן תלונות, ההחלטה הזאת נעשתה ממקור חוקי ולא מפוליטיקה", מדגיש סגן ראש העיר של טביליסי.

לדבריו, "במשך שנה שלמה העירייה התריעה בפני החברה לתקן את אי הסדרים, וזה לא קרה. גיאורגיה היא ידידה עסקית קרובה שלכם - אנחנו תמיד מברכים משקיעים, במיוחד מישראל, משתפים איתם פעולה ומארחים אותם בעיר. אנחנו רק מחכים לשיתוף פעולה מלא עם המערכת העסקית הישראלית - אולם חברת סיטי פארק ניסתה להציג את המצב כמחלוקת פוליטית או מדינית וזה ממש לא נכון. אנחנו פעלנו במישור המשפטי בלבד".

מי שעוד נדרש לדגל בעקבות המשבר בין החברה הישראלית לממשלה הגיאורגית הוא שגריר גיאורגיה בישראל, פאאטה קלנדדזה. לדבריו, "החברה מאשימה את ממשלת גיאורגיה על ההחלטה לבטל את ההסכם עמה על רקע פוליטי - זה לא נכון, זה מכוער לתת לסיטואציה הזו צבע פוליטי". לטענתו, ההחלטה נעשתה מאי שביעות רצון של העירייה, לאחר שהחברה לא קיימה שורה של תנאים בהסכם.

"המחלוקת הזאת החלה כבר לפני 4 שנים, זה לא קרה אתמול, היחסים היו במחלוקת מתמדת, הצדדים לא הגיעו להסכמה, ובגלל העובדה הזאת לאף אחד אין זכות להאשים את הממשלה הגיאורגית בהחלטות פוליטיות, זה שקר מוחלט", ממשיך קלנדדזה. "הממשלה הגיאורגית עושה את כל המאמצים כדי שמשקיעים מכל העולם, במיוחד מישראל שהיא ידידה מאוד טובה שלנו, יגיעו. לראייה, סיפור ההצלחה של אלביט בגיאורגיה. החברה בונה בימים אה מפעל צקלון בטבילסי והוא צפוי להיפתח בעוד מספר חודשים בטקס חגיגי וגדול".

לדבריו, "אני כשגריר מחויב להגן על המדינה שלי ועל עמדתה, אבל עבור הקורא הנייטרלי - הוא יכול להיכנס לאינטרנט ולבדוק מה קורה בגיאורגיה מבחינת השקעות. מבדיקה קצרה של קרן המטבע העולמית אפשר לראות שגיאורגיה היא אחת המדינות המובילות בפתיחת עסקים חדשים".

ממנכ"ל סיטי פארק, דוד פלה, נמסר בתגובה כי מדובר בעניין עסקי שנמצא כעת בפתחו של בית המשפט וכי הוא מעדיף שהדבר לא יגיע לתקשורת בישראל: "אני מבקש לא להגיב לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully